Kursplan för Examensarbete i omvårdnad - barn och ungdom

Degree Project in Nursing - Pediatric Nursing

Versioner av denna plan:

VT26

Basdata

Kurskod: 2BU013
Kursens namn: Examensarbete i omvårdnad - barn och ungdom
Högskolepoäng: 15
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-10-27, Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande: 2025-10-27
Reviderad av: 2025-10-27. Utbildningsnämnden NVS
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2026

Särskild behörighet

Antagen till specialistsjuksköterskeprogrammet - barn och ungdom.

För behörighet till kursen Examensarbete i omvårdnad - barn och ungdom krävs godkänt i följande moment i kursen Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad: Moment 1: Vetenskaplig teori och metod eller likvärdiga kurser på avancerad nivå

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska ha fördjupat sin kunskap i huvudområdets vetenskapliga grund och integrerat teoretiska och praktiska kunskaper i specialistområdet hälso- och sjukvård för barn och ungdomar samt visat förmåga att tillämpa relevant forskningsmetodik i ett självständigt examensarbete.

Lärandemål

  • visa fördjupad kunskap inom huvudområdet omvårdnad och dess vetenskapliga grund
  • visa fördjupad kunskap inom specialistområdet barn och ungdom och dess vetenskapliga grund
  • visa fördjupad kunskap i vetenskapsteorier och metodik vad gäller design, metoder för datainsamling och analys
  • systematiskt söka, kritiskt granska och tolka information som grund för examensarbetet
  • planera och med adekvat metodik genomföra ett vetenskapligt arbete
  • muntligt och skriftligt med vetenskaplig noggrannhet presentera och diskutera komplexa situationer samt argumentera för val och slutsatser i forskningsprocessen
  • utifrån ett omvårdnads- och samhällsperspektiv diskutera och argumentera för examensarbetens vetenskapliga, ämnesmässiga och/eller kliniska relevans
  • tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer samt värdera forskningsetiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
  • tillämpa och föra ett kritiskt resonemang vad gäller det vetenskapliga språket, vedertagna skrivregler och referenshantering
  • tillämpa vårdetiska principer beaktande mänskliga rättigheter och hållbarhetsaspekter

Innehåll

I kursen ingår att självständigt planera och genomföra ett examensarbete i omvårdnad med relevans för hälso- och sjukvård för barn och ungdomar samt presentation och försvar av eget examensarbete.

Systematisk sökning och värdering av vetenskapliga artiklar, metodologiska och forskningsetiska diskussioner, muntlig och skriftlig presentation samt kritisk granskning av andras examensarbete ingår.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är seminarier och handledning vilka alla är obligatoriska samt föreläsningar.

Examensarbetet utförs i par om inte särskilda skäl föreligger.

Handledningen sker företrädesvis i seminarieform. Kontinuerlig uppföljning av examensarbetets genomförandeprocess sker under handledda, schemalagda seminarier. Föreläsningar som stödjer genomförandeprocessen ingår.

Examination

Examination sker i form av:

  • det skriftliga examensarbetet och som bedöms av examinator utifrån fastställda bedömningskriterier
  • muntlig examination där studenten försvarar sitt arbete
  • muntlig examination där studenten opponerar på ett annat examensarbete

För godkänd kurs krävs att samtliga steg i examinationen är godkända.

Examensarbetet bedöms individuellt och studenten ska visa självständighet i genomförandet av arbetet.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfälle för examensarbetet.

Begränsning av antalet examinationstillfällen:
Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students löpande examination om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att säkerheten för studenten eller andra personer riskeras och/eller andras förtroende för KI:s verksamhet riskeras. När löpande examination avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuell modul och att ett provtillfälle är förbrukat.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ska minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) tillhandahållas på det tidigare innehållet under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.

Undervisning sker på svenska.

Undervisning på engelska kan förekomma.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Följande kurs är överlappande: 2BU011 Examensarbete i omvårdnad - barn och ungdom, 15 hp.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Senaste upplagan gäller.

Litteratur på engelska kan förekomma.

  • Flanagan, Jane. - Polit and Beck's nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice / Jane Flanagan, Cheryl Tatano Beck.. - 2025 - Twelfth edition, International edition. - ISBN: 9781975223816, 
  • Bettany-Saltikov, Josette. - How to do a systematic literature review in nursing : a step-by-step guide / Josette Bettany-Saltikov and Robert McSherry.. - 2024 - Third edition. - ISBN: 0335251145,
  • Brinkmann, Svend, 1975-. - Doing interviews / Svend Brinkmann, Steinar Kvale.. - 2023. - ISBN: 9789130074112,
  • Edwards, R., & Holland, J. (2023). Power and Emotional Dynamics in Qualitative Interviews. In Qualitative Interviewing. Bloomsbury Publishing Plc.  https://ki.primo.exlibrisgroup.com/permalink/46KIB_INST/8es2og/cdi_proquest_ebookcentralchapters_7247888_16_92
    DOI: 10.5040/9781350275164.0012,
  • Omvårdnad för barn och unga - - på avancerad nivå, Patriksson, Katarina; Wigert, Helena; Angelhoff, Charlotte; Arwehed, Sofia; Bartholdson, Cecilia; Berghammer, Malin; Bergius, Helena; Bexell, Bim; Bratt, Ewa Lena; Brorsson, Anna Lena; Burström, Åsa; Castor, Charlotte; Cederlund, Mats; Danielsson Liljekvist, Pernilla; Ericson, Jenny; Granhagen Jungner, Johanna; Granlund, Mats; Grönberg, Angelica; Hansson, Helena; Huus, Karina; Jenholt Nolbris, Margaretha; Johansson, Anette; Karlsson, Katarina; Karlsson, Manne; Karlsson, Victoria; Kerstis, Birgitta; Kimland, Elin; Kreicbergs, Ulrika; Lidwall, Birgit; Lilliesköld, Siri; Lindholm Olinder, Anna; Lövgren, Malin; Melin, Karin; Mårtensson, Ulrika; Nilsson, Stefan; Nordeke, Camilla; Nordin, Karin; Olsson, Emma; Pergert, Pernilla; Ringnér, Anders; Rullander, Anna-Clara; Rydström, Lise-Lott; af Sandeberg, Margareta; Sparud Lundin, Carina; Thernström Blomqvist, Ylva; Tsoukala, Dionysia; Wallström, Linda; Wigander, Helena; Wilson, Emilija; Öfverberg, Elin; Öst, Elin; Molin, Lennart, Patriksson, Katarina; Wigert, Helena, Studentlitteratur AB, 2024 - 474 sidor ISBN: 9789144156057, LIBRIS-ID: 2krrgxzd0njvf3x8