Kursplan för Vetenskapligt projektarbete för utbytesstudenter
Scientific Project in Psychology for Exchange Students
Basdata
Särskild behörighet
Mycket goda kunskaper i engelska, motsvarande 550 TOEFL-poäng, eller mycket goda kunskaper i svenska motsvarande godkänt i TISUS-test. Tre års universitetsstudier med psykologi som huvudområde. Kunskap om och färdigheter i statistik och vetenskaplig metod motsvarande universitetsstudier på grundnivå (det vill säga de kunskaper och färdigheter som behövs för att studera med en hög grad av självständighet).
Mål
Moment 1. Definition av vetenskapligt problem, 30 hp
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
- definiera ett vetenskapligt problem inom området psykologi med hänsyn taget till resurser och tid till förfogande
- använda vetenskapliga databaser, extrahera data ur relevanta tidskrifter, granska, värdera och sammanfatta innehållet i tidskriftsartiklar med relevans för det vetenskapliga problemet
- kunna författa en projektplan baserad på sund vetenskaplig grund med erforderligt teoretiskt djup
- samla in och värdera relevant data i förhållande till det vetenskapliga problemet
- beskriva de etiska principer som ska följas i psykologisk forskning och visa grundläggande färdigheter i att författa en etikansökan
Moment 2. Analys av data och rapport av det vetenskapliga projektet, 30 hp
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
- sammanställa, analysera och tolka insamlade data i förhållande till det vetenskapliga problemet
- presentera data i skriftlig form med vetenskaplig stringens
- diskutera, värdera och argumentera i relation till studentens eget och andra studenters vetenskapliga projekt med relevans för det vetenskapliga problemet och med metodologiska och etiska överväganden
- genomföra en muntlig presentation på engelska med en sammanfattning av det vetenskapliga projektet med relevant teknisk utrustning (power-point, Skype etc.)
- visa förmåga att följa god forskningssed, följa etiska regler, visa integritet i forskning och dokumentation och vara medveten om det särskilda ansvaret för forskning som involverar människor och djur
- diskutera och förstå vikten av samarbete i olika delar av forskningsprocessen
Innehåll
Syftet med kursen är att ytterligare fördjupa studentens kunskaper och färdigheter i psykologi och psykologiska metoder genom planering och genomförande av ett 60 hp vetenskapligt projekt under handledning. Det vetenskapliga projektet kan genomföras av den enskilda studenten eller av två studenter i samarbete. I det senare fallet ska studenterna kunna visa vilken student som ansvarar för vilken del av det vetenskapliga arbetet och den slutliga projektrapporten. Kursen är uppdelad i två (2) moment:
Definition av ett vetenskapligt problem och insamling av..., 30.0 hp
Betygsskala: AF
Vid kursstart väljer studenten ämne och analysmetoder i samarbete med examinator/kursansvarig. Ämnen för vetenskapliga projekt tillhandahålls av handledare utifrån anvisningar. Det ämne som valts av studenten diskuteras av forskargruppen vid sektionen för psykologi i samråd med en vetenskaplig kommitté och godkänns av examinator för kursen. Efter godkännande förväntas studenten kontakta handledare för att ytterligare definiera och begränsa den specifika vetenskapliga frågan och för att upprätta en projektplan. Projektplanen ska innehålla bakgrund med erforderlig teoretisk tyngd, målet med studien, vilka metoder som används samt en översikt över tänkta analyser. Under moment 1 förväntas studenten också börja samla in, utvärdera och tolka relevanta data i förhållande till det vetenskapliga problemet.
Ämnen för det vetenskapliga projektet kan komma från olika delområden av och metoder för psykologi:
- genomförande, analys och rapportering av psykologiska experiment
- analys och rapport av data från ett etablerat forskningsprojekt
- psykometriska utvärderingar av instrument med relevans för psykologi
- systematiska litteraturstudier, t.ex. metaanalys
- primär analys av insamlade data
- sekundär analys av publicerade data
Vid halvtidskontrollen skickar studenten in en kortare sammanfattning (ej överstigande 1 A4 sida) av hur långt projektet framskridit samt plan för de resterande 30 hp av kursen.
Analys av data och rapport av det vetenskapliga projektet, 30.0 hp
Betygsskala: AF
Under moment 2 fortsätter studenten att arbeta med det vetenskapliga arbetet under handledning. Data tolkas ytterligare och diskuteras. Slutligen presenteras det vetenskapliga projektet i en projektrapport (uppsats). När handledaren har beslutat att projektrapporten är redo att diskuteras, ventileras den i ett projektseminarium genom en vetenskaplig diskussion mellan respondent (studenten) och opponent (en kurskamrat). Projektseminariet ska hållas på Karolinska Institutet. I undantagsfall och bara efter beslut av examinator, kan det hållas på distans via digitala hjälpmedel. Som respondent förväntas studenten visa förmåga att muntligen sammanfatta och presentera sitt vetenskapliga projekt under cirka 15 minuter på engelska, med hjälp av nödvändig teknisk utrustning. Bilder/material som används vid presentationen ska också vara skrivna på engelska. Som opponent förväntas studenten konstruktivt diskutera en annan students vetenskapliga rapport.
Arbetsformer
Studenten förväntas i stor utsträckning arbeta självständigt med kontinuerlig återkoppling från handledaren. Studenten förväntas också delta i föreläsningarna inom den offentliga föreläsningsserien samt det obligatoriska projektseminariet i slutet av kursen, ge återkoppling till en kurskamrats projekt och få återkoppling från kurskamrat och examinator på det egna projektet.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultat slutrapporteras.
Examination
Moment 1. Definition av vetenskapligt problem, 30 hp
Examinationen består av bedömning av skriftlig inlämnad projektplan och halvtidskontroll. Betygsätts underkänd (F), otillräcklig (Fx), tillräcklig (E). tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A). (Betyget F innebär att betydande ytterligare arbete krävs och betyget Fx att en del ytterligare arbete krävs. Betyget E innebär att prestationen uppfyller minimikraven och A att prestationen är enastående med bara mindre fel.)
Moment 2. Analys av data och rapport av det vetenskapliga projektet, 30 hp
Examinationen består av ett projektseminarium där projektrapportens vetenskapliga kvalitet bedöms samt förmågan som respondent och förmågan som opponent bedöms av examinator. Projektseminariet är ett tillfälle till återkoppling. Det är möjligt att revidera projektrapporten efter seminariet. Slutlig betygssättning av projektrapporten (liksom på hel kurs) sker efter att den slutgiltiga versionen lämnats till examinator. Betygssätts underkänd (F), otillräcklig (Fx), tillräcklig (E). tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A). (Betyget F innebär att betydande ytterligare arbete krävs och betyget Fx att en del ytterligare arbete krävs. Betyget E innebär att prestationen uppfyller minimikraven och A att prestationen är enastående med bara mindre fel.)
För godkänt på hel kurs krävs minst betyget E på moment 1 och 2. Betyg på hel kurs baseras på betyget på moment 2.
Övergångsbestämmelser
Övergångsbestämmelserna följer KI:s lokala riktlinjer för examination.
Övriga föreskrifter
Om arbetet med det vetenskapliga projektet sträcks ut i tid (mer än två terminer efter kursstart) kan studenten inte räkna med handledning från den ursprungliga handledaren. Detta kan begränsa möjligheten för studenten att fullfölja det vetenskapliga projektet utifrån den ursprungliga planen.
Kursen ges på engelska.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Artiklar enligt handledares instruktioner.
Fördjupningslitteratur
- Bem, D.J, Writing a review article for Psychological Bulletin, S. 172-177. Artikeln ingår tillsammans med cirka 30 andra artiklar i de senaste eller tidigare utgåvor av Kazdin, A, E (Ed). Metodfrågor och strategier inom klinisk forskning (3 ed), Washington, DC: American Psychological Association.,
- Kazdin, A.E, Preparing and Evaluating Research Reports, S. 228-237. Artikeln ingår tillsammans med cirka 30 andra artiklar i de senaste eller tidigare utgåvor av Kazdin, A, E (Ed). Metodfrågor och strategier inom klinisk forskning (3 ed), Washington, DC: American Psychological Association.,
- Kazdin, Alan E. (ed), Methodological issues & strategies in clinical research, 3rd ed. : Washington, DC : American Psychological Association, c2003. - xix, 913 p. ISBN: 1-55798-958-3, LIBRIS-ID: 9326851,
- Kazdin, Alan E., Research design in clinical psychology, 4. uppl. : Boston, MA : Allyn and Bacon, cop. 2003 - xvii, 637 s. ISBN: 0-205-33292-7, LIBRIS-ID: 8835326,
- Rosenthal, R, Writing meta-analytic reviews: Psychological Bulletin, 118, S. 183-192. Artikeln ingår tillsammans med cirka 30 andra artiklar i de senaste eller tidigare utgåvor av Kazdin, A, E (Ed). Metodfrågor och strategier inom klinisk forskning (3 ed), Washington, DC: American Psychological Association.,
- Wilkinson, L, Statistical methods in psychology journals:: Guidelines and explanations, 54 : S. 594-604. Artikeln ingår tillsammans med cirka 30 andra artiklar i de senaste eller tidigare utgåvor av Kazdin, A, E (Ed). Metodfrågor och strategier inom klinisk forskning (3 ed), Washington, DC: American Psychological Association.,
- Publication manual of the American Psychological Association, 6. ed. : Washington, D.C. : American Psychological Association, cop. 2010, [eg. 2009] - xviii, 272 p. ISBN: 978-1-4338-0561-5 (pbk), LIBRIS-ID: 11503766,
Referenshantering enligt APA:
http://kib.ki.se/en/node/9571