Kursplan för Vårdande av barn och vuxna inom primärvård och hemsjukvård
Nursing Care of Children and Adults in Primary Care and Home Health Care
Basdata
Särskild behörighet
Tillträde till termin 4:
Samtliga kurser från termin 1 och 2
Termin 3: Godkänd bedömning från verksamhetsförlagd utbildning 9 hp (1SJ022)
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten utifrån ett familjefokuserat och personcentrerat perspektiv ska kunna tillämpa kunskaper och färdigheter i vårdandet av barn och vuxna inom primärvård och hemsjukvård. Studenten ska kunna identifiera, bedöma, åtgärda, utvärdera, journalföra samt beskriva och analysera de vanligaste förekommande hälsoproblemen i befolkningen.
Lärandemål
Moment 1: Vårdande av barn och vuxna inom primärvård och hemsjukvård 5,5 hp.
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- identifiera hälsoproblem hos barn och vuxna samt planera omvårdnaden utifrån omvårdnadsprocessen med beaktande av evidensbaserad kunskap, lagstiftning och författningar
- förstå och reflektera kring kommunikation och bedömning av individens omvårdnadsbehov inom primärvård
- förstå och reflektera kring kommmunikation med barn och föräldrar i samband med omvårdnadsåtgärder
- bedöma individers behov av omvårdnad via e-hälsa
- förstå primärvårdens organisation i ett nationellt perspektiv
- förstå och reflektera kring våld i nära relationer
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- kommunicera i tal och skrift på ett patientsäkert sätt samt använda för hälso- och sjukvården vedertagna begrepp och uttryck
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- analysera och reflektera över sjuksköterskans etiska och professionella förhållningssätt inom primärvårdens kontext
- utifrån ett etiskt perspektiv reflektera kring barn och vuxnas sårbarhet och värdighet i den vårdande relationen
Moment 2: Verksamhetsintegrerat lärande: kliniska färdigheter 0,5 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgående kurs kunna:
- förklara betydelsen av att följa evidensbaserade riktlinjer, lagar och författningar i samband med undersökning, provtagning och behandling
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgående kurs kunna:
- tillämpa kliniska färdigheter med ett patientsäkert och etiskt förhållningssätt med beaktande av patientens autonomi och delaktighet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgående kurs kunna:
- reflektera över patientens delaktighet och behov av respekfullt, värdigt och integritetsskyddande bemötande i samband med undersökning, provtagning och behandling
Moment 3: Verksamhetsintegrerat lärande: Verksamhetsförlagd utbildning 7,5 hp
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- tillämpa omvårdnadsprocessen vid vanligt förekommande hälsoproblem hos barn och vuxna
- tillämpa gällande lagar, författningar, säkerhetsföreskrifter och övriga styrdokument som reglerar omvårdnadsarbetet
- tillämpa kunskaper om kommunikation i mötet med patient i alla åldrar och närstående inom primärvård, hemsjukvård och barnhälsovård/sjukvårdens kontext
- tillämpa pedagogiska färdigheter för att stödja patientens lärande
- tillämpa omvårdnad i samband med sår och sårvård
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- kommunicera och samarbeta i interprofessionella team
- ta och ge konstruktiv kritik samt identifiera behov av egen utveckling
- analysera etiska aspekter samt reflektera över omvårdnadens konsekvenser för den enskilda individen samt närstående och familj
Innehåll
Kursen omfattar tre moment:
Vårdande av barn och vuxna inom primärvård och hemsjukvård, 5.5 hp
Betygsskala: GU
Momentet behandlar:
vanligt förekommande folkhälsoproblem och sjukdomstillstånd hos barn respektive vuxna
barn respektive vuxnas sårbarhet och värdighet ur ett etiskt perspektiv
egenvård inom öppenvård, hemsjukvård och barnhälsovård/sjukvård
lagar och författningar samt styrdokument
kommunikationsteorier
hälso- och sjukvårdsorganisation
e-hälsa
pediatrisk omvårdnad
våld i nära relationer
Verksamhetsintegrerat lärande: Verksamhetsförlagd utbildning, 7.5 hp
Betygsskala: GU
Momentet behandlar bl a:kommunikation i mötet med barn och vuxna
bedömning, planering, genomförande, utvärdering samt journalföring av omvårdnad
patientens egenvård
närståendes/familjens roll och delaktighet
patientens lärande
vårdande i patientens hem
patientens hem som arbetsmiljö
interprofessionellt teamarbete
patientsäkerhet
sår och sårvård
Verksamhetsintegrerat lärande: kliniska färdigheter, 0.5 hp
Betygsskala: GU
Momentet behandlar:kliniska färdigheter vid kateterisering i urinblåsa
Arbetsformer
Undervisningen utgår ifrån ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenter aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, grupparbeten, litteraturstudier, studentportfölj, färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Distansutbildningen är IT-baserad. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Lärarstöd ges via IT-baserad lärarandeplattform antal fysiska träffar är begränsat till 2 dagar/7,5 hp under teoretiska moment.
Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav 32 timmar/vecka är förlagd i verksamheten.till . Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekomma samt även röda dagar i förekommande fall. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen. Studenten följer handledarens schema om inget annat anges.
Deltagande i seminarier, grupparbeten, färdighetsträning och VFU är obligatoriskt. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Moment 1 examineras individuellt genom skriftlig salsexamination samt examinerande gruppseminarier.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar.
Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om momentet eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examintionstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Digital examination som har öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Moment 2 examineras med klinisk examination.
Moment 3 examineras genom bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning (BeVut).
Under den verksamhetsförlagda utbildningen som stäms av genom halvtidskontroll och avslutas med en slutbedömning enligt fastställda bedömningskriterier. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt och/eller universitetslärare ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning till ansvarig universitetslärare. Vid risk för underkännande ska, senast vid halvtidskontrollen, ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle. Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång. Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas. En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. Betyg sätts av examinator.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För en kurs som upphört eller genomgått större förändring eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges ytterligare tillfälle för examination (exklusive ordinarie examination) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grund och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteraturlista och övriga läromedel
Moment 1 och 2
Rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur
- Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård, Silén, Charlotte; Bolander Laksov, Klara, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 324 s. ISBN: 9789144071015, LIBRIS-ID: 14663523,
- Den orättvisa hälsan: om socioekonomiska skillnader i hälsa och livslängd, Rostila, Mikael; Toivanen, Susanna, Upplaga 2 : Stockholm : Liber, [2018] - 399 sidor ISBN: 9789147113545, LIBRIS-ID: 22654106,
- Folkhälsans utveckling – årsrapport 2022, 2022 LIBRIS-ID: fvp6q7ctc7tc8bhl, http://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/f/folkhalsans-utveckling-arsrapport-2022,
- Hemsjukvård - olika perspektiv på trygg och säker vård, Ekstedt, Mirjam; Flink, Maria, Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 443 sidor ISBN: 9789147112777, LIBRIS-ID: 5fpd00l235k4nnzz,
- Kommunikation: samtal och bemötande i vården, Fossum, Bjöörn, Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 432 sidor ISBN: 9789144120522, LIBRIS-ID: z7qjspkxwj49fcq1,
- Lindberg, Tor, Vardagspediatrik för primärvården, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 240 s. ISBN: 9789144092683, LIBRIS-ID: 14735480,
- Lindh, Marion; Sahlqvist, Lena, Säker vård: att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg, 1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 334, [2] ISBN: 91-27-13093-2 (inb.), LIBRIS-ID: 11926826,
- Omvårdnadens grunder: Ansvar och utveckling, Ehrenberg, Anna; Wallin, Lars; Edberg, Anna-Karin, Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 483 sidor ISBN: 9789144123172, LIBRIS-ID: dpsx0xwsbp338v4z,
- Omvårdnadens grunder: Hälsa och ohälsa, Edberg, Anna-Karin; Wijk, Helle, tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, 2019 - 756 sidor ISBN: 9789144123165, LIBRIS-ID: 5gkprpnf39z8zrjx,
- Omvårdnadens grunder: perspektiv och förhållningssätt, Friberg, Febe; Öhlén, Joakim, Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 711 sidor ISBN: 9789144123189, LIBRIS-ID: 3dhmpmln1m0w1rb0,
- Omvårdnad i primärvården, Bökberg, Christina, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 285 s. ISBN: 9789144076881, LIBRIS-ID: 14755815,
- Pediatrisk omvårdnad, Hallström, Inger; Lindberg, Tor, 2. [utök. och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 384 s. ISBN: 9789147115099, LIBRIS-ID: 17978431,
- Pellmer Wramner, Kristina; Wramner, Bengt; Wramner, Håkan, Grundläggande folkhälsovetenskap, Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 260 sidor ISBN: 9789147113279, LIBRIS-ID: 20891997,
- Professionella möten på distans: bedömning och råd om vård, Spante, Marianne; Almgren Eriksson, Elisabeth, Första upplagan : Stockholm : Liber, [2022] - 540 sidor ISBN: 9789147140336, LIBRIS-ID: n3t8dhqrlc5dk0g7,
- Sandman, Lars; Kjellström, Sofia, Etikboken: etik för vårdande yrken, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 485 sidor ISBN: 9789144120539, LIBRIS-ID: 9j6pz75q7d56bxcw,
- Sjuksköterskans kärnkompetenser, Leksell, Janeth; Lepp, Margret, Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 374 sidor ISBN: 9789147128020, LIBRIS-ID: nztvsk97l387ldgf,
- Söderbäck, Maja, Kommunikation med barn och unga i vården, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 216 s. ISBN: 9789147114061, LIBRIS-ID: 14813662,
- Vårdhandboken, Inera AB, http://www.vardhandboken.se,
Vetenskapliga artiklar tillkommer