Kursplan för Oral hälsa - teori 1
Oral Health - Theory 1
Basdata
Särskild behörighet
Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.
Mål
Professionell utveckling och etik, 3 hp
Efter genomgången kurs kan studenten:
- Beskriva etiska aspekter på odontologisk och medicinsk behandling samt deras konsekvenser, med beaktande av de mänskliga rättigheterna.
- Reflektera kring kommunikation mellan olika vårdgivare och mellan vårdgivare och vårdtagare i ett mångkulturellt samhälle.
- Reflektera kring vilken betydelse kultur och livsmiljö kan ha för individers och gruppers orala hälsa.
- Reflektera kring värdet av interprofessionell samverkan inom tandvården.
- Redogöra för innebörden av sekretess och tystnadsplikt inom tandvården.
- Förklara de rättigheter och skyldigheter som gäller för studier vid Karolinska Institutet, samt reflektera över betydelsen av sitt eget uppförande och förhållningssätt under studierna och för det framtida yrket.
Introduktion till oral hälsa, 9,5 hp
Efter genomgången kurs kan studenten:
- Beskriva centrala begrepp inom området oral hälsa.
- Redogöra för skillnader mellan friska och sjuka tillstånd i de orala vävnaderna.
- Förklara hur den orala biofilmen bildas, sambandet mellan mikroorganismer och inflammationsprocessen i parodontal vävnad samt kopplingen mellan parodontal inflammation och allmänsjukdomar.
- Redogöra för etiologin vid gingival inflammation.
- Grundläggande beskriva etiologin vid parodontit.
- Redogöra för kariessjukdomens etiologi, diagnostik, behandling och prevention.
- Redogöra för munhygieniska hjälpmedel och metoder för en individanpassad egenvård med utgångspunkt från tandvårdens Nationella riktlinjer.
- Förklara egenvårdens betydelse för den orala hälsan.
- Redogöra för betydelsen av ett empatiskt och professionellt förhållningssätt gentemot patienten.
- Förklara betydelsen av de lagar och förordningar som styr hälso- och sjukvård inklusive tandvård.
- Redogöra för basala hygienrutiner och klädregler utifrån relevanta författningar.
- Redogöra för tandhygienistens yrkesprofession och dess yrkesetiska regler.
- Identifiera relevanta begrepp, teorier och metoder inom vetenskaplig forskning samt förklara betydelsen av ett vetenskapligt förhållningssätt.
Innehåll
Kursen består av två moment:
Introduktion till oral hälsa, 9.5 hp
Betygsskala: VU
* Karies och gingival inflammation samt dess etiologi.
- Samband mellan mikroorganismer och inflammation samt kopplingen till allmänsjukdomar.
- Lagar och förordningar inom hälso- och sjukvård samt tandvård.
- Förebyggande tandvård.
- Patientkommunikation och etik.
- Vetenskaplig metodik och innebörden av ett vetenskapligt förhållningssätt.
Professionell utveckling och etik, 3.0 hp
Betygsskala: GU
* Etiska aspekter på odontologisk och medicinsk behandling samt prioriteringsfrågor inom vård. - Kommunikation mellan olika vårdgivare samt vårdgivare och vårdtagare, i ett mångkulturellt samhälle.
- Sekretess och tystnadsplikt.
- Lagar, regler och föreskrifter för studier vid Karolinska Institutet, samt professionellt förhållningssätt.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, grupparbeten samt biblioteks- och IT-användning. Del av momentet Professionell utveckling och etik ges samtidigt för tandhygienist- och tandläkarstudenter som en del av interprofessionell utbildning.
Examination
Professionell utveckling och etik, 3 hp
Examination: Skriftlig individuell inlämningsuppgift med kamratbedömning samt muntliga redovisningar i seminarier.
Obligatorier: Inlämning av KI:s uppförandekod. Seminarier och grupparbeten.
Introduktion till oral hälsa, 9,5 hp
Examination: Skriftlig tentamen. Skriftliga inlämningsuppgifter, muntliga redovisningar och opponering i seminarier.
Obligatorier: Seminarier och grupparbeten. Föreläsning om hygien och smittskydd.
För betyget Väl Godkänt på hela kursen krävs betyget Väl Godkänt i momentet Introduktion till oral hälsa och betyget G i momentet Professionell utveckling och etik.
Vid underkänd inlämningsuppgift kan möjlighet till komplettering ges för att uppnå godkänt betyg. Försenad inlämning av den skriftliga uppgiften kan påverka möjligheten att bli bedömd under kurstillfället.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst ett läsår efter genomförd revision/nedläggning.
Övriga föreskrifter
Kursen ersätter 1TY000.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
- Helgesson, Gert; Kvist, Thomas, Tandvårdens etik, Andra upplagan : Stockholm : Gothia kompetens, [2021] - 232 sidor ISBN: 9789177412731, LIBRIS-ID: fsr5x6grcv4lqtg4, *
- Zimmerman, Mikael; Sjöberg, Klas, Hygien och smittskydd i tandvården: att förebygga infektioner, Tredje upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning, [2018] - 254 sidor ISBN: 9789177410553, LIBRIS-ID: 9j53jwzk710wfjlg, *
- Klinge, Björn; Gustafsson, Anders, Parodontit: en introduktion, Sjunde upplagan : Stockholm : Gothia fortbildning, [2019] - 160 sidor ISBN: 9789177411857, LIBRIS-ID: kv35tjr9h102bblc, *
- Hansson, Bengt Olof; Ericson, Dan, Karies: sjukdom och hål, Femte upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning AB, [2019] - 160 sidor ISBN: 9789177411680, LIBRIS-ID: 4fpdxrpj2t3g2t98, *
- Vem får göra vad i hälso- och sjukvården och tandvården, Socialstyrelsen, https://www.socialstyrelsen.se/, Socialstyrelsen - Kunskapsstöd och regler - Regler och riktlinjer - Vem får göra vad, *
- Patientundervisning: ett samspel för lärande, Klang Söderkvist, Birgitta; Kneck, Åsa, Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 271 sidor ISBN: 9789144120515, LIBRIS-ID: 22684770, *
- Nationella riktlinjer för tandvård: Stöd för styrning och ledning, Socialstyrelsen, 2022 https://www.socialstyrelsen.se/, *
Vetenskapliga artiklar och kompendier tillkommer.
Rekommenderad litteratur
- Axéll, Tony, Munslemhinnan vid hälsa och sjukdom: klinisk diagnostik och behandling, 7., omarb. uppl. : Stockholm : Gothia Fortbildning, 2016 - 168 s. ISBN: 9789188099464, LIBRIS-ID: 18818041,
- Sharma, Karin, Alla dessa kulturer: [allmän kulturell förståelse], 2., omarb. och utök. uppl. : Katrineholm : Industrilitteratur, 2011 - 156 s. ISBN: 978-91-979320-1-1, LIBRIS-ID: 12163435,