Kursplan för Metoder för dataanalys
Methods for Data Analysis
Basdata
Särskild behörighet
Tillträde till termin 3:
Samtliga kurser från termin 1. Termin 2: Godkänd bedömning från verksamhetsförlagd utbildning 9 hp (1SJ021)
Mål
Det övergripande målet med kursen är att studenterna ska erhålla grundläggande kunskaper om metoder för dataanalys och förstå hur dessa ligger till grund för forskningsresultat och evidensbaserad omvårdnad.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för vanligt förekommande kvantitativa och kvalitativa metoder för dataanalys samt förklara hur forskningsresultat redovisas utifrån vald metod
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- kritiskt granska och värdera aktuell omvårdnadsforskning med fokus på metoder
Innehåll
- Metoder för kvalitativ och kvantitativ dataanalys
- Analys och granskning av vetenskapliga studier med fokus på metod
Arbetsformer
Kursen är nätbaserad med arbetsformer som syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket innebär aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.
I denna kurs förekommer föreläsningar och litteraturstudier.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig digital examination. Betygsskalan är tvågradig: Godkänd/Underkänd.
För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat på examinationen.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Digital examination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
- Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano, Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice., 9. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, cop. 2018 - xxii, 442 s. ISBN: 978-1-4963-5835-6, LIBRIS-ID: 20512452,
- Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad, Henricson, Maria, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor ISBN: 978-91-44-11328-9, LIBRIS-ID: 20848026,
Vetenskapliga artiklar tillkommer liksom webbaserat material via www.kib.ki.se och lärplattformen