Kursplan för Omvårdnad och medicinska ämnen inom ambulanssjukvård

Prehospital Emergency Care

Basdata

Kurskod: 2EE103
Kursens namn: Omvårdnad och medicinska ämnen inom ambulanssjukvård
Högskolepoäng: 22.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk forskning o utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ: Programnämnd 9
Datum för fastställande: 2013-04-26
Reviderad av: Programnämnd 9
Senast reviderad: 2014-02-03
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2014

Särskild behörighet

Minst 120 hp inom hälso- och sjukvård. Mycket goda kunskaper inom engelska, danska, norska eller svenska. Grundläggande datorkunskap.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten utifrån omvårdnadens centrala begrepp; människa, omvårdnadshandling/relation, hälsa och miljö, kunna bedriva en personcentrerad vård inom ambulanssjukvård. Studenten skall utveckla kunskaper och färdigheter mot att självständigt kunna tillämpa och integrera omvårdnad med medicinsk vård och behandling inom ambulanssjukvård.

Kursen är indelad i tre moment.

Omvårdnad och Medicinska ämnen inom ambulanssjukvård 9 hp (moment 1)
- Studenten ska efter verksamhetsförlagd utbildning självständigt kunna bedöma patientens vitala parametrar samt omvårdnadsbehov.
- Studenten ska efter verksamhetsförlagd utbildning under handledning med ett etiskt och sociokulturellt perspektiv kunna tillämpa en personcenterad omvårdnad.
- Studenten ska efter verksamhetsförlagd utbildning kunna på ett professionellt sätt bemöta patienter och närstående samt reflektera över den egna förförståelsen i mötet med patienten och dess närstående.

Omvårdnad av vuxna patienter med psykisk ohälsa 6hp (moment 2)
- Studenten ska efter verksamhetsförlagd utbildning kunna identifiera och bedöma omvårdnadsbehov hos en patient med akut psykisk ohälsa relevant för ambulanssjukvård.

Omvårdnad av barn och ungdomar 7,5 hp (moment 3)
- Studenten ska efter verksamhetsförlagd utbildning kunna bedöma omvårdnadsbehov hos barn med påverkan av vitala funktioner samt förklara sambandet mellan omvårdnadsbehov och omvårdnadshandlingar, medicinsk vård och behandling relevant för ambulanssjukvård.

Innehåll

Kursen består av tre moment.

Omvårdnad och Medicinska ämnen inom ambulanssjukvård, 9.0 hp


Betygsskala: GU
- Verksamhetsförlagd utbildning i ambulanssjukvård 5 veckor

- Kurs, PHTLS (Pre Hospital Trauma Life Support)

Omvårdnad av vuxna patienter med psykisk ohälsa, 6.0 hp


Betygsskala: GU
- Verksamhetsförlagd utbildning 4 veckor

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Arbetsformerna syftar till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt genom aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk analys och reflektion. Detta kräver ett aktivt deltagande i lärprocessen och studenten tillåts och uppmuntras att ta eget ansvar. I denna kurs förekommer föreläsningar, individuella studieuppgifter, litteraturstudier, färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning.

Den verksamhetsförlagda utbildningen på totalt 13 veckor är förlagd inom Stockholms läns landsting. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav ca 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet. Dag-, kvälls- och nattpass förekommer, övrig tid omfattar teoretiska studier.

Obligatoriska moment
Deltagande i avancerad hjärt- och lungräddning på barn och PTHLS (Pre Hospital Trauma Life Support) är obligatoriskt. Vi frånvaro vid obligatoriska aktiviteter åligger det studenten att kontakta kursansvarig för att diskutera konsekvenser av frånvaro.

Examination

Bedömning genomförs under VFU inom ambulanssjukvård (moment 1), psykiatrisk vård (moment 2) och inom barnsjukvård (moment 3). Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning (BeVut). Vid risk för underkännande skall ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen.

Till grund för betyg gäller att följande delar är genomförda
• Obligatoriska aktivitet i moment 1 och 3
• Verksamhetsförlagd utbildning i moment 1, 2 och 3

Underkänd VFU får genomgås ytterligare en gång.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt Styrelsen för utbildnings fastställda riktlinjer.

Litteraturlista och övriga läromedel

  • Avancerad hjärt-lungräddning till barn: kursbok med webbutbildning, Stockholm : Svenska rådet för hjärt-lungräddning, 2011 - 55 s. ISBN: 978-82-8276-015-7, LIBRIS-ID: 12543055,
  • Dalton, Alice., Advanced medical life support: a practical approach to adult medical emergencies, 3. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Brady/Prentice Hall Health, cop. 2007 - xviii, 540 p. ISBN: 0-13-172340-5, LIBRIS-ID: 10946366,
  • Ottosson, Jan-Otto, Akut psykiatri, 4., omdisponerade och uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 215 s. ISBN: 978-91-47-09415-8, LIBRIS-ID: 11864067,
  • Pediatric education for prehospital professionals, Dieckmann, Ronald, Sudbury, MA : Jones and Bartlett, cop. 2000 - 344 s. ISBN: 0-7637-1219-1, LIBRIS-ID: 5605553,
  • Sanders, Mick J., Mosby's paramedic textbook, Lewis, Lawrence M.; Quick, Gary; McKenna, Kim, 3., [rev.] ed. : St Louis, Mo : Elsevier Mosby, 2007 - xxx, 1474 p. ISBN: 978-0-323-04691-6 (hbk.) : No price, LIBRIS-ID: 10723101,