Kursplan för Examensarbete i sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa
Degree project in Sexual, Reproductive and Perinatal Health
Basdata
Särskild behörighet
För tillträde till kursen Examensarbete i sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa, 15.0 hp krävs att studenten med godkända resultat genomfört kurserna Reproduktionens fysiologi och psykologi, 12.0 hp, Vetenskaplig metod, 3.0 hp, Gynekologisk och sexuell hälsa, 10.5 hp, Global, sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter, 4.5 hp samt Vård i samband med barnafödande 1, 15.0 hp.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska visa fördjupade kunskaper om vetenskaplig metod inom huvudområdet sexuell-, reproduktiv- och perinatal hälsa.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa fördjupad kunskap och förståelse inom huvudområdet sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa
- visa fördjupad kunskap i forskningsetik
- visa fördjupad kunskap om metoder för datainsamling och analys med relevans för det egna examensarbetet
- systematiskt söka, kritiskt granska och tolka information som grund för examensarbetet
- självständigt identifiera, reflektera över, analysera och formulera problemställningar
- välja och argumentera för val av design och analysmetod
- planera, genomföra och skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete inom givna tidsramar och enligt för kursen uppsatt formalia
- diskutera och argumentera för eget och andras examensarbetens resultat utifrån vetenskaplig, ämnesmässig och klinisk relevans samt reflektera över resultatens betydelse för samhället
- tillämpa forskningsetiska principer, beakta hållbar utveckling samt värdera forskningsetiska aspekter
- identifiera och värdera personlig och professionell kunskaps- och kompetensutveckling
Innehåll
I kursen ingår att planera och genomföra ett examensarbete inom huvudämnet, systematisk sökning och värdering av vetenskapliga artiklar, metodologiska och forskningsetiska diskussioner, muntlig och skriftlig presentation samt kritisk granskning av andras examensarbeten.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier samt individuell handledning eller handledning i grupp. Seminarier och handledning är obligatoriska.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Examination sker i form av:
- examensarbete
- presentation och försvar av eget examensarbete
- opponering på kurskamrats examensarbete
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten lämnat examensarbete till examinator för bedömning.
Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till senare examinationstillfälle. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator kan, om så är fallet, fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m.
Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.
Undervisning sker på svenska.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Senaste upplagan gäller.
Litteratur på engelska kan förekomma.
- Riktlinjer för etisk värdering av medicinsk humanforskning: forskningsetisk policy och organisation i Sverige, 2., rev. versionen : Stockholm : Medicinska forskningsrådet (MFR), 2003 - 116 s. LIBRIS-ID: 10062550, publikationen.pdf,
- Greenhalgh, Trisha, Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter: grunden för en evidensbaserad vård, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 309 s. ISBN: 978-91-44-07271-5, LIBRIS-ID: 12543003,
- Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano, Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice, 10th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, 2016 - xiv, 784 s. ISBN: 9781496300232, LIBRIS-ID: 19245684,
- Ludvigsson, Jonas F., Att börja forska - - inom medicin, bio- och vårdvetenskap, 2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - s. ISBN: 9789144097367, LIBRIS-ID: 17877457,
- Andersson, Ingemar, Epidemiologi för hälsovetare: en introduktion, 2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 272 s. ISBN: 9789144105109, LIBRIS-ID: 18773356,
- Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad, Henricson, Maria, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor ISBN: 978-91-44-11328-9, LIBRIS-ID: 20848026,
- Kvale, Steinar; Brinkmann, Svend, Den kvalitativa forskningsintervjun, 3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 412 s. ISBN: 9789144101675, LIBRIS-ID: 16763239,
- Svenska skrivregler, 3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s. ISBN: 978-91-47-08460-9, LIBRIS-ID: 10935499, http://www.liber.se/productimage/large/4708460o.jpg,
- Etik för barnmorskor, Asplin, Nina; Barimani, Mia; Bäckström, Caroline; Carlsson, Tommy; Ekstrand Ragnar, Maria; Franck, Martina; Höglund, Anna T; Larsson, Margareta; Lilliehöök, Emma; Makenzius, Marlene; Mattebo, Magdalena; Nihlén Fahlquist, Jessica; Rehn, Margareta; Rådestad, Ingela; Skoog Svanberg, Agneta; Sydsjö, Gunilla; Thorstensson, Stina; Waldenström, Ulla; Wiklund, Ingela; Vikström, Anna; Vikström, Malin; Zwedberg, Sofia, Oscarsson, Marie; Georgsson, Susanne, Lund : Studentlitteratur AB, 2021 - 328 sidor ISBN: 9789144133324, LIBRIS-ID: 1dgv052tzd20ml8f,
- Theories and perspectives for midwifery: a Nordic view, Lundgren, Ingela; Blix, Ellen; Gottfredsdóttir, Helga; Wikberg, Anita; Aagaard Nøhr, Ellen, First edition : Lund : Studentlitteratur AB, [2022] - 302 sidor ISBN: 9789144143194, LIBRIS-ID: 1h2c66cqzjq8sdqc,
Fördjupningslitteratur
- Campbell, Michael J.; Machin, David; Walters, Stephen J., Medical statistics: a textbook for the health sciences, 4. ed. : Chichester : Wiley, cop. 2007 - xii, 331 s. ISBN: 9780470025192, LIBRIS-ID: 10097092,
- Jadad, Alejandro, Randomiserade kontrollerade kliniska prövningar: en handledning för den som tar del av prövningsresultatet, Lund : Studentlitteratur, 2000 - 150 s. ISBN: 91-44-01578-X, LIBRIS-ID: 8352994,
- Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård, Höglund-Nielsen, Birgitta; Granskär, Monica, Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 262 sidor ISBN: 978-91-44-11863-5, LIBRIS-ID: 21385235,