Kursplan för Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad

Scientific Theory and Research Methods

Versioner av denna plan:

HT25

Basdata

Kurskod: 2AM018
Kursens namn: Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk forskning o utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-03-05, Utbildningsnämnden, NVS
Datum för fastställande: 2025-03-05
Reviderad av: Utbildningsnämnden NVS
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2025

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp (varav 15 hp examensarbete) eller kandidatexamen i omvårdnad. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska ha fördjupat sina kunskaper och sin förståelse i omvårdandens vetenskapliga grund samt vetenskaplig metod och forskningsetik. Dessutom skall studenten ha tillägnat sig ett fördjupat vetenskapligt, kritiskt, reflekterande och forskningsetiskt förhållningssätt rörande forskning inom omvårdnad med inriktning mot specialistområdet.

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

**Kunskap och förståelse **

  • redogöra för och integrera omvårdnadens vetenskapliga grund med inriktning mot specialistområdet.

Färdighet och förmåga

  • söka, kritiskt granska, värdera och analysera vetenskapliga resultat från forskning med kvantitativ och kvalitativ ansats med relevans för omvårdnad inom specialistområdet
  • bedöma och analysera styrkor och svagheter med olika forskningsmetoder
  • tillämpa forskningsprocessen, vetenskapligt skrivande och referenshantering i skapandet av en plan för ett tänkt vetenskapligt projekt. 

**Värderingsförmåga och förhållningsätt **

  • värdera och diskutera etiska aspekter i forskning och följa god akademisk sed samt tillämpa och motivera relevanta forskningsetiska principer i planen för ett eget vetenskapligt projekt
  • utveckla ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt till egen och andras forskning samt visa förmåga att arbeta med forskningsrelaterade uppgifter självständigt och i grupp.

Innehåll

I kursen ingår att redogöra för och tillämpa omvårdnadens vetenskapliga grund inom specialistområdet, planera för ett mindre vetenskapligt projekt; formulera syfte och eventuella frågeställningar samt argumentera för olika metodval och forskningsetiska aspekter.

Kursen består av 2 moment:

Vetenskaplig teori och metod, 3.5 hp

Betygsskala: GU

  • vetenskaplig teori, olika forskningsmetoder och forskningsetik
  • tillämpa vetenskapliga metoder i omvårdnadsforskning relaterat till specialistområdet
  • bedömning och värdering av forskning inom omvårdnad med kvantitativ och kvalitativ ansats
  • genomföra textanalys och granska statistisk rapportering av forskningsresultat.

Forskningsdesign, 4.0 hp

Betygsskala: GU

  • fördjupning i forskningsdesigner med kvantitativ och kvalitativ ansats samt systematiska litteraturöversikter
  •  val av design samt metod för urval, datainsamling och analys relaterat till syfte och frågeställningar i ett planerat vetenskapligt projekt, projektplan för examensarbete inom specialistområdet.
  • tillämpning av god akademisk sed, forskningsetiska principer och referenshantering vid vetenskapligt skrivande.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är uppgifter (individuella/par/grupp), gruppdiskussioner, seminarier och föreläsningar.

Utbildningen genomförs på trekvartsfart (75%) motsvarande 32 timmar per vecka eller på deltid med en takt som framgår för kurstillfället.

Stöd för lärande ges i huvudsak via nätbaserade kontakter och lärplattformen. Antalet fysiska träffar är begränsat till maximalt 3-5 dagar. Övrig tid bedrivs studierna via nätbaserad lärplattform.

Närvaro är obligatorisk för seminarier. För aktiviteter som sker via videokonferensverktyg krävs aktivt deltagande med påslagen kamera och mikrofon för att närvaron ska godkännas. Andra obligatoriska lärandeaktiviteter omfattar grupparbeten och inlämningsuppgifter. Examinatorn avgör om och hur frånvaro från dessa aktiviteter kan kompenseras. Studieresultat kan inte slutrapporteras förrän studenten har deltagit i samtliga obligatoriska lärandeaktiviteter, eller på annat sätt kompenserat för frånvaro enligt examinatorns anvisningar. Frånvaro från obligatoriska lärandeaktiviteter kan medföra att studenten behöver vänta till nästa kurstillfälle med att ta igen utebliven aktivitet.

Examination

Examination sker för

  • Moment 1: individuell skriftlig hemexamination samt examinerande seminarium.
  • Moment 2: skriftlig inlämningsuppgift, projektplan för examensarbete inom specialistområdet.

För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänd summativ examination i moment 1 och 2 samt aktivt deltagande i obligatoriska formativa lärandeaktiviteter tillhörande respektive moment.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle.

Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ska minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) tillhandahållas på det tidigare innehållet under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Undervisning på engelska kan förekomma.

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteraturlista och övriga läromedel

OBS! Om det finns senare upplagor av nedan rekommenderad litteratur så bör ni använda den senaste upplagan.

Rekommenderad litteratur

Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap, Henricson, Maria, Tredje upplaga: Lund: Studentlitteratur, [2023] - 564 sidor ISBN:9789144161389 LIBRIS-ID:p6schdfgm0lfm80n

Polit and Beck’s Nursing Research: generating and assessing evidence for nursing practice, Flanagan, Jane M. & Beck, Cheryl Tatano, 12th edition, November 2024. Philadelphia: Wolters Kluwer Health ISBN: 9781975223816

How to do a systematic literature review in nursing: a step-by-step guideBettany-Saltikov, J. & McSherry, R., 3rd edition: London : McGraw-Hill Education/Open University Press, 2024 - xv, 275 p. ISBN: 9780335251148

Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik, Wiklund Gustin, Lena; Asp, Margareta, Tredje upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2022] - 447 sidor ISBN:9789144139555 LIBRIS-ID:l1w0z437j5txh8tr

**Teorier för Omvårdnad,**Willman Ania, Första upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2022] - 406 sidor, ISBN: 9789144152271

God Forskningssed, *Vetenskapsrådet (2024). 2024. Stockholm, Vetenskapsrådent, *https://www.vr.se/analys/rapporter/vara-rapporter/2024-10-02-god-forskningssed-2024.html

*Ulf Görman (2023).Vägledning om etikprövning av forskning på människor, Etikprövningsmyndigheten, Box 2110, 750 02 Uppsala *https://etikprovningsmyndigheten.se/wp-content/uploads/2023/12/Vagledning-om-etikprovning-EPM.pdf?

Vetenskapliga artiklar inom olika områden kan tillkomma.

Resurslitteratur

*Creswell, John W.; Poth, Cheryl N., *Qualitative inquiry & research design-International Student Edition: choosing among five approaches, Fifth edition: Thousand Oaks, California: Sage Publications, [2024] - ISBN: 9781071947753

*Djurfeldt, Göran; Larsson, Rolf; Stjärnhagen, Ola, *Statistisk verktygslåda 1: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder, Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 482 sidor ISBN:9789144121017 LIBRIS-ID:22273860

Forskning och skrivande: konsten att skriva enkelt och effektivt, Booth, Wayne C.; Colomb, Gregory G.; Williams, Joseph M.; Bizup, Joseph; Fitzgerald, William T. Nilsson, Björn, Andra upplagan: Lund : Studentlitteratur, [2019] - 424 sidor ISBN:9789144129327 LIBRIS-ID:v5wwk5b6s6t8zzxf

Introduktion till vetenskapsteorin, Johansson, Lars-Göran, Fjärde upplagan: Stockholm: Bokförlaget Thales, [2018] - 272 sidor ISBN:9789172351141 LIBRIS-ID:pz05f60zm66bxl3v

Qualitative research & evaluation methods: integrating theory and practice, Patton, Michael Quinn, 4th ed.: Thousand Oaks, California: SAGE Publications, Inc., [2015] - xxi, 806 p. ISBN:9781412972123 LIBRIS-ID:17225368