Kursplan för Självständig fördjupning i logopedi

Independent Study in Speech and Language Pathology

Basdata

Kurskod: 2EE118
Kursens namn: Självständig fördjupning i logopedi
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Logopedi
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ: Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande: 2019-10-21
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2020

Särskild behörighet

För tillträde till termin 7 krävs godkänt resultat på samtliga kurser från termin 1-5. Student får restera med 7,5 hp från kurser på G2-nivå, termin 6. Dock krävs betyget godkänd i kursen Vetenskapliga seminarier.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten

  • ha fördjupade teoretiska kunskaper inom någon del av det logopediska vetenskapsområdet, eller inom område med anknytning till logopedin
  • självständigt kunna söka relevant litteratur för teoretisk fördjupning inom ett avgränsat vetenskapligt område
  • ha fördjupade färdigheter vad gäller att sammanställa en skriftlig rapport över ett ämnesområde baserat på litteraturstudier

Innehåll

Kursen ges som en valbar fördjupningskurs under logopedprogrammets fjärde år.
Innehållet omfattar fördjupade teoretiska kunskaper inom ett vetenskapsområde inom, eller med nära anknytning till logopedin. Genom litteraturstudier inhämtar studenten kunskap som kan vara övergripande, sammanfattande, kritiskt granskande eller direkt kunskapsvidgande.
Studierna kan kompletteras med studiebesök, seminarier eller färdighetsträning. Litteraturstudierna sammanställs i en skriftlig rapport. Muntlig presentation av rapporten vid ett seminarium kan ske när detta är praktiskt genomförbart.

Arbetsformer

Undervisning sker genom självstudier och under handledning.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges

Examination

Efter avslutad kurs lämnar studenten en skriftlig rapport. För godkänd kurs krävs att examinerande lärare godkänt den skriftliga rapporten.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grund och avancerad nivå och är i huvudsak webbaserad. Kursen kan ges på engelska.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Studenten ska utöver obligatorisk litteratur självständigt söka relevant litteratur för fördjupningsarbetet och litteraturlistan beslutas i samråd med handledande lärare.

  • Greenhalgh, Trisha, How to read a paper: the basics of evidence-based medicine, 4. ed. : Chichester : Wiley-Blackwell, 2010 - xvii, 238 s. ISBN: 978-1-4443-3436-4, LIBRIS-ID: 11864006, *