Kursplan för Omvårdnad inom distriktsvård i ett livscykelperspektiv
Community health nursing care across the life-span
Basdata
Särskild behörighet
Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - distriktssköterska.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska ha uppnått kompetens för att självständigt och professionellt kunna ansvara för, bedriva och utveckla hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktsvård. Med distriktsvård avses även barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser (f.d. skolhälsovård).
Mål moment 1: Teoretisk grund för arbete inom distriktsvård 7,5 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- Utifrån olika teorier förklara och tolka människans utveckling och socialisation i ett livscykelperspektiv samt närståendes (familjens) betydelse för människans hälsa och utveckling
- Visa fördjupad kunskap om människans näringsbehov och ätande under livets gång
- Förklara, bedöma och analysera vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomar hos barn, ungdomar, vuxna och äldre samt dra slutsatser och diskutera evidensbaserad omvårdnad omkring vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomar
- Identifiera människor i behov av särskilt stöd och visa fördjupad kunskap om och förståelse för individers sårbarhet vid olika övergångar
- Visa fördjupad kunskap om begrepp, teorier och modeller användbara inom hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktsvård
- Visa kunskap om regelverk, styrdokument och riktlinjer aktuella inom distriktsvård samt visa kunskap om samhällets ansvar och resurser
-Kritiskt granska och värdera vetenskapliga resultat från forskning.
Värdering och förhållningssätt
Efter genomgånget moment ska studenten
- Kunna värdera vad som kännetecknar ett etiskt och professionellt förhållningssätt i ett självständigt hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktsvård
Mål moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning inom distriktsvård 9 hp
Färdighet och förmåga
Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- Självständigt utföra hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktsvård utifrån olika modeller/metoder och aktuell forskning
- Självständigt identifiera, analysera och tillsammans med människan och närstående (familjen) bedöma omvårdnadssituationer samt planera, genomföra och utvärdera omvårdnad även med begränsad information
- Självständigt bedöma, ordinera och administrera läkemedel för vaccinationer inom barnavårdscentralen (BVC) och skolan och självständigt genomföra vaccinationer på ett pedagogiskt och säkert sätt i alla åldrar
- Självständigt bedöma och analysera behov av förbrukningsartiklar och hjälpmedel samt utvärdera omvårdnads- och förskrivningsprocessen enligt aktuella riktlinjer.
- Tillämpa lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter i hälso- och omvårdnadsarbete
Värdering och förhållningssätt
Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- Visa insikt om och reflektera över människans sårbarhet och närståendes (familjens) betydelse i relation till miljö och hälsa
- Visa förmåga att göra bedömningar, prioriteringar och utvärdera omvårdnad med hänsyn till etiska aspekter samt kunna reflektera över konsekvenser för den enskilda människan och närstående (familjen)
Mål moment 3: Omvårdnad i hemmiljön 6 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- Problematisera och reflektera över hemmets betydelse för människans hälsa och för vårdandet inom basal och avancerad hemsjukvård samt hemmet som arbetsmiljö
- Utifrån olika metoder och styrdokument problematisera och reflektera över ledarskap och kvalitetsutveckling samt interprofessionell samverkan
Färdighet och förmåga
Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- Självständigt leda omvårdnad med beaktande för patientens hälsa och välbefinnande samt patientsäkerhet utifrån interprofessionell samverkan
- Självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera hälso- och omvårdnadsarbete i samverkan med patienten och närstående (familjen) i hemmet samt reflektera över vad ett etiskt och professionellt förhållningssätt innebär vid omvårdnad och hälsoarbete av patienter i hemmiljö
Värdering och förhållningssätt
Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- Visa respekt för människans värdighet och ha insikt i hennes rätt till självbestämmande i hälso- och omvårdnadssituationen i hemmiljö
- Visa ett förhållningssätt i ledarskap som kännetecknas av delaktighet och förtroende för människor kompetens och utveckling
Innehåll
Kursen består av tre moment.
Verksamhetsförlagd utbildning inom distriktvård, 9.0 hp
Betygsskala: GU
- VFU inom DSK/VC, BVC och skola
- Hälsofrämjande och förebyggande arbete, modeller och metoder bland barn, ungdomar, vuxna och äldre
- Omvårdnad vid vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomstillstånd bland barn, ungdomar, vuxna och äldre
- Omvårdnad vid vaccinationsverksamhet
- Förskrivningsrätt vid omvårdad av patienter med diabetes, stomi och inkontinens samt hjälpmedel
- Vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomar samt evidensbaserade omvårdnad bland barn, ungdomar, vuxna och äldre
- Tillämpning av lagar, författningar och styrdokument samt barnkonvention
- Människans och närståendes (familjens) sårbarhet i relation till omgivning och miljö
- Bedömningar och prioriteringar med hänsyn till etiska aspekter
- Etiska värderingar och ställningstaganden
Omvårdnad i hemmiljön, 6.0 hp
Betygsskala: GU
- Hemmets betydelse för människans hälsa
- Hemmet som vård och arbetsmiljön
- Metoder och styrdokument om ledarskap och kvalitetsutveckling inom distriktsvård
- Leda omvårdnad i patientens hemmiljö för patienter med komplexa omvårdnadsbehov
- Vårdplanering och samverkan med övriga professioner
- Etik och värdegrund
Teoretisk grund för arbete inom distrisktvård, 7.5 hp
Betygsskala: GU
- Teorier om barns och ungdomars fysiska, kognitiva och socioemotionella utveckling
- Föräldraskap/föräldrastöd, tidigt samspel/anknytning
- Amning, ätande och näringsbehov hos barn, ungdomar och äldre
- Teorier om biologiskt, psykologiskt och social åldrande
- Människans sårbarhet vid övergång (transition)
- Teorier, modeller och metoder för hälso- och omvårdnadsarbete
- Vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomar samt evidensbaserade omvårdnad bland barn, ungdomar, vuxna och äldre
- Etiskt och professionellt förhållningssätt
- Vaccinationsverksamhet
- Lagar, författningar, styrdokument, barnkonvention
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är seminarier, arbete med studieuppgifter individuellt och i grupp samt föreläsningar.
Det pedagogiska arbetssättet syftar till att stimulera studenternas förmåga till aktivt, självständigt kunskapssökande, kritiskt tänkande och problemlösning. Lärandet sker utifrån kursens lärandemål och vikt läggs vid interaktion med studiekamrater och lärare inom och mellan kursen/er och program.
I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning, VFU (moment två och tre) inom DSK/VC (mottagningar på vårdcentralen), hemsjukvård, BVC och skola. VFU omfattar 32 timmar/vecka. Resterande tid i veckan (8 timmar) är för studieuppgifter/examination (heltidsstudier). Under VFU sker handledning och reflektion individuellt och/eller i grupp.
Deltagande i seminarier, grupparbeten och VFU är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriska delar sker kompensation efter samråd med examinator/kursansvarig. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisning kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Moment 1
Individuell skriftlig examination som främst utgår från fall/situationsbeskrivningar
Moment 2
Moment 2 examineras genom klinisk examination/er.
Dessutom sker under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär vid tre veckors placering inom Barnhälsovården (heltidsstudier).
Moment 3
Momentet examineras genom skriftlig och muntlig examination.
Dessutom sker under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär vid tre veckors eller längre placering (heltidsstudier).
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle.
Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Verksamhetsförlagd utbildning
Underkänd verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får genomgås ytterligare en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
För att få betyget godkänd på kursen krävs godkänt resultat från alla tre momenten.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
- Näringslära för högskolan: från grundläggande till avancerad nutrition, Abrahamsson, Lillemor, 6., utök. och uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 480 s. ISBN: 9789147105205, LIBRIS-ID: 14010174,
- Hemsjukvård, Drevenhorn, Eva, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 199 s. ISBN: 978-91-44-05354-7, LIBRIS-ID: 12038807,
- Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden, Edberg, Anna-Karin, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s. ISBN: 9789144071459, LIBRIS-ID: 14649029, Webbdel (aktiveringskod krävs),
- Engström, Birgitta; Johansson, Gunilla, Sjuksköterska med uppdrag att leda, Kihlgren, Mona, 2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 150 s. ISBN: 978-91-44-05641-8, LIBRIS-ID: 11568343,
- Hallström, Inger; Lindberg, Tor, Pediatrisk omvårdnad, Stockholm : Liber, 2009 - 356 s. ISBN: 978-91-47-09327-4 (hft.), LIBRIS-ID: 11445058,
- Barnmedicin, Hanséus, Katarina; Lagercrantz, Hugo; Lindberg, Tor, 4., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 674 s. ISBN: 978-91-44-07609-6 (inb.), LIBRIS-ID: 12531935,
- Hertz, Søren, Barn- och ungdomspsykiatri: nya perspektiv och oanade möjligheter, Engelsöy, Peter; Lindahl, Charlotta, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 384 s. ISBN: 978-91-44-07136-7, LIBRIS-ID: 12162644,
- Hwang, Philip; Nilsson, Björn, Utvecklingspsykologi, 3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2011 - 376 s. ISBN: 978-91-27-13074-6 (inb.), LIBRIS-ID: 12148989,
- Geriatrisk omvårdnad: god omsorg och vård till den äldre, Kirkevold, Marit; Brodtkorb, Kari; Hylen Ranhoff, Anette, Bolinder-Palmér, Inger; Olsson, Kristina, Stockholm : Liber, 2010 - 516 s. ISBN: 978-91-47-09358-8, LIBRIS-ID: 11372475, Omslagsbild,
- Kylberg, Elisabeth; Westlund, Anna Maria; Zwedberg, Sofia, Amning i dag, 1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2009 - 180 s. ISBN: 978-91-7205-627-5, LIBRIS-ID: 11616786,
- Barnhälsovård: att främja barns hälsa, Magnusson, Margaretha; Blennow, Margareta; Hagelin, Elisabet; Sundelin, Claes, 6. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 294 s. ISBN: 9789147111862, LIBRIS-ID: 18810581,
- Evidensbaserad elevhälsa, Milerad, Josef; Lindgren, Carl, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 447 s. ISBN: 9789144089690, LIBRIS-ID: 15978042,
- Silfverberg, Gunilla (red), Hemmets vårdetik: Om vård av äldre i livets slutskede, 1 : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 275 s ISBN: 9789144022918,
- Vägledning för barnhälsovården., Stockholm : Socialstyrelsen, 2014 - 169 s. ISBN: 9789175551692, LIBRIS-ID: 16508790,
- Vägledning för elevhälsan., 1. uppl. : Stockholm : Socialstyrelsen, 2014 - 241 s. ISBN: 9789175551678, LIBRIS-ID: 16580858, Fulltext,
- Wiklund Gustin, Lena; Lindwall, Lillemor, Omvårdnadsteorier i klinisk praxis, 1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s. ISBN: 9789127131828 (inb.), LIBRIS-ID: 13603211,