Kursplan för Examensarbete i omvårdnad - Ambulanssjukvård

Diploma Project in Specialist Nursing - Ambulance Nursing

Basdata

Kurskod: 2AM019
Kursens namn: Examensarbete i omvårdnad - Ambulanssjukvård
Högskolepoäng: 15
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk forskning o utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ: Programnämnd 9
Datum för fastställande: 2012-05-09
Reviderad av: Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad: 2024-10-14
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2025

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska.
Godkänt resultat på moment 1 Vetenskaplig teori och metod i kursen Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad, 7,5 hp.

Mål

Kursens mål är att studenterna under kursen ska uppnå kunskap på avancerad nivå inom huvudområdets vetenskapliga grund och integrera teoretiska och praktiska kunskaper i specialistområdet ambulanssjukvård samt visa förmåga att tillämpa relevant forskningsmetodik i ett självständigt examensarbete.

Lärandemål
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:

  • visa kunskap på avancerad nivå inom huvudområdet omvårdnad samt inom ambulanssjukvårdens vetenskapliga grund
  • visa kunskap på avancerad nivå i metodik vad gäller design, metoder för datainsamling och analys
  • systematiskt söka, kritiskt granska och tolka information som grund för examensarbetet
  • planera och med adekvat metodik genomföra ett vetenskapligt arbete
  • muntligt och skriftligt med vetenskaplig noggrannhet presentera, diskutera komplexa situationer och argumentera för val och slutsatser i forskningsprocessen
  • utifrån ett omvårdnads- och samhällsperspektiv, samt i relation till hållbar utveckling och FN:s Globala mål, diskutera och argumentera för examensarbetens vetenskapliga, ämnesmässiga och/eller kliniska relevans
  • tillämpa vårdetiska principer beaktande mänskliga rättigheter
  • tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer samt värdera forskningsetiska aspekter på forsknings och utvecklingsarbete
  • tillämpa och föra ett kritiskt resonemang vad gäller det vetenskapliga språket, vedertagna skrivregler och referenshantering.

Innehåll

I kursen ingår att självständigt planera och genomföra ett examensarbete i omvårdnad med relevans för ambulanssjukvård samt presentation och försvar av eget examensarbete. Systematisk sökning och värdering av vetenskapliga artiklar, metodologiska och forskningsetiska diskussioner, muntlig och skriftlig presentation samt kritisk granskning av andras examensarbete ingår.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande.

De arbetsformer som används är: att under handledning, som sker enskilt och i grupp, planera, genomföra och presentera ett självständigt vetenskapligt examensarbete. Handledning sker företrädesvis i seminarieform. Kontinuerlig uppföljning av examensarbetets genomförandeprocess sker under handledda, schemalagda seminarier. Föreläsningar som stödjer genomförandeprocessen ingår. Examensarbetet utförs i par om inte särskilda skäl föreligger. All handledning är förlagd inom ramen för kursen.

Examination

Examensarbetet bedöms individuellt och studenten ska visa självständighet i genomförandet av arbetet.

Examinationen sker i tre steg:

  • det skriftliga examensarbetet bedöms av examinator utifrån fastställda bedömningskriterier
  • muntlig examination där studenten försvarar sitt arbete
  • muntlig examination där studenten opponerar på ett annat examensarbete

För godkänd kurs krävs att samtliga steg i examinationen är godkända.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de
obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten
slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa
gång kursen ges. För sent inlämnat examensarbete beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfälle.

Begränsning av antalet provtillfällen:
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan i mån av plats erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att
frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från
obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får
inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst
tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av
minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Undervisning på engelska kan förekomma.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer
med innehållet i kursen.

Litteraturlista och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Design och metod

  • Bettany-Saltikov, Josette; McSherry, Robert, How to do a systematic literature review in nursing: a step-by-step guide, 2. ed. : London : McGraw-Hill Education/Open University Press, 2016 - xv, 229 p. ISBN: 9780335263806, LIBRIS-ID: 19466808,
  • Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap, Henricson, Maria, Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 564 sidor ISBN: 9789144161389, LIBRIS-ID: p6schdfgm0lfm80n,
  • Björk, Jonas, Praktisk statistik för medicin och hälsa, Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 327 sidor ISBN: 9789147143009, LIBRIS-ID: hvvtsmcpfz3n6qjr,
  • Morse, J.M., Critical Analysis of Strategies for Determining Rigor in Qualitative Inquiry., Qualitative Health Research, 201525(9), 1212-1222.,
  • Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano, Nursing Research: generating and assessing evidence for nursing practice, Eleventh edition : Philadelphia : Wolters Kluwer Health, [2021] - 839 pages ISBN: 9781975154141, LIBRIS-ID: 4gf8d5hq2n5lwcff, https://s1.adlibris.com/images/55557964/nursing-research.jpg,
  • Sandelowski M, Barroso J & Voils CI., Using Qualitative Metasummary to Synthesize qualitative and Quantitative Descriptive Findings., Research in Nursing & Health, 200730(1), 99-111.,
  • Whittemore, R. och Knafl, K., The integrative review: updated methodology., Journal of Advanced Nursing, 200552(5), 546-553.,
  • Creswell, John W.; Poth, Cheryl N., Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches, Fifth edition. : Thousand Oaks, California : Sage, 2023 - xxxiv, 515 pages ISBN: 9781544398396, LIBRIS-ID: dxhvx1kvbwvdjr72,

Teori och begrepp

  • Nursing theorists and their work, Alligood, Martha Raile, Tenth edition : St. Louis, Missouri : Elsevier, [2022] - 604 pages ISBN: 9780323757027, LIBRIS-ID: 3hpwm0q51vq5spwm,
  • Meleis, Afaf Ibrahim, Theoretical nursing: development and progress, Sixth edition : Philadelphia : Wolters Kluwer, 2018 - 665 sidor ISBN: 9780060000424, LIBRIS-ID: 20032019,
  • Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik, Wiklund Gustin, Lena; Asp, Margareta, Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 447 sidor ISBN: 9789144139555, LIBRIS-ID: l1w0z437j5txh8tr,

Forskningsetik

  • God forskningssed, Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2017 - 82 s. ISBN: 978-91-7307-352-3, LIBRIS-ID: 21388308, Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet,
  • Månsson, Niclas; Johansson Westholm, Lena, En handbok i forskningsetik: att motverka plagiering, fabricering, förfalskning och annan oredlighet, Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 119 sidor ISBN: 9789144161075, LIBRIS-ID: 6p7hwjsn42smzfrd,

Att skriva och referera vetenskaplig text

  • Forskning och skrivande: konsten att skriva enkelt och effektivt, Booth, Wayne C.; Colomb, Gregory G.; Williams, Joseph M.; Bizup, Joseph; Fitzgerald, William T., Nilsson, Björn, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 424 sidor ISBN: 9789144129327, LIBRIS-ID: v5wwk5b6s6t8zzxf,
  • Trost, Jan, Att vara opponent, 2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 66 s. ISBN: 9789144095066, LIBRIS-ID: 14673582,