Kursplan för Omvårdnad inom barnsjukvård
Paediatric Nursing
Basdata
Särskild behörighet
Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - barn och ungdom.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska uppnå kompetens för att med ett professionellt förhållningssätt självständigt kunna bedriva och leda omvårdnadsarbete inom sjukvård för barn och ungdom.
Moment 1: Omvårdnad vid specifika sjukdomstillstånd bland barn och ungdomar, 7.5 hp
Caring in Specific Diseases among Children and Adolescents, 7.5 credits
Efter genomgånget moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- analysera och förklara symtom och behandling hos barn och ungdomar vid olika somatiska och psykiska sjukdomstillstånd
- identifiera och analysera omvårdnadsbehov vid komplexa sjukdomstillstånd samt vid vård i livets slutskede
- visa kunskap och insikt om förbättrings-, utvecklings- och aktuellt forskningsarbete inom den pediatriska omvårdnaden
- visa kunskap om den pediatriska omvårdnadens grundsyn baserad på barnperspektiv och barnets perspektiv
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att prioritera, initiera, genomföra och utvärdera omvårdnadsåtgärder vid komplexa sjukdomstillstånd med hänsyn till patientens utvecklingsstadium, familjesituationen, kulturell bakgrund och ett eventuellt genusperspektiv
- visa förmåga att integrera omvårdnadsprocessen genom att analysera, bedöma, argumentera för och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
- visa på vetenskaplig noggrannhet i analys och skriven text
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och reflektera kring relevant vetenskap, beprövad erfarenhet och ett etiskt förhållningssätt samt se dess samband och betydelse för specialistsjuksköterskeprofessionen
Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård, 7.5 hp
Clinical Training in Paediatric Nursing, 7.5 credits
Efter genomgånget moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- integrera omvårdnadskunskap i planering, ledning och samordning av vårdinsatser
- tillämpa och reflektera över omvårdnadsteorier
- identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som man i den framtida verksamheten kommer att samverka med
Färdighet och förmåga
- i samverkan med patient och närstående, samt självständigt och interprofessionellt, kunna identifiera och analysera komplexa omvårdnadsbehov inom den pediatriska sjukvården
- visa förmåga på ett kommunikativt, vårdpedagogiskt och patientsäkert arbetssätt med hänsyn till patientens utvecklingsstadium
- visa förmåga att bedriva omvårdnad i en interkulturell kontext och säkerställa patientsäker kommunikation
- visa på handlingsberedskap att planera och genomföra undersökningar och behandlingar samt utvärdera och dokumentera dessa
- visa på vetenskaplig noggrannhet i analys och skriven text
- visa förmåga att samverka med andra professioner för att uppnå förbättrad hälsa samt effektivare vård och rehabilitering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och reflektera över evidensbaserad, personcentrerad och kvalitetssäker vård inom omvårdnad samt värdering av relevant forskning
- visa förmåga att utifrån FNs barnkonvention samt samhälleliga- och etiska aspekter tillämpa ett holistiskt förhållningssätt inom den pediatriska omvårdnaden
- visa förmåga till självkritiskt förhållningssätt relevant för yrkesutövningen samt stå upp för hälso- och sjukvårdens grundläggande värderingar i enlighet med Hälso- och sjukvårdslagen, Patientsäkerhetslagen, Världshälsoorganisationen och FN:s syn på hälsa och mänskliga rättigheter
- analysera och reflektera kring hur samverkan mellan olika professioner bidrar till ökad säkerhet och förbättrad hälsa
Innehåll
Kursen består av två moment:
Omvårdnad vid specifika sjukdomstillstånd bland barn och ungdomar,, 7.5 hp
Betygsskala: GU
- pediatrik och omvårdnad inom neonatologi, barn- och ungdomsmedicin, barn- och ungdomskirurgi, akut pediatrik samt barn- och ungdomspsykiatri
- omvårdnadsteorier, omvårdnadsprocessen och dokumentation
- nutrition, vätskebalans, farmakologi och läkemedelshantering
- smärtfysiologi, smärtskattning och smärtlindringsmetoder
- samtal och bemötande av barn, ungdom och familj
- omvårdad ur kulturellt- och genusperspektiv
- krisreaktioner ur ett psykologiskt perspektiv
- etiska principer inkluderande begreppen delaktighet, autonomi och integritet
Verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård,, 7.5 hp
Betygsskala: GU
- tillämpning, analys och reflektion av omvårdnad relaterat till omvårdnadsprocessen samt dokumentation
- kommunikation och bemötande av barn, ungdom och familj
- tillämpning av smärtskattnings- och smärtlindringsmetoder
- läkemedelshantering samt vätskebalans och nutrition
- handhavande av teknisk utrustning för barn och ungdom relaterat till det individuella barnets omvårdnad och enligt säkerhetsföreskrifter
- samverkan/teamarbete och omvårdnadshandledning tillämpas
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är introduktionsföreläsningar och studentaktiverande undervisnings- och arbetsformer (enskilt, i grupp och i seminarieform). För egna studier, arbete i grupp och seminarier kommer en webbaserad lärplattform att användas.
Momet 1: Arbete i grupp, aktivt deltagande vid seminarier och närvaro vid samtliga schemalagda gruppträffar är obligatoriskt. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Moment 2: Under den verksamhetsförlagda utbildningen ingår handledning, interprofessionell träning och reflektion individuellt och/eller i grupp.
Den verksamhetsförlagda utbildningen är obligatorisk, motsvarande 16/32 timmar per vecka. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även röda dagar i förekommande fall. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Examination
Moment 1: Omvårdnad vid specifika sjukdomstillstånd bland barn och ungdomar, 7.5 hp
Momentet har delexaminationer bestående av projektgrupper (peer learning) och individuella arbeten, vilka utgår från patientfall och specifika frågeställningar. Slutexaminationen består av självskattning (self assessment) där studenten kritiskt granskar och reflekterar över sitt eget kunskapsinhämtande utifrån kursmålen och specialistsjuksköterskeprofessionens specifika kunskapsområden samt kamratgranskning (peer review).
Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård, 7.5 hp
Bedömd verksamhetsförlagd utbildning enligt Bedömningsformulär för Verksamhetsförlagd utbildning (BeVut).
Momentet har delexaminationer bestående av individuell målbeskrivning för det verksamhetsförlagda lärandet, patientfallsreflektioner, interprofessionellt lärande samt klinisk färdighetsbedömning.
Studenten ska ha uppfyllt kraven för moment som ingår för att erhålla godkänt på kursen som helhet.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Under verksamhetsförlagd utbildning sker en fortlöpande bedömning av studenternas prestationer. Mitt- och slutbedömning ska genomföras. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt bedömningsformulär. Vid risk för underkännande av student ska en skriftlig plan upprättas senast vid mittbedömningen av ansvarig lärare tillsammans med yrkeshandledare.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle. Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas. En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Undervisningsspråk: svenska
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
- Aarbakke, Jarle; Hasselström, Jan; Simonsen, Terje, Illustrerad farmakologi 2, 3. uppl. : Natur & Kultur, 2012 ISBN: 91-27-13091-6 (inb.), LIBRIS-ID: 12069104, Senaste upplagan gäller.,
- Barn- och ungdomspsykiatri, Gillberg, Christopher; Råstam, Maria; Fernell, Elisabeth, 3., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 568 s. ISBN: 9789127131415, LIBRIS-ID: 17131336, Senaste upplagan gäller.,
- Barnmedicin, Hanséus, Katarina; Lagercrantz, Hugo; Lindberg, Tor, 4., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 674 s. ISBN: 978-91-44-07609-6 (inb.), LIBRIS-ID: 12531935, Senaste upplagan gäller.,
- Björvell, Catrin; Björvell, Catrin, Sjuksköterskans journalföring och informationshantering: en praktisk handbok, 3.,[utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 245 s. ISBN: 978-91-44-04008-0, LIBRIS-ID: 12294621, Senaste upplagan gäller.,
- Cullberg, Johan; Lundin, Tom, Kris och utveckling, 5. omarb. och utök. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 228, [1] s. ISBN: 91-27-11257-8, LIBRIS-ID: 9989157, Senaste upplagan gäller.,
- Hanssen, Ingrid, Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle, 3 : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 296 ISBN: 97-89-144011479, Senaste upplagan gäller.,
- Kompendium i barnkirurgi och barnortopedi, Frenckner, Björn; Hirsch, Georg; Wester, Tomas; Åstrand, Per, [Ny, omarb. och uppdaterad utg.] : Stockholm : Karolinska Institutet University Press, 2015 - 388 s. ISBN: 9789185565764, LIBRIS-ID: 17592866, Senaste upplagan gäller.,
- Malm, Håkan, Läkemedelsberäkning, Magnusson, Björn, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - 122, [6] s. ISBN: 91-47-05343-7, LIBRIS-ID: 10154612, Omslagsbild_Liber förlag, Senaste upplagan gäller.,
- Lagercrantz, Hugo, Neonatologi, Hellström-Westas, Lena; Norman, Mikael, 2., utök. och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 559 s. ISBN: 9789144096681, LIBRIS-ID: 18685673, Senaste upplagan gäller.,
- Omvårdnad av det nyfödda barnet, Lundqvist, Pia, 2., [uppdaterade och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 320 s. ISBN: 978-91-44-05550-3, LIBRIS-ID: 13743346, Senaste upplagan gäller.,
- Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden, Edberg, Anna-Karin, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s. ISBN: 9789144071459, LIBRIS-ID: 14649029, Webbdel (aktiveringskod krävs), Senaste upplagan gäller.,
- Omvårdnadsdiagnoser: definitioner och klassifikation 2015-2017, Herdman, T. Heather; Kamitsuru, Shigemi, 3., [utök. och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 559 s. ISBN: 9789144108407, LIBRIS-ID: 18119631, Senaste upplagan gäller.,
- Patientundervisning, Klang Söderkvist, Birgitta, 3., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 276 s. ISBN: 9789144082561, LIBRIS-ID: 14504148, Senaste upplagan gäller.,
- Pediatrisk omvårdnad, Hallström, Inger; Lindberg, Tor, 2. [utök. och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 384 s. ISBN: 9789147115099, LIBRIS-ID: 17978431, Senaste upplagan gäller.,
- Pilhammar Andersson, Ewa, Erfarenhetsbaserad kunskap och lärande inom vård och medicin, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 104 s. ISBN: 978-91-44-05480-3, LIBRIS-ID: 11956829, Senaste upplagan gäller.,
- Rosengren, Kristina, Vårdledarskap: att utveckla och förbättra framtidens vård och omsorg, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 344 s. ISBN: 9789144094557, LIBRIS-ID: 14834101, Senaste upplagan gäller.,
- Stryhn, Helle, Etik och omvårdnad, Lund : Studentlitteratur, 2007 ISBN: 97-89-14404518-4, Senaste upplagan gäller.,
- Supporting the child and the family in paediatric palliative care, 2007 LIBRIS-ID: 12244482, Senaste upplagan gäller.,
- Söderbäck, Maja, Kommunikation med barn och unga i vården, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 216 s. ISBN: 9789147114061, LIBRIS-ID: 14813662, Senaste upplagan gäller.,
- Widlund, Tomas, Akut pediatrik, Norgren, Svante; Ludvigsson, Jonas F.; Norman, Mikael, 7., kompletterade och rev. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 383 s. ISBN: 978-91-47-09402-8, LIBRIS-ID: 11864066, Senaste upplagan gäller.,
- Øvreeide, Haldor, Samtal med barn: metodiska samtal med barn i svåra livssituationer, 3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 256 s. ISBN: 9789144056340, LIBRIS-ID: 11593550, Senaste upplagan gäller.,
- Smärta och smärtbehandling hos barn och ungdomar, Lundeberg, Stefan; Olsson, Gunnar L., 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 246 s. ISBN: 9789144092447, LIBRIS-ID: 19731063, Senaste upplagan gäller.,
- Genusperspektiv på vård och omvårdnad, Strömberg, Helén; Eriksson, Henrik, Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 222 sidor ISBN: 978-91-44-11578-8, LIBRIS-ID: 21874618, Senaste upplagan gäller.,
- Pediatrik, Moëll, Christian; Gustafsson, Jan, 2:a upplagan : Stockholm : Liber, 2017 - 627 sidor ISBN: 9789147112968, LIBRIS-ID: 21139754, Senaste upplagan gäller.,