Kursplan för Omvårdnad och medicinska ämnen inom ambulanssjukvård 1

Nursing and medical sciences in ambulance care 1

Versioner av denna plan:

VT26

Basdata

Kurskod: 2AM016
Kursens namn: Omvårdnad och medicinska ämnen inom ambulanssjukvård 1
Högskolepoäng: 15
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk forskning o utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-10-27, Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande: 2025-10-27
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2026

Särskild behörighet

Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - ambulanssjukvård

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens övergripande mål är att utifrån omvårdnadens centrala begrepp; människa, omvårdnadshandling/relation, hälsa och miljö, kunna bedriva en personcentrerad vård inom ambulanssjukvård. Studenten skall utveckla kunskaper och färdigheter mot att självständigt kunna tillämpa och integrera omvårdnad med medicinsk vård inom ambulanssjukvård.

Omvårdnad och medicinska ämnen inom ambulanssjukvård, 4,5 hp

Studenten skall efter avslutad kurs:

  • kunna bedöma omvårdnadsbehov hos vuxna samt geriatriska patienter med påverkan av vitala funktioner samt förklara sambandet mellan omvårdnadsbehov och omvårdnadshandlingar och medicinsk vård inom ambulanssjukvård
  • utifrån aktuell forskning kunna analysera och argumentera kring vanligt förekommande omvårdnadsbehov och omvårdnadshandlingar inom ambulanssjukvård
  • förklara, utifrån etiska principer och omvårdnadens centrala begrepp, yttre faktorers påverkan på patientens och närståendes välbefinnande inom ambulanssjukvården
  • kunna analysera och förklara risker och komplikationer som kan uppstå relaterat till patientens tillstånd och den specifika miljön
  • visa förmåga att resonera om etiska aspekter och medverka vid samt självständigt utföra omvårdnad, undersökningar och behandlingar i livets slutskede
  • kunna förklara och relatera indikationer samt utvärdera läkemedelsbehandling vid tidskritiska sjukdomar hos vuxna samt geriatriska patienter inom ambulanssjukvård

Verksamhetsförlagd utbildning inom ambulanssjukvård I, 3 hp

Studenten skall efter avslutad VFU

  • självständigt kunna bedöma patientens vitala parametrar samt omvårdnadsbehov
  • under handledning med ett etiskt och sociokulturellt perspektiv kunna tillämpa en personcentrerad omvårdnad
  • kunna tillämpa relevanta principer för en patientsäker vård avseende positionering, förflyttningsteknik, hygien samt medicinsk teknik
  • kunna på ett professionellt sätt bemöta patienter och närstående samt reflektera över den egna förförståelsen i mötet med patienten och dess närstående.
  • kunna identifiera riskfyllda miljöer och skapa en säker vårdmiljö

Fördjupning i omvårdnad inom ambulanssjukvård 4,5 hp

Studenten skall efter avslutad kurs:

  • kunna bedöma omvårdnadsbehov hos barn och unga vuxna med påverkan av vitala funktioner samt förklara sambandet mellan omvårdnadsbehov och omvårdnadshandlingar, och medicinsk vård inom ambulanssjukvård
  • kunna förklara verknings- och biverkningsmekanismer för läkemedel aktuella för barn och unga vuxna inom ambulanssjukvård
  • kunna förklara och relatera indikationer samt utvärdera läkemedelsbehandling vid akuta tillstånd hos barn och unga vuxna inom ambulanssjukvård
  • kunna identifiera och bedöma omvårdnadsbehov hos en patient med akut psykisk ohälsa
  • behärska principer inom det forensiska omvårdnadsarbetet relevant för verksamhetsområdet

Verksamhetsförlagd utbildning Anestesi 1,5 hp

Studenten skall efter avslutad VFU inom anestesisjukvård:

  • kunna tillämpa principer för säker och adekvat hantering av patienters luftväg och ventilation; etablera fri luftväg, använda basala luftvägshjälpmedel samt utföra och utvärdera manuell ventilering

Verksamhetsförlagd utbildning Förlossning 1,5 hp

Studenten skall efter avslutad VFU inom förlossningsvård:

  • kunna tillämpa principer för vård vid okomplicerad förlossning i prehospitala kontext

Innehåll

Kursen består av fem moment.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, gruppdiskussioner, individuella studieuppgifter, litteraturstudier, färdighetsträning, simulering och verksamhetsförlagd utbildning. Antal fysiska träffar är begränsat till max 4 dagar per 7,5 hp. Övrig tid bedrivs studierna via nätbaserad lärplattform.

Den verksamhetsförlagda utbildningen som genomförs under totalt 4 veckor och omfattar 32 timmar/vecka (trekvartsstudier) är förlagd i verksamheten, övrig tid omfattar teoretiska studier. Dag-, kvälls, natt- och helgpass förekommer samt även röda dagar i förekommande fall. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.

Obligatoriska moment
Deltagande i färdighetsträning, simulering, grupparbete, seminarier, quiz och verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriskt.

Examination

Omvårdnad och Medicinska ämnen inom ambulanssjukvård 1 (4,5hp)
Examination genomförs dels genom individuell skriftlig hemtentamen där kunskap från olika områden integreras och dels genom gruppseminarium. Studenten ska under verksamhetsförlagd utbildning i, alternativt i sitt dagliga arbete, identifiera ett etiskt problem eller dilemma som sedan kommer att utgöra grunden för ovanstående examinationer.

Verksamhetsförlagd utbildning I (3 hp)
Bedömning genomförs under VFU inom ambulanssjukvård. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning (BeVut). I BeVut bedöms generella faktorer i enlighet med Karolinska Institutets värdegrund likväl som lärandemål med kursen. Vid risk för underkännande skall ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen.

Fördjupning i omvårdnad inom ambulanssjukvård 4,5 hp
Examinationer genomförs individuellt och i mindre grupper genom examinerande seminarium.

Till grund för betyg gäller att följande delar är genomförda:

  • Obligatoriska aktiviteter
  • Skriftliga individuella tentamina
  • Seminarier

För betyget godkänt i kursen krävs att samtliga delmoment skall vara betygsatta med godkänt.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Verksamhetsförlagd utbildning Anestesi 1,5 hp
Ifyllt och signerat närvarointyg registreras i Canvas.

Verksamhetsförlagd utbildning Förlossning 1,5 hp
Ifyllt och signerat närvarointyg registreras i Canvas.

Begränsning av antal tentamens- och VFU tillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Student som saknar godkänt resultat kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle. Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger.
Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas. En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

  • Prehospital akutsjukvård
    Lundberg, L., Bäckström, D. & Andersson Hagiwara, M.
    Tredje upplagan : Stockholm, Liber, [2022] – 479 sidor.
    ISBN: 9789147142071
    LIBRIS-ID: 7nt31x6p5b53t6j0

Rekommenderad litteratur

  • ABC of Prehospital Emergency Medicine
    Nutbeam, T.,Boylan, M., Leech, C. & Bosanko, C.
    2nd edition: Wiley, [2023] - 288 sidor 
    ISBN: 9781119698326
    LIBRIS-ID: 1 6pdmz3xv4rfv8bhq
  • **AMLS : advanced medical life support : an assessment-based approach **Third edition : Burlington, MA : Jones and Bartlett Learning, [2021] - 558 sidor
    ISBN:9781284196115
    LIBRIS-ID:6h3chd0944mdwr05
  • Anestesi
    Lindahl, S.; Winsö, O.; & Åkeson, J.
    3. [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 658 s.
    ISBN:9789147100545
    LIBRIS-ID:19263226
  • Assesment Skills for paramedics
    Blaber, A.Y. & Harris, G. (red)
    Third edition: London: Open University Press [2021] – 418 sidor
    ISBN: 9780335249954
    Libris ID: brfxzgzb8f4s191c
  • Avancerad HLR barn : kursbok
    J : Stockholm : Svenska rådet för hjärt-lungräddning, [2021] - 50 sidor
    ISBN: 9788282762748
    LIBRIS-ID: j0gxxzz6gz7m0t1c
  • Avancerad HLR vuxen : kursbok
    Rev G : Stockholm : Svenska rådet för hjärt-lungräddning, [2021] - 47 sidor ISBN: 9788282762564
    LIBRIS-ID: 3jt000kt1w0mb9n7
  • Forensic care for victims of violence and their family members in the emergency department
    Rahmqvist, J. Linneuniversitetet, 2018
  • Geriatrikboken
    Wahlund, L-O.
    Första upplagan: Stockholm: Liber, [2020] - 407 sidor
    ISBN: 9789147113460
    LIBRIS-ID: bnqvmh8r8r12klcj
  • **Illustrerad farmakologi 2 Utg 4
    Simonsen, T. & Hasselström, J.
    4. uppl. : Natur & Kultur Akademisk, 2016 - 500 s. 
    ISBN:9789127142381 
    LIBRIS-ID:17414359 
  • Omvårdnad vid psykisk ohälsa : på grundnivå
    Skärsäter, I. & Wiklund Gustin, L.
    Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 654 sidor
    ISBN: 9789144123691
    LIBRIS-ID: mx12nx3kkc64stjk
  • Pediatric education for prehospital professionals
    Fuchs, S. & McEvoy, M.
    Fourth edition : Burlington, Massachusetts : Jones & Bartlett Learning, [2020] - 489 pages
    ISBN:9781284194579
    LIBRIS-ID:dq23x9kzbx9jb3kd
  • Personcentrerad omvårdnad - i teori och praktik
    Edvardsson, D.; & Backman, A.
    2 uppl. : Studentlitteratur AB, 2020 - 216 sidor
    ISBN:9789144090986
    LIBRIS-ID:6jqrdtc94nlt8mmw
  • Prehospital Care Pearls and Pitfalls
    Pons, P.
    People's Medical Pub. House-USA, 2012
    ISBN: 9781607951711
    LIBRIS-ID:17362152 E-bok
  • Psykosociala behov vid akut och kritisk sjukdom
    Stubberud, D-G.
    1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2015 - 308 s.
    ISBN:9789127142398
    LIBRIS-ID:17421168
  • På klinik : handbok för blivande läkare
    Salö, M. *1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 633 s.
    ISBN:9789144087511
    LIBRIS-ID:19347585
  • Sheehy's emergency nursing: principles and practice
    Sweet, V. & Foley, A. (red.)
    Seventh edition. St. Louis, Missouri.: Elsevier, 2020 – 673 s.
    ISBN 0323485464
    LIBRIS-ID: cpgpg0gw9qfpmrsr
  • Teoretiska grunder för vårdande
    Arman, M.; Dahlberg, K. & Ekebergh, M.
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 307 s. Kapitel 4,7
    ISBN:9789147114115
    LIBRIS-ID:18031934
  • Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
    Wiklund Gustin, Lena; Bergbom, Ingegerd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 512 s.
    ISBN: 978-91-44-07104-6
    LIBRIS-ID: 12642778