Kursplan för Komplexa möten - etik och konsten att vårda
Complex Encounters - Ethics and the Art of Caring
Basdata
Särskild behörighet
90 hp från termin 1-3 på sjuksköterskeprogrammet samt minst 15 hp från termin 4 varav 7,5 hp ska vara verksamhetsförlagd utbildning.
Mål
Kursens mål är att studenten ska fördjupa sina kunskaper om samt öka sin handlingsberedskap för komplexa möten i vården.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna;
Kunskap och förståelse
- Beskriva och förklara utvalda begrepp och teorier av relevans för konsten att möta, lindra
och vårda i komplexa möten.
- Visa förståelse för patientens och närståendes perspektiv i komplexa möten i vården.
- Redogöra för sociokulturella- och genusaspekters betydelse för möten i vården.
Färdighet och förmåga
- Reflektera och problematisera över utvalda begrepp och teorier och applicera dessa på olika
komplexa möten i vården.
- I ett patient-, vårdar- och närståendeperspektiv, relatera den erhållna teoretiska kunskapsgrunden till en ökad
beredskap att hantera och utföra konkreta vårdhandlingar vid vårdmöten av olika
komplexitet.
Värderingsförmåga och omdöme
- Visa förmåga att förhålla sig kritisk och reflekterande till (sina) egna värderingar, attityder
och förhållningssätt
- Visa personlig mognad och gott omdöme i mötet med lidande människor i en vårdkontext.
Innehåll
Kursen innehåller aktuell teoribildning avseende centrala begrepp inom omvårdnadsämnet såsom vårdmöte, vårdkonst, bemötande och vårdetik.
Vidare behandlas existentiella, genus och sociokulturella aspekter av vårdmötet.
Arbetsformer
Kursen samläses av studenter från sjuksköterskeprogrammets campus- respektive distansutbildning och undervisningen bedrivs via IT-baserad lärandeplattform. Antalet fysiska kursträffar på kursorten är begränsat till 4 dagar/7,5 hp.
Studentaktivt lärande är utgångspunkt för kursen. Studenternas egna frågor och problematiseringar utgör grunden i ett studentaktivt lärande varvid tillämpning av den erhållna kunskapen ligger nära till hands. Undervisningen bedrivs i olika former såsom föreläsningar, litteraturbearbetning, färdighetsträning och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom ett examinationstillfälle bestående av en individuell, skriftlig examination. För godkänt på kursen krävs förutom godkänd examination närvaro vid kursens samtliga obligatoriska delar. För väl godkänd på kursen krävs närvaro vid kursens samtliga obligatoriska delar samt betyget väl godkänd på examinationen.
Vissa seminarier och färdighetsträning är obligatoriska delar och kräver närvaro för godkänd kurs. Kompensation för eventuell frånvaro sker i samråd med kursansvarig lärare.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt skall det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
- Arlebrink, Jan, Människan som subjekt: introduktion till vårdetik, Lund : Studentlitteratur, 2009 - 156 s. ISBN: 978-91-44-04795-9, LIBRIS-ID: 11560273, *
- Arman Rehnsfeldt, Maria; Rehnsfeldt, Arne, Vårdande som lindrar lidande: etik i vårdandet, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - 139 s. ISBN: 91-47-08403-0, LIBRIS-ID: 10254969, http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4708403o.jpg, *
Wiklund Gustin, L & Bergbom, I. Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur, 2012.
Ges ut inom kort, saknar ISBN-nummer.
Obligatorisk
Vetenskapliga artiklar och övrig litteratur enligt anvisningar tillkommer.