Kursplan för Klinisk medicin 4: Neuro, sinnen och psyke

Clinical medicine 4: Neuro, senses and psyche

Basdata

Kurskod: 2LA021
Kursens namn: Klinisk medicin 4: Neuro, sinnen och psyke
Högskolepoäng: 30
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Medicin
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk neurovetenskap
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2025

Särskild behörighet

Godkänt betyg på hela kurserna Basvetenskap 1 – 6, Medicinsk diagnostik med basvetenskaplig integrering, Medicinsk vetenskaplig teori och metod samt Klinisk medicin 1 - 3 (termin 1–7).

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Målet med kursen är att utveckla studentens kliniska kompetens inom neurologi, rehabiliteringsmedicin, ögon, öron-, näsa- och halssjukdomar samt psykiatri och beroendemedicin utifrån både ett allmänmedicinskt och ett specialistvårdsperspektiv. Studenten ska kunna identifiera, diagnostisera och handlägga vanliga, akuta, och allvarliga tillstånd. Under hela kursen tränas studenterna i att tillämpa basvetenskapliga och patofysiologiska förklaringsmodeller, samt att anlägga vetenskapliga, globala, hälsofrämjande och lika villkorsperspektiv på kursens innehåll. Kunskaper, färdigheter och praktiskt utövande av läkarrollen i vårdteamet utgår från evidensbaserad behandling och personcentrerad vård och tränas under klinisk handledning med återkoppling. Färdighetsträningen sker med progression enligt modellen för nationellt överenskomna Entrustable Professional Activities (EPA).

Lärandemål

Kursens lärandemål relaterar till de nationella målen för läkarexamen i examensordningen inom högskoleförordningen (SFS 1993:100). Lärandemål för kunskap och förståelse är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S2-S5) och lärandemål för färdighet och förmåga är indelade enligt Millers pyramid (M3-M4).

För godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • föreslå, förklara och motivera rimliga diagnoser, sjukdomsorsaker, riskfaktorer, förväntat naturalförlopp, samt samsjuklighet utifrån symtom och fynd genom att tillämpa basvetenskapliga, patofysiologiska och psykosociala förklaringsmodeller (S4)
  • jämföra metoder och resonera kring val av klinisk utredning vid vanliga, allvarliga och akuta tillstånd, och relatera dessa till individuella och organisatoriska faktorer, inklusive förutsättningar i olika delar av världen (S4)
  • resonera kring principer för förebyggande, tidiga insatser och behandling på olika vårdnivåer vid vanliga, akuta eller livshotande tillstånd i nervsystem, sinnesorgan och psyke (S4)
  • relatera biologiska, psykologiska och sociala faktorer, inkluderande kön, genus, ålder och funktionsvariationer, samt arbetsmiljö, migrationsbakgrund och förekomst av våld i nära relationer, till lidande, sjukdom och behandlingsval (S4)
  • jämföra normal utveckling i nervsystem, sinnesorgan och psyke över livscykeln med avvikelser från denna och relatera dessa till prevention, diagnostik, behandling och rehabilitering (S4)
  • redogöra för bedömning, insatser och behandling inom barn- och ungdomspsykiatri och jämföra dessa med vuxenpsykiatri (S3)
  • diskutera gränsdragningar mellan psykisk hälsa och psykisk sjukdom samt kring den historiska utvecklingen av den vetenskapliga synen på diagnostik och behandling vid psykisk sjukdom (S4)
  • redogöra för viktiga symtom och fynd från tänder och munhålan och förklara hur dessa kan relateras till systemsjukdomar, samt avgöra när tandläkare/ tandhygienist ska konsulteras (S4)
  • resonera om försäkringsmedicinska överväganden utifrån relaterade lagar och rekommendationer samt rehabiliteringsbehov kopplat till kursens ämnesområden samt redogöra för vilken vård olika grupper har rätt till (S4)
  • redogöra för relevant lagstiftning, inklusive tvångslagstiftning inom vården (S3)

Färdighet och förmåga

  • etablera god kontakt i patientmötet (M4)
  • inhämta anamnes och utföra riktat status, även vid störd funktion i nervsystem, sinnesorgan och psyke, med ett personcentrerat och pedagogiskt arbetssätt (M4)
  • tolka resultat av anamnes, status och vanliga laboratorieundersökningar och radiologiska och andra avbildningsundersökningar (M4)
  • tillämpa metoder och välja klinisk utredning vid vanliga, allvarliga och akuta tillstånd, och relatera dessa till individuella och organisatoriska faktorer (M4)
  • föreslå rimlig arbetsdiagnos och differentialdiagnoser i samråd med patienten (M4)
  • dokumentera i patientjournal, förskriva läkemedel, samt utfärda intyg under handledning (M3)
  • samarbeta och kommunicera med patienter, närstående, teammedlemmar, andra professioner, vårdaktörer och myndigheter (M4)
  • undervisa patient, grupp eller allmänhet i medicinska eller hälsofrämjande åtgärder (M4)
  • samarbeta i grupp, delta aktivt i diskussioner relaterade till kursens innehåll, bidra till andra studenters lärande och använda kollegial återkoppling som verktyg för kompetensutveckling (M4)
  • bemöta patienter och närstående, lärare, medstudenter och övriga medarbetare på ett respektfullt och professionellt sätt även vid emotionellt laddade situationer (M4)
  • tillämpa relevant lagstiftning (M3)
  • identifiera och rapportera tillbud, risk eller negativ händelse inom vården. I samarbete med kollegor och andra yrkesgrupper föreslå åtgärder för att förebygga framtida skaderisk (M3)

Förhållningssätt och värderingsförmåga

  • reflektera över egna värderingar rörande etik, hälsa, genus, ålder, migrationsbakgrund, socioekonomisk bakgrund och funktionsvariation som kan påverka interaktionen med patienter, närstående och medarbetare
  • värdera sitt kunskapsbehov i relation till kursens lärandemål, examensmålen och den framtida yrkesrollen och kunna formulera mål för sin fortsatta kompetensutveckling
  • agera och uppträda omdömesgillt och professionellt

Innehåll

Kursen är indelad i nio moment och omfattar ämnesområdena neurologi och rehabiliteringsmedicin, ögon, öron-näsa-hals, samt psykiatri och beroendemedicin. I kursen ingår sjukdomslära, undersökningsteknik och behandlingsmetoder relaterade till de kliniska ämnesområdena. Fyra VFU-moment med olika ämnesmässig inriktning ingår. l Basvetenskapliga och kliniska kunskaper och färdigheter från tidigare kurser tillämpas och fördjupas. Att utöva läkaryrket utifrån principerna för personcentrerad god och jämlik vård är centralt i kursen.

Neurologi och rehabiliteringsmedicin, 4 hp

Momentet fokuserar på de vanligaste neurologiska sjukdomarnas fenomenologi och behandling. Fokus ligger på att utifrån anamnes och statusfynd utveckla förmåga till självständigt, kliniskt relevant tankesätt för utredning och handläggning av neurologiska åkommor.

Därtill ingår rehabiliterings­medicin med syfte att i samarbete med andra professioner, bedöma och föreslå rehabiliterande insatser i syfte att förebygga försämring eller återinsjuknande samt att förbättra funktionsgrad och lindra symtom vid funktionsnedsättningar, aktivitets- och delaktighetsinskränkning samt långvarig smärta. Basvetenskaplig integrering sker framförallt genom tillämpning av tidigare kompetens inom farmakologi, neurovetenskap, neuropatologi samt smärt- och sinnesfysiologi.

Psykiatri och beroendemedicin, 5,5 hp

Momentet utgörs av delmomenten psykiatri och beroendemedicin. Stor vikt läggs vid diagnostik, bemötandefrågor och behandling. Bedömning av suicidrisk och kompetens att etiskt och i enlighet med gällande lagstiftning förhålla sig till tvångsvård inom psykiatri och beroendemedicin, med fokus på de krav som ställs på en legitimerad läkare. Suicidprevention och andra förebyggande och hälsofrämjande insatser ingår. Barn- och ungdomspsykiatri, introduceras i relation till vuxenpsykiatrin. Basvetenskaplig integrering sker framför allt genom tillämpning av tidigare kompetens inom farmakologi, neurovetenskap, neurofysiologi samt utvecklings- och medicinsk psykologi.

Ögonsjukvård och Öron-, Näs- och Halssjukvård (ÖNH), 5 hp

Momentet omfattas av delmomenten Ögon och ÖNH. Momentet syftar till att ge relevanta kunskaper och färdigheter gällande sjukdomslära, undersökningsteknik och behandlingsmetoder inom respektive område. Tonvikt läggs på det som är vanligt, akut och allvarligt, samt tillstånd som innebär risk för allvarlig bestående funktionsnedsättning. Basvetenskaplig integrering sker framförallt genom tillämpning av tidigare kompetens inom farmakologi, anatomi, samt smärt- och sinnesfysiologi.

Verksamhetsförlagd utbildning inom neurologi och rehabiliteringsmedicin, 2,5 hp

Studenten tränar och bedöms under handledning i att ta anamnes, utföra ett adekvat status, föra ett differentialdiagnostiskt resonemang, föreslå förebyggande och akuta åtgärder och initiera behandling hos patienter med vanliga, allvarliga och akuta tillstånd inom neurologi och rehabiliteringsmedicin. Studenten utvecklar sina generiska läkarkompetenser från tidigare kurser med målet att nå ökad självständighet i vårdarbetet.

Placering inom heldygnsvård och öppenvård. Studentmottagningar under handledning, studiebesök och fallbaserad undervisning ingår.

Schemaläggning under kvällar, nätter och helger kan förekomma.

Verksamhetsförlagd utbildning inom psykiatri och beroendemedicin 5,5 hp

Studenten tränar och bedöms i att ta anamnes, utföra psykiskt status, föra ett differentialdiagnostiskt resonemang, föreslå åtgärder och initiera behandling hos patienter med vanliga, allvarliga och akuta tillstånd inom psykiatri och beroendemedicin. Studenten utvecklar sina läkarkompetenser från tidigare kurser med målet att nå ökad självständighet i vårdarbetet. En längre sammanhållen verksamhetsförlagd utbildning om tre veckor ingår. Placering inom heldygnsvård eller öppenvård samt akutmottagning under handledning ingår.

Schemaläggning under kvällar, nätter och helger förekommer.

Verksamhetsförlagd utbildning inom ögonsjukvård och Öron-, Näs- och Halssjukvård (ÖNH), 2,5 hp

I momentet ingår verksamhetsintegrerat lärande (VIL) där teoretisk utbildning och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kombineras. Studenten tränar och bedöms i att ta anamnes, lära sig olika undersökningstekniker inklusive oftalmoskopi, otoskopi och mikroskopi., Studenten tränar och bedöms i att föreslå åtgärder, initiera behandling och utveckla ett differentialdiagnostiskt resonemang hos patienter med vanliga, allvarliga och akuta tillstånd. Studenten utvecklar sina generiska läkarkompetenser från tidigare kurser med målet att nå ökad självständighet i vårdarbetet.

Studentmottagningar under handledning, studiebesök och auskultationer samt kortare placeringar vid mottagningar, jourverksamhet och operationsavdelning ingår. Schemaläggning under kvällar, nätter och helger kan förekomma.

Verksamhetsförlagd utbildning inom primärvård 1,5 hp

Studenten handlägger patienter med ökad grad av självständighet jämfört med under primärvårdsplaceringar på tidigare kurser. Under placeringen fördjupar och tillämpar studenterna kunskaper och färdigheter inhämtade från undervisning vid övriga moment. Placeringen syftar till att fördjupa kliniska kompetenser och öka självständigheten vid handläggning av patienter med vanliga tillstånd inom kursens områden med ett allmänmedicinskt perspektiv.

Tillämpning och integrering, 2,5 hp

Under momentet fördjupar studenten sin kunskap och färdighet i personcentrerad och jämlik vård där globala, hälsofrämjande och lika villkor inkluderas. I momentet ingår integrerande seminarier med allmänmedicinskt perspektiv och kommunikationsträning. Både skriftliga och praktiska kursgemensamma examinationer ryms inom detta moment.

Professionellt förhållningssätt och lärande (PFAL) 1 hp

Undervisning, träning och bedömning av ett professionellt förhållningssätt, ansvar och lärande sker löpande under kursen samt specifikt i samband med TBL och Mentorprogrammet.

Studenten planerar, genomför och utvärderar ett undervisningstillfälle för t.ex. patienter, kollegor eller allmänhet. Genomförs under VFU

Mentorprogrammet relaterar till övrig undervisning i kursen i syfte att stödja studentens personliga och professionella utveckling. Tillsammans med mentorn ges studenten tillfälle att reflektera, utifrån CanMEDS ramverk, över sin utveckling i relation till utbildningens lärandemål, dokumenterad prestation i portföljen och den framtida professionella läkarrollen.

Examination (betygsättning) av professionellt förhållningssätt utanför VFU sker i detta moment*, genom löpande bedömning, baserad på programmets kriterier. Professionellt förhållningssätt i autentiska kliniska situationer bedöms och betygsätts inte i detta moment, utan inom VFU-momenten.

Arbetsformer

I kursen ingår verksamhetsintegrerat lärande (VIL) där teoretisk utbildning och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kombineras. Färdighetsträning och simuleringar ingår. Interprofessionella utbildningsinslag och studiebesök förekommer på många moment. Den teoretiska delen genomförs huvudsakligen genom teambaserat lärande (TBL), föreläsningar och seminarier förekommer också, liksom självstudier, rollspel, demonstrationer, grupparbeten, fallbaserad undervisning och handledning, samt workshops.

Under kursen samlar studenten material i sin lärandeportfölj (se Övriga föreskrifter) och reflekterar över sina prestationer i relation till prestationer på tidigare kurser.

Examination

Neurologi och rehabiliteringsmedicin, 4 hp

Obligatoriskt deltagande

  • Seminarier
  • Teambaserat lärande
  • Fallbaserad undervisning

Examination

  • Skriftlig examination

Psykiatri och beroendemedicin 5,5 hp

Obligatoriskt deltagande

  • Seminarier
  • Teambaserat lärande
  • Färdighetsträningar

Examination

  • Skriftlig examination

Ögonsjukvård och Öron-, Näs- och Halssjukvård (ÖNH), 5 hp

Obligatoriskt deltagande

  • Seminarier
  • Teambaserat lärande
  • Färdighetsträningar
  • Fallbaserad undervisning
  • Studiebesök
  • Demonstrationer
  • Simuleringar

Examination

  • Skriftlig examination

Verksamhetsförlagd utbildning inom neurologi och rehabiliteringsmedicin, 2,5 hp

Obligatoriskt deltagande

  • Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)

Obligatoriska formativa bedömningar

  • Löpande bedömning i VFU*

Examination

  • Examination i VFU**
  • Sit-in

Verksamhetsförlagd utbildning inom psykiatri och beroendemedicin, 5,5 hp

Obligatoriskt deltagande

  • Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) 

Obligatoriska formativa bedömningar

  • Löpande bedömning i VFU* 

Examination

  • Examination i VFU** 
  • Sit-in
  • Färdighetsexamination

Verksamhetsförlagd utbildning inom ögonsjukvård och Öron-, Näs- och Halssjukvård (ÖNH), 2,5 hp

Obligatoriskt deltagande

  • Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) 

Obligatoriska formativa bedömningar

  • Löpande bedömning i VFU *

Examination

  • Examination i VFU** 

Verksamhetsförlagd utbildning inom primärvård, 1,5 hp

Obligatoriskt deltagande

  • Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)

Obligatoriska formativa bedömningar

  • Löpande bedömning i VFU*

Examination

  • Examination i VFU**
  • Sit-in

Tillämpning och integrering, 2,5 hp

Obligatoriskt deltagande

  • Seminarier: personcentrerad metodik, psykisk hälsa hos HBTQI+ personer, medicinsk etik och tolkseminarium 
  • Teambaserat lärande (TBL) (farmakologiseminarium samt seminarium om våld i nära relationer) 

Obligatoriska formativa bedömningar

  • Självvärdering och kollegial återkoppling (TBL) 

Examination

  • Objective structured clinical examination (OSCE) 
  • Skriftlig examination 
  • Inlämningsuppgift
  • Portföljexamination (reflektionsuppgift baserad på lärandeportfölj, se Övriga föreskrifter

Professionellt förhållningssätt och lärande (PFAL) 1 hp

*Obligatoriskt deltagande *

  • Mentorprogrammet 
  • Planera, genomföra och utvärdera ett undervisningstillfälle

*Obligatoriska formativa bedömningar *

  • Självvärdering och kollegial återkoppling (TBL) 
  • Självskattning och individuell handlingsplan (Mentorprogrammet) 

*Examination *

  • Examination av professionellt förhållningssätt*
  • Undervisningstillfälle för patient, grupp eller allmänheten (planering, genomförande med återkoppling. Genomförs under VFU)

* Mål för professionellt förhållningssätt bedöms löpande, utifrån bedömningskriterier, i alla sammanhang där student uppträder i sin roll som student eller relaterat till lärosätets eller i sjukvårdens aktiviteter inom utbildningen, i kommunikation och via digitala medier. Vid bristande måluppfyllelse, som därvid framkommer kan examinator underkänna moment PFAL, eller moment VFU (om det bristande måluppfyllelse förekommer i VFU). I sådant fall ska en handlingsplan upprättas. Vid examination av professionellt förhållningssätt i PFAL och VFU har student rätt till två examinationstillfällen. Vid underkännande av professionellt förhållningssätt i VFU har ett examinationstillfälle förbrukats. För omexamination behöver studenten göra om momentet i sin helhet, med stöd av handlingsplanen. Omexamination av underkänt PFAL-moment görs under en i handlingsplanen specificerad efterföljande kurs.

**) Examination i VFU innebär summativ bedömning utifrån ett samlat underlag från VFU. Underlaget utgörs av formativa bedömningar i VFU med stöd av bedömningsinstrument t.ex. MiniCEX, MSF, DOPS, EPA eller Dialoginstrument.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Om avbrott baseras på allvarlig brist i professionellt förhållningssätt under kursen i annat sammanhang än VFU, underkänns studenten på PFAL-momentet och ett examinationstillfälle är därmed förbrukat. Studenter får inte delta i någon undervisning förrän en handlingsplan har upprättats.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. I VFU (löpande examination) har studenten rätt till två examinationstillfällen.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinations­tillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk

Undervisningsspråket är svenska men undervisning på engelska kan förekomma. Svensk och engelsk litteratur används i kursen.

Lärandeportfölj

Stöd för studentens utveckling inom olika kompetensområden samlas löpande under utbildningen i studentens individuella lärandeportfölj. Kursansvarig institution tillhandahåller information om vilka dokument som ska sparas för kurstillfället.

Portföljexamination - en av läkarprogrammets integrerande examinationer

Examination baserat på innehållet i portföljen sker vid tre tillfällen under utbildningen: termin 4, 9 och 12. Vid examinationen bedöms studentens förmåga att utifrån underlag ur portföljen reflektera över sin personliga och professionella utveckling i relation till examensmålen.

Schemaläggning

Schemaläggning under kvällar, nätter och helger kan förekomma.

Kursutvärdering

Kursutvärdering genomförs enligt Karolinska Institutets riktlinjer.

Litteraturlista och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur 

American Psychiatric Association (2014). MINI-D5: diagnostiska kriterier enligt DSM-5. Pilgrim Press.

*Anniko (red.), Matti (2012).***Öron- näs- och halssjukdomar, huvud- och halskirurgi, bok med *eLabb. *(**4., uppl.). Stockholm: Liber.

*Borg J (2015)**. **Rehabiliteringsmedicin: teori och praktik (*1., uppl.). Lund: Studentlitteratur.

Fagius & Nyholm (2012). Neurologi, Dag (5., uppl.). Stockholm: Liber.

*Friis-Liby, J & Groth A (2010)**. **ÖNH-handboken. (*1., uppl.). Lund: Studentlitteratur.

Herlofson J, Ekselius L, Lundin A, Mårtensson B & Åsberg M (2016). Psykiatri, (2., [rev. och omarb.] uppl.). Lund: Studentlitteratur.

Kugelberg M & Ygge J (2010).* *Ögonboken. (1., uppl.). Stockholm: Liber.

Därutöver tillhandahålls kursmaterial, inklusive hänvisning till aktuella vetenskapliga publikationer på lärplattform