Kursplan för Omvårdnad inom elevhälsans medicinska insatser
Nursing in Student Health's Medical Efforts
Versioner av denna plan:
Basdata
Särskild behörighet
Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - barn och ungdom.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål utifrån fokus på barn och ungdomar i åldern 6-18 år utifrån deras lärande och utveckling ska studenten självständigt och systematiskt kunna bedöma, planera, genomföra samt utvärdera åtgärder ur ett omvårdnadsperspektiv arbeta hälsofrämjande och preventivt bedriva omvårdnad och hälsoarbete utifrån ett hälsoperspektiv inom verksamheten elevhälsans medicinska insatser (EMI).
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- bedöma och analysera samband mellan livsvillkor, miljö, levnadsvanor, risk/skyddsfaktorer som har påverkan på barnets hälsa och lärande utifrån ett nationellt och globalt perspektiv
- bedöma och analysera barns utveckling
- identifiera, bedöma och utifrån barn och familjers behov planera särskilt stöd som ges i skolan
- identifiera barns rättigheter utifrån lagar och författningar samt utifrån ett etiskt perspektiv
- planera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och preventiva åtgärder utifrån ett holistiskt omvårdnadsperspektiv
- använda samtalsmetodik för att samverka med barn, ungdomar, föräldrar och andra yrkesgrupper inom elevhälsan samt reflektera över dessa samtal
Innehåll
Kursen består av två moment:
Omvårdnad inom elevhälsans medicinska insatser, 4.5 hp
- hälsopolitiska mål, lagar
- samband mellan hälsa, levnadsvanor och livsvillkor relaterade till barn och ungdomar under skolåren
- omvårdnad vid vanligt förekommande sjukdomstillstånd som kan påträffas i skolan hos barn och ungdomar vid psykisk ohälsa, somatisk ohälsa och fysiska funktionsnedsättningar
- barn och ungdomars utveckling under skolåren samt utvecklingsteorier
- betydelse av kost, sömn och fysisk aktivitet på barnets lärande och utveckling
Verksamhetsförlagd utbildning inom elevhälsans medicinska insats, 3.0 hp
- vaccinationer inom elevhälsans medicinska insatser
- hälsoarbete, hälsoteorier och hälsopedagogiska modeller, t ex hälsosamtal
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner, seminarier, föreläsningar samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom EMI.
Kursen består av två moment, moment 1 teoretisk del, 4,5 hp och moment 2 VFU, 3 hp. Kursens teoretiska moment genomförs på halvfart och VFU momentet på helfart. Kursens teoretiska moment genomförs digitalt.
Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka varav 32 timmar/vecka är förlagd i verksamheten. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även helgdagar i förekommande fall. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Obligatoriska moment i kursen är VFU, seminarier, individuella och gruppstudieuppgifter samt examinationer.
Examination
Nätbaserade gruppseminarium och individuella examinationer samt en slutlig skriftlig hemexamination.
VFU bedöms genom ett bedömningsunderlag, seminarium samt frågor vid examination.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle.
Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle. Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas. En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
**Skolsköterskans hälsofrämjande arbete **Clausson, Eva K.; Morberg, Siv
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 287 sidor ISBN:9789144125343 LIBRIS-ID:mxtr7lvbkfvzk6xp Sök i biblioteket
**Evidensbaserad elevhälsa **Milerad, Josef; Lindgren, Carl
Tredje upplagan: Studentlitteratur: (2024)-414 sidor ISBN:978-91-44-16653-7
Utvecklingspsykologi* Hwang, Philip; Nilsson, Björn*
Fjärde utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 420 sidor ISBN:9789127826977 LIBRIS-ID:095pbchmxwzlqsjb Sök i biblioteket
Barn- och ungdomspsykiatri Gillberg, C., Råstam, M., & Fernell, E.
(2015 (3., rev. utg.). Natur & kultur
Referenslitteratur
**Att möta familjer inom vård och omsorg **Benzein, Eva; Hagberg, Margaretha; Saveman, Britt-Inger
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 288 sidor ISBN:978-91-44-11587-0 LIBRIS-ID:20891992 Sök i biblioteket
**Barnmedicin **Hanséus, Katarina; Jägervall, Martin; Norman, Mikael
5 uppl. : Studentlitteratur AB, 2020 - 914 sidor ISBN:9789144129563 LIBRIS-ID:dqcngst5bbf77xdx Sök i biblioteket
**Barn- och ungdomsvetenskap : grundläggande perspektiv **Johansson, Thomas; Sorbring, Emma
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 668 sidor ISBN:9789147113071 LIBRIS-ID:21673322 Sök i biblioteket
**Klinisk barnpsykologi : utveckling på avvägar **Broberg, Anders; Almqvist, Kjerstin; Risholm Mothander, Pia; Tjus, Tomas
2., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 576 s. ISBN:9789127135888 LIBRIS-ID:17549762 Sök i biblioteket
**Den orättvisa hälsan : om socioekonomiska skillnader i hälsa och livslängd **Rostila, Mikael; Toivanen, Susanna
Upplaga 2 : Stockholm : Liber, [2018] - 399 sidor ISBN:9789147113545 LIBRIS-ID:22654106 Sök i biblioteket
Omvårdnad för barn och unga** : p****å avancerad niv****å** *Patriksson, K., & Wigert, H.*
(2024). (Upplaga 1). Studentlitteratur.
**Psykisk hälsa i skolan : främja, skydda och stärka **Bähr, Kristina
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2020] - 192 sidor ISBN:9789127827158 LIBRIS-ID:bnbjt2558n548px4 Sök i biblioteket