Kursplan för Valbart litteraturfördjupningsprojekt
Elective Literature Review
Basdata
Särskild behörighet
Tre års studier i medicin
Mål
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska ha tillägnat sig en fördjupad kompetens i att planera, genomföra, analysera, diskutera och rapportera ett fördjupningsprojekt med utgångspunkt från en klinisk frågeställning, ett kliniskt fall eller en jämförelse av hälso- och sjukvårdssystem. Kursen erbjuds inresande studenter inom KI:s utbytesavtal.
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.
Kunskap och förståelse
Studenten skall kunna
- integrera aktuell kunskap inom det valda ämnesområdet (S3)
Färdigheter
Studenten skall kunna
- använda vetenskaplig litteratur (M3)
- planera, genomföra och redovisa ett individuellt projektarbete på ett vetenskaplígt sätt (M3)
Förhållningssätt
Studenten ska kunna:
- ta aktivt ansvar för sitt lärande
Innehåll
Projektarbetet ger möjlighet till att fördjupa sin läkarutbildning genom individuellt val av fördjupningsområde. Vilka specifika förutsättningar som finns för varje projektarbete vad gäller ämnesintegrering och klinisk anknytning specificeras inför kursstart i en av studenten skriftligt formulerad projektplan.
Projektplanen formuleras i samråd med handledaren. De specifika arbetsmomenten som ingår varierar beroende på projektstudiernas natur och ämnesområde. Projektarbetet avslutas med en av studenten enskilt formulerad skriftlig rapport som ska återspegla studentens egna analyser och slutsatser. Den ska också innehålla en reflektion över de genomförda studierna samt en adekvat källhänvisning uppställd enl Vancouversystemet. Hela arbetet ska också kort och koncist sammanfattas i ett abstract. Möjlighet till muntlig presentation kan ges.
Arbetsformer
Självstudier, reflektion och inläsning
Kursen kräver tillgång till dator. Undervisningen sker på engelska eller svenska.
Examination
Obligatorier: Utforma skriftlig projektplan
Examination: Skriftlig examination i form av rapport med källförteckning och abstract i enlighet med kursens instruktioner.
Kursansvarig bedömer hur obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Studenten bereds två tillfällen att ta igen obligatoriskt utbildningsunderlag, om godkänt resultat ej uppnås ges nytt tillfälle nästa gång kursen ges.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).
Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.
Litteraturlista och övriga läromedel
Aktuell vetenskaplig litteratur