Kursplan för Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad

Scientific theory and research methods in Nursing

Basdata

Kurskod: 2BU006
Kursens namn: Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ: Programnämnd 9
Datum för fastställande: 2012-02-20
Reviderad av: Programnämnd 9
Senast reviderad: 2016-11-25
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2017

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp (varav 15 hp examensarbete) eller kandidatexamen i omvårdnad. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska ha fördjupat sina kunskaper och sin förståelse i vetenskaplig teori och metod och forskningsetik. Dessutom skall studenten ha tillägnat sig ett fördjupat vetenskapligt, kritiskt, reflekterande och forskningsetiskt förhållningssätt rörande forskning inom omvårdnadvetenskap med inriktning mot specialistområdet.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • Redogöra för och integrera vetenskaps- och kunskapsbegrepp relaterade till huvudområdet omvårdnad med inriktning mot specialistområdet.
  • Kritiskt granska och värdera vetenskapliga resultat från kvantitativ och kvalitativ forskning med relevans för omvårdnad inom specialistområdet.
  • Utifrån ett eget formulerat syfte och frågeställningar, bedöma och analysera styrkor och svagheter med olika forskningsmetoder
  • Tillämpa och värdera forskningsetiska aspekter inom specialistområdet.
  • Tillämpa forskningsprocessen samt god akademisk sed och referenshantering vid det vetenskapliga skrivandet.

Innehåll

I kursen ingår att redogöra för begrepp inom huvudområdet omvårdnad med inriktning mot specialistområdet, formulera syfte och frågeställningar samt argumentera för olika metodval och etiska aspekter.

  • användning av vetenskapliga metoder i omvårdnadsforskning relaterat till specialistområdet
  • bedömning och värdering av kvalitativ och kvantitativ omvårdnadsforskning (induktion, deduktion, validitet, reliabilitet, tillförlitlighet, överförbarhet, pålitlighet)
  • tillämpning av forskningsetiska principer
  • tillämpning av god akademisk sed och referenshantering vid vetenskapligt skrivande
  • fördjupning i forskningsdesigner inom kvantitativ (experimentell och icke experimentellforskningsdesign) och kvalitativ forskning samt systematiska litteraturstudie.
  • val av designer samt metoder för urval (strategiskt, randomiserat) datainsamling (frågeformulär, intervjuer, observationer) och analys (deskriptiv och analytisk statistik; beskrivande och tolkande kvalitativ analys) relaterade till syfte och frågeställningar.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella uppgifter, gruppdiskussioner, seminarier och föreläsningar. Deltagande vid seminarier är obligatoriskt.

Utbildningen genomförs på heltid motsvarande 40 timmar per vecka eller på halvtid motsvarande 20 timmar per vecka.

Lärarstöd ges via nätbaserad lärplattform. Antalet fysiska träffar är begränsat till max 4 dagar för kurser på helfart och till 3 dagar för kurser på halvfart. Övrig tid bedrivs studierna via nätbaserad lärplattform. Det krävs därför att du har grundläggande datorkunskap samt tillgång till dator med internetuppkoppling.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan studenten deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar registreras inte studentens resultat för kursen/moment i Ladok.

Examination

Kursen examineras individuellt dels genom skriftlig tentamen, dels genom tre individuella webbaserade tentamen samt genom obligatoriskt seminarium. Betyg sätts av examinator.

Begränsning av antalet provtillfällen:
Student som ej är godkänd efter ordinarie tentamenstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem tentamenstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Tentamenstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som tentamenstillfälle.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid, hänvisas till omtentamenstillfället.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Följande kurs är överlappande: 2SP032 Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad, 7.5 högskolepoäng

Litteraturlista och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

  • Bettany-Saltikov, Josette; McSherry, Robert, How to do a systematic literature review in nursing: a step-by-step guide, 2. ed. : London : McGraw-Hill Education/Open University Press, 2016 - xv, 229 p. ISBN: 9780335263806, LIBRIS-ID: 19466808,
  • Greenhalgh, Trisha, Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter: grunden för en evidensbaserad vård, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 309 s. ISBN: 978-91-44-07271-5, LIBRIS-ID: 12543003,
  • Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano, Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice, 10th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, 2016 - xiv, 784 s. ISBN: 9781496300232, LIBRIS-ID: 19245684,
  • The research process in nursing, Gerrish, Kate; Lacey, Anne, 6. ed. : Chichester : Wiley-Blackwell, cop. 2010 - xviii, 548 s. ISBN: 9781405190480, LIBRIS-ID: 11854447,
  • The research process in nursing, Gerrish, Kate; Lacey, Anne, 6. ed. : Chichester : Wiley-Blackwell, cop. 2010 - xviii, 548 s. ISBN: 9781118682104, LIBRIS-ID: 14793525,
  • Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik, Wiklund Gustin, Lena; Bergbom, Ingegerd, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 512 s. ISBN: 978-91-44-07104-6, LIBRIS-ID: 12642778,

Resurslitteratur

  • Booth, Wayne C.; Colomb, Gregory G.; Williams, Joseph M., Forskning och skrivande: konsten att skriva enkelt och effektivt, Nilsson, Björn, Lund : Studentlitteratur, 2004 - 288 s. ISBN: 91-44-03227-7, LIBRIS-ID: 9396007,
  • Creswell, John W.; Creswell, John W., Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches, 3rd ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, c2013. ISBN: 1-4129-9531-0, LIBRIS-ID: 12594489,
  • Djurfeldt, Göran; Larsson, Rolf; Stjärnhagen, Ola, Statistisk verktygslåda 1: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder, 2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 480 s. ISBN: 978-91-44-04896-3, LIBRIS-ID: 11690705,
  • Johansson, Lars-Göran, Introduktion till vetenskapsteorin, 3., [utök.] uppl. : Stockholm : Thales, 2011 - 272 s. ISBN: 9789172350823, LIBRIS-ID: 12129388,
  • Krippendorff, Klaus., Content analysis: an introduction to its methodology, 3rd ed. : Thousand Oaks, Calif. : SAGE, 2012. - 1 v. ISBN: 1-4129-8315-0 ¹44.99, LIBRIS-ID: 12766953,
  • Publication manual of the American Psychological Association, 6. ed. : Washington, D.C. : American Psychological Association, cop. 2010, [eg. 2009] - xviii, 272 p. ISBN: 978-1-4338-0561-5 (pbk), LIBRIS-ID: 11503766,
  • Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård, Granskär, Monica; Höglund-Nielsen, Birgitta, 2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 249 s. ISBN: 978-91-44-07699-7, LIBRIS-ID: 13548872,