Kursplan för Kognitiva omvårdnadsmetoder i hälsofrämjande arbete
Cognitive Nursing Methods in Healthpromotion
Basdata
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter genomgången kurs ska ha kunskaper och färdigheter för att använda kognitiva metoder för att stödja människors hälsa i olika sammanhang (olika specialistområden). Kognitiva omvårdnadsmetoder (KOM) utgår från att mänskliga problem har sitt ursprung i hur individen ser på sig själv och sin omgivning och hur individen reagerar på miljön och hur människors tankar, känslor och beteenden ömsesidigt styr och påverkar varandra. Kursen utgår från ett personcentrerat och transkulturellt omvårdnadsperspektiv med fokus på hur sjuksköterskan genom att använda kognitiva omvårdnadsmetoder kan arbeta hälsofrämjande. I kursen studeras också den professionella relationens betydelse i omvårdnad med fokus på hur sjuksköterskan kan skapa förutsättning för återhämtning från ohälsa.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
-identifiera och analysera salutogena faktorer i ett individ-, grupp- och samhällsperspektiv,
-redogöra för och diskutera kognitiv teori och dess tillämpning i hälsofrämjande arbete,
-analysera och jämföra kognitiva metoder i hälsofrämjande arbete.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:
- identifiera och analysera behov av hälsofrämjande åtgärder hos individer i olika åldrar,
- självständigt planera, genomföra och värdera kognitiva omvårdnadsåtgärder,
- analysera och värdera etiska problem i samband med hälsofrämjande omvårdnad.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:
- reflektera över egna reaktioner och känslor i hälsofrämjande arbete samt analysera och värdera det professionella förhållningssättet och den professionella relationen i samarbetet med patienten,
- identifiera relevant forskning och värdera dess giltighet i samband med kognitiva omvårdnadsåtgärder.
Innehåll
I kursen studeras hur sjuksköterskan kan kartlägga ohälsoproblem och hur sjuksköterskan genom att använda kognitiva omvårdnadsmetoder kan skapa möjliga tillvägagångssätt för hur patienten genom kunskap och träning kan förändra de tankar, känslor och beteenden som hindrar honom/henne i vardagen. Exempelvis kan kognitiva omvårdnadsåtgärder användas vid sömnproblem, stressrelaterade problem, kronisk smärta, sex- och samlevnadsproblem, ångestsyndrom, depressioner, ätstörningar och missbruk. Kursen tar upp hälsofrämjande möten och transkulturell kommunikation, kognitiv teori och metod, meningsskapande och mentalisering samt kognitiva åtgärder utifrån respektive specialistområde.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella studieuppgifter, fältstudier, föreläsningar, färdighetsträning och seminarier. Kursen ges som distansutbildning på halvfart och är IT-baserad. Antalet fysiska träffar uppgår till maximalt 2 dagar.
Examination
Examinationen utgörs av fullgjorda studieuppgifter och en individuell skriftlig examination. För att uppnå betyget godkänd skall studenten kunna beskriva, framställa, analysera och diskutera kursinnehållet utifrån generella principer där slutsatser och samband tydliggörs, utvecklas och kopplas till aktuell forskning. Betyget underkänd innebär att tillräckliga kunskaper ej har kunnat redovisas, eventuellt finns felaktigheter och ofullständig bearbetning.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt Styrelsen för utbildnings fastställda riktlinjer.
Litteraturlista och övriga läromedel
- Hälsofrämjande möten: från barnhälsovård till palliativ vård, Hertting, Anna; Kristenson, Margareta, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 242 s. ISBN: 978-91-44-07045-2, LIBRIS-ID: 13555521,
- Wiklund Gustin, Lena, KBT i omvårdnadsarbetet: om meningsskapande i gemenskap, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 378 s. ISBN: 978-91-44-05907-5, LIBRIS-ID: 13520441, Interaktivt webbmaterial, *
- Oestrich, Irene Henriette; Johansen, Frank, Kognitiv coaching: effektivt stöd till problemlösning och personlig utveckling, Hagelthorn, Marika, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 160 s. ISBN: 978-91-47-08411-1, LIBRIS-ID: 10302467, Omslagsbild, *
- Nyberg, Lars, Kognitiv neurovetenskap: studier av sambandet mellan hjärnaktivitet och mentala processer, 2., [utökade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 214 s. ISBN: 9789144051550 (inb.), LIBRIS-ID: 11369564, Omslagsbild,
- Terjestam, Yvonne, Mindfulness i skolan: om hälsa och lärande bland barn och unga, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 148 s. ISBN: 978-91-44-05890-0, LIBRIS-ID: 11716323,
- McBee, Lucia; Edberg, Anna-Karin, Mindfulness i äldrevården: en modell för medveten närvaro för äldre och deras vårdare, Midenstrand, Madeleine; Heijne, Annette, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 251 s. ISBN: 978-91-44-05781-1, LIBRIS-ID: 12176632,
- Almén, Niclas, Stress- och utmattningsproblem: kognitiva och beteendeterapeutiska metoder, Lund : Studentlitteratur, 2007 - 408 s. ISBN: 978-91-44-02795-1, LIBRIS-ID: 10245082, http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31252-01/height/320/width/320/bild.jpg,
- Gyllenhammar, Carl, Bryta vanor: kognitiv och beteendeinriktad behandling vid missbruk och beroende, 1. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2007 - 175 s. ISBN: 978-91-27-02693-3 (inb.), LIBRIS-ID: 10364244,