Kursplan för Medicinsk utveckling i Sverige och Europa

Medical Development in Sweden and Europe

Basdata

Kurskod: 2EE106
Kursens namn: Medicinsk utveckling i Sverige och Europa
Högskolepoäng: 6
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Medicin
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution: Institutionen för medicin, Huddinge
Beslutande organ: Programnämnd 2
Datum för fastställande: 2015-11-11
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2016

Särskild behörighet

120 ECTS på ett läkarprogram.

Mål

Syfte
Med utgångspunkt från utvalda stora sjukdomsgrupper i Europa, främst inom området klinisk medicin, ger kursen en fördjupning avseende internationella och kliniska aspekter på individnivå, effekter på populationsnivå och förståelse för hur sjukvården organiseras och möter de olika hälsoutmaningarna där exempel hämtas från Sverige, ett land i centrala eller östra Europa och ett land i södra Europa. Kursen vänder sig till utbytesstudenter.

Lärandemål
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.

Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna
- förklara förekomsten av hälsoproblem liksom sjuk- och hälsovårdens organisation, väsentliga aspekter på den medicinska forskningen och utbildningen inom de besökta regionerna (S3).
- förklara sjukdomsorsak, sjukdomsmekanismer, riskfaktorer, symtom, kliniska fynd, naturalförlopp, prognos och principer för utredning, profylax, behandling och rehabilitering (S3) vid vanliga, akuta och/eller livshotande sjukdomar och tillstånd samt kunna redogöra för symtom och kliniska fynd (S2) vid mindre vanliga sjukdomar i ett internationellt perspektiv.

Färdigheter
Studenten ska kunna
- använda, analysera, kritiskt granska och rapportera data från hälsodatabaser i Sverige, de övriga besökta länderna, EU och WHO (M4).
- Visa förmåga till samverkan och samarbete med studenter, sjukvårdspersonal och lärare från andra länder i en internationell kontext (M4).

Förhållningssätt
Studenten ska
- Visa ett kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt och professionellt kunna möta patienter och samverka med kollegor i andra länder, kulturer och med andra ekonomiska och sociala förutsättningar än de egna.

Innehåll

Kursens dominerande kunskapsinnehåll är fördjupning inom klinisk medicin men med utblickar mot kliniska discipliner som kirurgi, ortopedi, gynekologi, pediatrik och socialmedicin och med integration av folkhälsovetenskap, epidemiologi och kultur- och medicinhistoria.

Arbetsformer

Kursen ges helt på engelska. Kursen ges på olika orter varav en är Karolinska Institutet. Den utländska delen av kursen är förlagd till universitet på en eller flera orter i mellersta och/eller södra Europa. Kursen innehåller teoretiska och verksamhetsförlagda moment förlagda till samtliga ingående studieorter. De teoretiska momenten består av föreläsningar, seminarier, fältarbete, projektarbete, studiebesök, självstudier, reflektion och inläsning vilket allt sammanfogas i kursens supercase. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och fallbaserad undervisning i vården kan vara förlagda till vårdavdelningar, akutmottagningar, mottagningar på akutsjukhus men kan också vara förlagda till vårdcentraler i primärvården, sjukhem, administrativa centra, forskningslaboratorier, kliniska träningsmiljöer och samhällsinstitutioner.
Genom att studenterna kommer från ett flertal olika länder och samverkar genom större delen av kursen i multinationella supercasegrupper uppstår markanta synergieffekter avseende förmågan till internationell samverkan.

Kursen består av följande delar: (1) Fördjupning kring svensk sjukvård och svenskt sjukdomspanorama. (2) Europeisk medicin, folkhälsa, EU-kunskap och fördjupning i modellsjukdomar. Klinisk undervisning. Start av supercase. Valet av modellsjukdomar på de olika orterna kompletterar varandra och väljs så att det är av särskild betydelse för den aktuella regionen och omfattar områden de olika universiteten är särskilt framstående.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges

Examination

Obligatorier: Samtliga seminarier, demonstrationer och färdighetsträning är obligatoriska då de har ett innehåll som inte är möjligt tillgodogöra sig genom självstudier. Under den del av kursen som är förlagd utanför Sverige är samtliga undervisningsmoment obligatoriska då de inte bara ger kunskaper utan också förståelse för hur medicinsk undervisning sker i olika länder.

Examination: Sker genom muntlig presentation av genomfört projektarbete inom ramen för kursens supercase.

Avbrytande av VFU
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.

I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.

Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen.

Andra lärosäten, till exempel: Medical University of Kaunas, Università degli Studi di Firenze, Jagellonska Universitet Krakow och University of Cagliari.

*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).

Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.

Litteraturlista och övriga läromedel

  • Public health Europe, Europeiska Kommisionen, The EU health portal:, *
  • The Eurostat portal, Europeiska Kommissionen, The Eurostat portal:, *
  • The WHO health portal, The World Health Organization, The WHO health portal, *
  • The Karolinska Institute Library, The Karolinska Institute, The Karolinska Institute Library homepage:, *
  • Scandinavian Journal of Public Health portal, Socialstyrelsen, Scandinavian Journal of Public Health portal:, *
  • Wold, Agnes; Mölne, Johan, Inflammationssjukdomar, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 350 s. ISBN: 978-91-47-09360-1, LIBRIS-ID: 12451060, *
  • Fauci, Anthony S., Harrison's principles of internal medicine [electronic resource], 17. ed. : New York : McGraw-Hill Medical, cop. 2008 - 1 v. (various pagings) ISBN: 978-0-07-146633-2 (single ed. set), LIBRIS-ID: 10788861,
  • AccessMedicine, McGraw-Hill, AccessMedicine portal:,
  • Internmedicin, Dahlström, Ulf; Kechagias, Stergios; Stenke, Leif, 5., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 1022 s. ISBN: 978-91-47-09988-7 (inb.), LIBRIS-ID: 12316256,