Kursplan för Examensarbete i omvårdnad
Diploma project in Specialist nursing
Basdata
Särskild behörighet
Antagen till Specialistutbildning för sjuksköterskor. Vetenskaplig teori och metod 7,5 hp på avancerad nivå.
Mål
Kursens mål är att studenten skall förvärva fördjupade kunskaper i vetenskaplig teori och metod genom att under handledning självständigt genomföra och redovisa ett vetenskapligt arbete i form av en projektplan för en empirisk studie, ett kvalitets- eller vårdutvecklingsprojekt med relevans för omvårdnad inom specialistområdet. Studenten skall efter genomgången kurs kunna: - visa kunskap om omvårdnadsvetenskap med inriktning mot specialistområdet inbegripet såväl överblick inom området som specifik kunskap för valt fördjupningsområde - identifiera, formulera, analysera och bedöma problemställningar med relevans för omvårdnad inom specialistområdet - välja metod utifrån vald forskningsfråga, testa det i en pilotstudie samt diskutera och argumentera för styrkor och svagheter med vald metod - visa förmåga att systematiskt kunna söka, kritiska granska och tolka information - under handledning, planera, genomföra och presentera ett vetenskapligt arbete utifrån givna tidsramar - visa kunskap och förståelse för innebörden i forskningsetiska principer och riktlinjer - diskutera och argumentera för eget och andras examensarbetens vetenskapliga och kliniska relevans.
Innehåll
- författande av självständigt vetenskapligt arbete - identifiering och avgränsning av relevant forskningsfråga - i en pilotstudie testa vald metod för att besvara vald forskningsfråga - systematiskt söka och kritiskt granska information - sammanställning och analys av data - forskningsetiska överväganden - presentation och försvar av examensarbete - opposition av annan students examensarbete
Arbetsformer
Kursens arbetsformer utgörs av att under handledning, enskilt och i grupp, planera, genomföra och rapportera ett självständigt vetenskapligt arbete. Detta examensarbete består av en projektplan för en empirisk studie, ett kvalitets- eller vårdutvecklingsprojekt. Seminarier är obligatoriska.
Examination
Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursledare. Examination utgörs av presentation och argumentation (respondentskap) av en självständigt författat examensarbete med relevans för omvårdnadsvetenskap med inriktning mot specialistområdet samt av granskning av en annan students examensarbete (opponentskap). Examensarbete, respondentskap samt opponentskap skall omfatta samtliga lärandemål. Examinationen bedöms utifrån såväl muntlig presentation, skriftligt innehåll, redovisning som aktivt deltagande som opponent i seminariet. Betygsskalan är Underkänd/Godkänd/Väl godkänd. För att få betyget Väl godkänd på kursen fodras Väl godkänt på såväl opponentskap och respondentskap som på den skriftliga rapporten. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kurs ytterliggare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per kurs. Tidpunkter för prov anges vid kursstart.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestämmes i samråd med handledaren.
- Forsberg, Christina; Wengström, Yvonne, Att göra systematiska litteraturstudier, Natur och Kultur, 2008 ISBN: 91-27-10016-2,
- Gustafsson, Bengt; Hermerén, Göran; Petersson, Bo, Vad är god forskningssed?: synpunkter, riktlinjer och exempel, Stockholm : Vetenskapsrådet, 2005 - 88 s. ISBN: 91-7307-062-9, http://www.vr.se/publikationer/sida.jsp?resourceId=591,
- Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano, Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice, 8. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2008 - xviii, 796 s. ISBN: 9780781794688,
- Willman, Ania; Stoltz, Peter; Bahtsevani, Christel, Evidensbaserad omvårdnad: en bro mellan forskning och klinisk verksamhet, 2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 172 s. ISBN: 91-44-04578-6,
Fördjupningslitteratur - Design
- Creswell, John W., Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches, 2. ed. : London : SAGE, cop. 2007 - xvii, 395 s. ISBN: 1-4129-1607-0 (hft.), LIBRIS-ID: 10417096,
- Hulley, Stephen B., Designing clinical research, 3. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2007 - xv, 367 p. ISBN: 9780781782104, LIBRIS-ID: 10535344,
- Maxwell, Joseph A., Qualitative research design: an interactive approach, 2. ed. : Thousand Oaks, CA : Sage Publications, cop. 2005 - 175 s. ISBN: 0-7619-2607-0 (cloth), LIBRIS-ID: 9527020,
Fördjupningslitteratur - Att skriva och referera vetenskaplig text
- American Psychological Association, Publication manual of the American Psychological Association, 5. ed. : Washington, D.C. : The Assoc., cop. 2001 - xxviii, 439 s. ISBN: 1-55798-791-2 (hft.), LIBRIS-ID: 8324462,
- Booth, Wayne C.; Colomb, Gregory G.; Williams, Joseph M., Forskning och skrivande: konsten att skriva enkelt och effektivt, Nilsson, Björn, Lund : Studentlitteratur, 2004 - 288 s. ISBN: 91-44-03227-7, LIBRIS-ID: 9396007,
- Day, Robert A.; Gastel, Barbara, How to write and publish a scientific paper, 6., [updated and enlarged] ed. : Cambridge : Cambridge University Press, 2006 - xv, 302 s. ISBN: 0-521-67167-1 (hft.), LIBRIS-ID: 10148844,
- International Committee of Medical Journal Editors, Uniform Requirements for Manuscripts Submitted to Biomedical Journals: Writing and Editing for Biomedical Publication [Elektronisk resurs], Updated October 2007 : http://www.icmje.org/,
Fördjupningslitteratur - Evidens
- Eriksson, Katie; Nordman, Tina, Den trojanska hästen II: utvecklandet av evidensbaserade vårdande kulturer, 1. uppl. : Vasa : Åbo Akademi, 2004 - 151 s. ISBN: 952-12-1404-X,
Fördjupningslitteratur - Övrigt
- Ludvigsson, Jonas F., Att börja forska - inom medicin och vårdvetenskap, Lund : Studentlitteratur, 2002 - 352 s. ISBN: 91-44-01644-1,