Kursplan för Projektarbete för utbytesstudenter

Project for exchange students

Basdata

Kurskod: 2EE068
Kursens namn: Projektarbete för utbytesstudenter
Högskolepoäng: 18
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Medicin
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk forskning o utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ: Programnämnden för läkarprogrammet
Datum för fastställande: 2008-12-12
Reviderad av: Programnämnden för läkarprogrammet
Senast reviderad: 2009-11-02
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2009

Särskild behörighet

- Mycket goda kunskaper i engelska motsvarande 550 TOEFL poäng eller mycket goda kunskaper i svenska motsvarande godkänt TISUS-test. - Tre års studier vid ett studieprogram i medicin - Basala datorkunskaper. Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.

Mål

Det övergripande målet är att studenten med utgångspunkt ifrån och med integrering av sin aktuella individuella medicinska och vetenskapliga nivå, ska fördjupa sin kompetens i att planera, genomföra, analysera, diskutera och rapportera ett fördjupningsprojekt med utgångspunkt från ett vetenskapligt förhållningssätt. Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *. Kunskap och förståelse Studenten skall kunna - visa förståelse för och insikt om användande av vetenskapliga metoder (S3) - visa en djup kunskap och förståelse inom det valda ämnesområdet (S4) - ha fått erfarenhet av att själv genomdriva ett projekt (S3) Färdigheter: Studenten skall - kunna formulera en projektplan som är transparant för tredje part (M3) - kunna visa problemlösningsförmåga och förmåga att integrera kunskap (M3) - kunna planera, genomföra och redovisa ett individuellt projektarbete på ett vetenskaplígt sätt (M3) - genom användandet av medicinsk vetenskaplig litteratur ha ökat sin förmåga till kritisk granskning (M3) - kunna ställa upp en källförteckning enligt Vancouver (M3) - ha prövat sin förmåga till kreativitet, till kritiskt tänkande och eget ansvarstagande (M3) - ha fått prova sin grundkompetens för fortsatt akademiskt forskararbete eller annat utvecklingsarbete (M3) Förhållningssätt: Studenten ska - ha kunna ökat sin motivation för studierna genom att konkret ha kommit i kontakt med någon del av en läkares verksamhet (S3) - ha fått användning av ett internationellt tankeperspektiv på grundutbildningsnivå, litteraturmässigt eller i fältarbete (M3)

Innehåll

I en alltmer växande kunskapsmängd ger projektarbetet studenten möjlighet att fördjupa sin läkarutbildning genom individuellt val och ska utföras integrerat med utbildningen. Studenten använder sig i projektstudierna av den nivå av medicinska och vetenskapliga utbildning som den personligen erhållit inom läkarprogrammet och på den nivå som studenten har efter minst 120 högskolepoäng. Ett vetenskapligt synsätt utgör basen för hela kursen. Professionell utveckling utgör också en tung starkt integrerad del. Vilka specifika förutsättningar som finns för varje projektarbete vad gäller kompetens och färdighetsträning, ämnesintegrering, klinisk anknytning, särskilt berörda perspektiv (genus, etnicitet, religion, funktionshinder) specificeras inför kursstart i en av studenten skriftligt formulerad projektplan enligt tillhandahållen mall. Projektplanen formuleras i samråd med handledaren och godkännes av kommittén för studentvalda kurser.

Arbetsformer

Projektet planeras med hjälp av handledaren. De specifika arbetsmomenten som ingår varierar beroende på projektstudiernas natur och ämnesområde. Projektarbetet avslutas alltid med en av studenten enskilt formulerad skriftlig rapport som ska återspegla studentens egna analyser och slutsatser. Den ska också innehålla en reflektion över de genomförda studierna samt en adekvat källhänvisning uppställd enl Vancouversystemet. Hela arbetet ska också kort och koncist sammanfattas i ett abstract. För projektrapport och abstract tillhandahålles framtagna mallar.

Examination

Obligatoriska moment: Projektplan. Individuellt författad rapport. Källförteckning. Abstract. Bedömning av godkänd kurs genomförs löpande av handledaren, som också förordar godkännande av rapport och abstract efter slutförda studier. Skriftlig slutexamen utgörs av rapport och abstract. Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen Antalet examinations- och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär att antalet examinationstillfällen är begränsade till 6, medan verksamhetsförlagda moment som regel endast kan repeteras en gång. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övriga föreskrifter

Litteraturlista upprättas i samråd med handledare. * Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin: S1) enkel (ex. känna till, identifiera), S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva), S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera). Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid: M1) veta, M2) veta hur man utför, M3) kunna visa, och M4) kunna utföra yrkesmässigt.