Kursplan för Projektarbete i Fysioterapi för utbytesstudenter

Physiotherapy project for exchange students

Basdata

Kurskod: 2EE111
Kursens namn: Projektarbete i Fysioterapi för utbytesstudenter
Högskolepoäng: 22.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Fysioterapi
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande: 2017-12-15
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2018

Särskild behörighet

Kandidatexamen eller motsvarande utbildning i fysioterapi från universitet/motsvarande med etablerade överenskommelser mellan Fysioterapeutprogrammet vid Karolinska Institutet och partneruniversitet utomlands.

Mål

Studenterna ska under kursen fördjupa sin kunskap i huvudområdets vetenskapliga grund samt visa förmåga att tillämpa relevant forskningsmetodik i ett självständigt projektarbete. Målet är också att visa färdighet i vetenskapsteori och metod för att kunna delta i forskningsarbete och leda utvecklingen av evidensbaserad fysioterapi. Målet uppnås genom att studenten självständigt genomför, presenterar och försvarar ett projektarbete samt opponerar på ett annat vetenskapligt arbete.

Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs självständigt kunna

  • identifiera ett problemområde relaterat till fysioterapi och motivera valet av projektarbete utifrån ett patient,- professions- och samhällsperspektiv,
  • planera och genomföra en vetenskaplig studie utifrån forskningsetiska principer och riktlinjer och inom givna tidsramar,
  • argumentera för vald design utifrån forskningsfråga, kritiskt analysera och diskutera studiekvalitet, samt kunna analysera resultatet i relation till relevant teori och aktuell evidens inom området samt i relation till professionens teoretiska referensram,
  • ge och ta emot konstruktiv feedback med syfte att hjälpa andra och för att själv utvecklas,
  • skriftligt och muntligt presentera och kommunicera vetenskapliga resultat samt anpassa presentationen för olika publik och sammanhang.

Innehåll

Kusen innehåller:

  • identifiering och avgränsning av relevant forskningsfråga
  • forskningsetiska överväganden
  • insamling, analys och sammanställning av data
  • författande av självständigt vetenskapligt arbete
  • presentation och försvar av examensarbete
  • opposition på annat vetenskapligt arbete

Arbetsformer

Arbetet ska utföras självständigt och studenten ska ha tillgång till handledning cirka 2 timmar per vecka. Kontinuerlig uppföljning av projektarbetets genomförandeprocess sker under handledda, schemalagda seminarier.

Examination

Examinationen sker i tre steg:

  • det skriftliga projektarbetet bedöms av examinator utifrån fastställda bedömningskriterier
  • muntlig examination där studenten presenterar och försvarar sitt arbete
  • examination där studenten opponerar på ett annat vetenskapligt arbete

För godkänd kurs krävs att samtliga steg i examinationen är godkända.

Övergångsbestämmelser

Möjligheter till examination kommer att ges upp till ett år efter en eventuell avslutning av kursen eller alternativt vid en senare kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Litteraturlista och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

  • Carter, Russell; Lubinsky, Jay; Domholdt, Elizabeth, Rehabilitation research: principles and applications, 4. ed. : Philadelphia, Pa. : Saunders, 2011 - vii, 503 s. ISBN: 9781437708400 (pbk.), LIBRIS-ID: 12031692,
  • Handbook of health research methods: investigation, measurement and analysis, Bowling, Ann; Ebrahim, Shah, Maidenhead : Open University Press, 2005 - x, 625 s. ISBN: 978-0-335-21461-7 (hbk.), LIBRIS-ID: 9951075,
  • Howell, David C., Fundamental statistics for the behavioral sciences, 6. ed. : Belmont, CA : Thomson/Wadsworth, cop. 2008 - xiv, 594 p. ISBN: 0495099007 (hbk.), LIBRIS-ID: 10469533,
  • Riessman, Catherine Kohler, Narrative methods for the human sciences, London : SAGE, 2008 - x, 251 s. ISBN: 0761929983, LIBRIS-ID: 10542799,
  • Creswell, John W.; Plano Clark, Vicki L., Designing and conducting mixed methods research, Third Edition. : Los Angeles : SAGE, [2017] - xxvii, 492 p. ISBN: 978-1-4833-4437-9, LIBRIS-ID: 21878702,
  • Vittinghoff, Eric., Regression methods in biostatistics: linear, logistic, survival, and repeated measures models, 2nd ed. : New York : Springer, c2012. - xx, 509 p. ISBN: 978-1-4614-1352-3, LIBRIS-ID: 16436389,
  • Streiner, David L.; Norman, Geoffrey R.; Cairney, John, Health measurement scales: a practical guide to their development and use, 5. ed. : Oxford : Oxford University Press, cop. 2015 - xiii, 399 p. ISBN: 978-0-19-968521-9, LIBRIS-ID: 16901954,
  • Pett, Marjorie A., Nonparametric Statistics for Health Care Research, SAGE PUBLICATIONS INC, 2015 - 472 s. ISBN: 9781452281964, LIBRIS-ID: 20043089,
  • Krippendorff, Klaus., Content analysis: an introduction to its methodology, 3rd ed. : Thousand Oaks, Calif. : SAGE, 2012. - 1 v. ISBN: 1-4129-8315-0 ¹44.99, LIBRIS-ID: 12766953,
  • Hulley, Stephen B., Designing clinical research, 3. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2007 - xv, 367 p. ISBN: 9780781782104, LIBRIS-ID: 10535344,
  • Mauthner, Melanie; Birch, Maxine; Miller, Tina, Ethics in Qualitative Research, Sage Publications, 2012 LIBRIS-ID: 16577263,
  • Gastel, Barbara; Day, Robert A., How to write and publish a scientific paper, Eighth edition : Santa Barbara, Calif. : Greenwood, 2016 - xxi, 326 p. ISBN: 9781440842627, LIBRIS-ID: 19371018,