Kursplan för Metoder för dataanalys

Methods for Data Analysis

Basdata

Kurskod: 1SJ031
Kursens namn: Metoder för dataanalys
Högskolepoäng: 1
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: G1 - Grundnivå 1
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande: 2018-05-30
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2018

Särskild behörighet

Tillträde till termin 3:
Samtliga kurser från termin 1. Termin 2: Godkänd bedömning från verksamhetsförlagd utbildning 9 hp (1SJ021)

Mål

Det övergripande målet med kursen är att studenterna ska erhålla grundläggande kunskaper om metoder för dataanalys och förstå hur dessa ligger till grund för forskningsresultat och evidensbaserad omvårdnad.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • redogöra för vanligt förekommande kvantitativa och kvalitativa metoder för dataanalys samt förklara hur forskningsresultat redovisas utifrån vald metod

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • kritiskt granska och värdera aktuell omvårdnadsforskning med fokus på metoder

Innehåll

  • Metoder för kvalitativ och kvantitativ dataanalys
  • Analys och granskning av vetenskapliga studier med fokus på metod

Arbetsformer

Kursen är nätbaserad med arbetsformer som syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket innebär aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.

I denna kurs förekommer föreläsningar och litteraturstudier.

Examination

Kursen examineras genom en individuell skriftlig digital examination. Betygsskalan är tvågradig: Godkänd/Underkänd.

För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat på examinationen.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Digital examination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteraturlista och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

  • Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano, Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice., 9. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, cop. 2018 - xxii, 442 s. ISBN: 978-1-4963-5835-6, LIBRIS-ID: 20512452,
  • Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad, Henricson, Maria, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor ISBN: 978-91-44-11328-9, LIBRIS-ID: 20848026,

Vetenskapliga artiklar tillkommer liksom webbaserat material via www.kib.ki.se och lärplattformen