Kursplan för Vetenskapliga metoder, färdigheter och förhållningssätt 1

Scientific Methods, Skills and Approaches 1

Basdata

Kurskod: 1RS066
Kursens namn: Vetenskapliga metoder, färdigheter och förhållningssätt 1
Högskolepoäng: 1.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Radiografi
Nivå: G1 - Grundnivå 1
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-03-17, Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande: 2025-03-17
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2025

Mål

I denna kurs förvärvar studenterna kunskaper om forskning, inklusive olika vetenskapliga metoder och de etiska principer som dessa är förknippade med.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • beskriva vetenskapsteoretiska metoder och begrepp,
  • beskriva forskningsprocessen - från idé till publikation,
  • förklara olika forskningsetiska principer,
  • beskriva olika typer av vetenskapliga artiklar och förstå deras struktur.

Innehåll

Under kursen ges en introduktion till vetenskapsteoretiska metoder och begrepp. Den medicinska vetenskapens progression med fokus på radiografins utveckling behandlas. Det radiografiska kunskapsområdet presenteras och aktuella forskningsfrågor inom detta område tas upp till diskussion. Studenterna får vidare individuellt analysera och tolka aktuell vetenskaplig forskning och presentera sina slutsatser inför varandra i mindre grupper.

Arbetsformer

  • Föreläsningar
  • Seminarier
  • Quiz-övningar

Examination

Kursen examineras vid ett seminarium där studenterna i tvärgrupper redovisar aktuella forskningsartiklar. För att få godkänt på kursen krävs deltagande på samtliga obligatoriska aktiviteter. Seminarier och quiz-övningar är obligatoriska.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Om det föreligger särskilda skäl eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Studenten har möjlighet att examineras enligt tidigare kursplan inom två år efter det datum då beslut tagits att kursen läggs ner eller genomgår större förändringar.

Övriga föreskrifter

Bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare finns på aktuell lärplattform vid kursstart.

Utvärdering av kursen kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Att läsa vetenskapliga artiklar och rapportergrunden för en evidensbaserad vård, Greenhalgh, Trisha, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 309 s. ISBN: 978-91-44-07271-5, LIBRIS-ID: 12543003, *

Vad är vetenskap och 100 andra jätteviktiga frågor, Ingvar, Martin, 1. uppl. : Stockholm : Langenskiöld, 2012 - C:a 200 s. ISBN: 978-91-87007-07-1 (inb.), LIBRIS-ID: 13239244, *

Introduktion till forskningsmetodik, Bell, Judith; Waters, Stephen, 5., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 311 s. ISBN: 9789144110622, LIBRIS-ID: 18719204

Kurslitteraturen kompletteras med vetenskapliga artiklar och material i Canvas.