Kursplan för Vård i samband med barnafödande 1
Care During Childbearing 1
Versioner av denna plan:
Basdata
Särskild behörighet
För tillträde till kursen Vård i samband med barnafödande 1 ska 12 hp från kursen Reproduktionens fysiologi och psykologi samt 10,5 hp från kursen Gynekologisk och sexuell hälsa vara godkända.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) eller motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska kunna integrera teoretisk och praktisk kunskap inom förlossningsvård, eftervård och neonatalvård på ett personcentrerat och patientsäkert sätt. Ett moment är teoretiskt och ett moment består av VFU.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- observera, identifiera, dokumentera och under vägledning bedöma och handlägga det normala respektive det avvikande förlossningsförloppet
- tillämpa ett arbetssätt som främjar hälsa och det fysiologiska förlossningsförloppet
- tillämpa medicintekniska moment relaterade till förlossningsvård
- utföra adekvata undersökningar för att följa förlossningens progress och analysera resultatet av dessa
- tillämpa olika metoder för att övervaka fostrets hälsa under förlossning samt beskriva, tolka och reflektera över resultatet av dessa
- bedöma, reflektera över och tillgodose den födandes individuella behov av stöd och smärtlindring
- bedöma behovet av och utföra muntligt och manuellt perinealskydd
- identifiera samt definiera olika bristningsgrader, behärska teknik och grundprinciper för suturering samt under handledning suturera bristningar av grad I och II
- bedöma, omhänderta och vårda det nyfödda friska och medtagna barnet
- observera, identifiera, dokumentera och under vägledning bedöma och handlägga det normala och avvikande eftervårdsförloppet
- vårda den nyblivna familjen efter förlossning samt bedöma deras hälsa och behov av övervakning
- stödja och vägleda vid amning efter förlossning på ett sätt som främjar interaktionen mellan föräldrar och barn
- reflektera över och analysera betydelsen av evidens, beprövad erfarenhet, professionellt förhållningssätt, etik, kulturell bakgrund, genus samt delaktighet och informerade val i förlossningsvården
- reflektera över och ta ansvar för egna värderingar, styrkor och begränsningar samt sitt behov av ytterligare kunskap
- samarbeta och kommunicera inter- och intraprofessionellt
Innehåll
Kursen består av två moment.
Vård i samband med barnafödande 1 (Förlossningsvård, eftervård och neonatalvård) - teori, 3 hp
Under detta moment har studenten undervisning som innefattar:
- förlossningsprogress
- avvikande fosterbjudningar
- stor blödning under förlossning
- barnmorskans roll vid kejsarsnitt och instrumentell förlossning
- partners stödjande roll
- förlossningsställningar
- fosterövervakning
- aktivitet och ställningar som främjar normal progress
- prevention, diagnostik och suturering av bristningar
- övervakning av den födande och fostret under förlossning
- hälsa och ohälsa hos det nyfödda barnet samt neonatal HLR
Vård i samband med barnafödande 1 (Förlossningsvård, eftervård och neonatalvård) - VFU, 12 hp
Under detta moment har studenten undervisning som innefattar:
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom förlossningsvård, eftervård och neonatalvård.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, färdighetsträning, självrättande tester, individuella studieuppgifter där teori och praktik integreras samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU). De obligatoriska inslagen i kursen är seminarier, studieuppgifter och VFU.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 32 timmar/vecka. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även helgdagar i förekommande fall. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Examination
Vård i samband med barnafödande 1 (Förlossningsvård, eftervård och neonatalvård) - teori, 3 hp
Examination sker i form av seminarier, studieuppgifter och individuell praktisk, muntlig samt skriftlig tentamen. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats och omfattar inte VFU.
Vård i samband med barnafödande 1 (Förlossningsvård, eftervård och neonatalvård) - VFU, 12 hp
Examination sker i form av summativ bedömning utifrån bedömningsunderlag från VFU.
Under verksamhetsförlagd utbildning inom förlossningsvård sker en fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Mitt- och slutbedömning ska genomföras. Handledare på VFU ger underlag för bedömning i bedömningsformulär. Vid risk för underkännande av student ska en skriftlig handlingsplan upprättas av ansvarig lärare tillsammans med handledare och delges studenten.
Studenten examineras utifrån uppställda lärandemål i bedömningsformuläret för VFU. Inom eftervård och neonatalvård krävs närvaro.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en skriftlig individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd kunskapskontroll får endast genomföras ytterligare en gång. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
Examination allmänt
För godkänt resultat på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända samt deltagande i obligatoriska undervisningsinslag.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens bestämmelser om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.
Undervisning sker på svenska.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis stämmer överens med innehållet i kursen.
Litteraturlista och övriga läromedel
Senaste upplagan gäller.
Litteratur på engelska kan förekomma.
Obligatorisk litteratur
Reproduktiv hälsa - barnmorskans kompetensområde
Lindgren, Helena; Christensson, Kyllike; Dykes, Anna-Karin
Andra upplagan: Studentlitteratur AB, [2022] - 958 s.
ISBN: 9789144138237
Trygg förlossning: En omvårdnadsmodell för minskad stress och rädsla
Svensson, Liisa; Heli, Susanna
Första upplagan. Gothia Fortbildning AB, [2017] - 184 s.
ISBN: 9789177410355
Barnmorskans handläggning vid normal förlossning: forskning och erfarenhet
Lindgren, Helena; Rehn, Margareta; Wiklund, Ingela
Andra upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2019] - 125 s.
ISBN: 9789144125824
Bäckenbotten och förlossningsskador: handbok för barnmorskor
Olsson, Ann; Lind, Cecilia; Fernando, Mia; Rotstein, Emilia
Första upplagan: Stockholm: Gothia Fortbildning, [2020] - 136 s. ISBN: 9789177411406
Etik för barnmorskor
Oscarsson, Marie; Georgsson, Susanne
Första upplagan. Lund: Studentlitteratur AB, [2021] - 328 s.
ISBN: 9789144133324
Neonatologi
Hugo Lagercrantz, Lena Hellström-Westas, Mikael Norman
Andra upplagan. Publicerad: Lund: Studentlitteratur, [2015] - 559 s.
ISBN: 9789144096681
CTG: fosterövervakning i teori och praktik
Holzmann, Malin; Jonsson, Maria
Första upplagan: Stockholm: Gothia kompetens, [2023] - 230 s.
ISBN: 9789177412717
### Rekommenderad litteratur
Obstetrik
Ajne, Gunilla; Blomberg, Marie; Carlsson, Ylva
Tredje upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2021] - 798 s.
ISBN: 9789144142609
Mayes' midwifery
*Macdonald, Sue; Magill-Cuerden, Julia *
Fifteenth edition: London: Elsevier Health Sciences, [2017] - 1 online resource, xv, 1204 s.
ISBN: 9780702063367
Breastfeeding and human lactation
Riordan, Jan; Wambach, Karen
Fifth edition: Publicerad: Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning, [2014] - 966 s.
ISBN: 9781284053005
Omvårdnad av det nyfödda barnet
Lundqvist, Pia
Andra upplagan [uppdaterade och utök.]: Lund: Studentlitteratur, [2014] - 320 s.
ISBN: 9789144055503
Amning i dag
Kylberg, Elisabeth; Westlund, Mia; Zwedberg, Sofia
Femte upplagan: Stockholm: Gothia kompetens, [2025] - 192 s.
ISBN: 9789177415398
Supporting women for labour and birth: a thoughtful guide
Leap, Nicky; Hunter, Billie
Abingdon, Oxon : Routledge, [2016] - xix, 234 p.
ISBN: 9780415524285
Squaring the circle: normal birth research, theory and practie in a technological age
Downe, Soo; Byrom, Sheena
London: Pinter & Martin Ltd., [2019] - 352 p.
ISBN: 9781780664408
