Kursplan för Statistik 1
Statistics 1
Versioner av denna plan:
Basdata
Särskild behörighet
Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förklara grundläggande begrepp inom kvantitativ forskningsmetodologi
- beräkna och tolka grundläggande deskriptiva statistiska mått, tabeller och grafer
- producera och presentera enkla deskriptiva statistiska analyser och grafisk framställning i relevant statistisk mjukvara
Innehåll
Kursen ger den studerande en grundläggande inblick i kvantitativ forskning inom logopedi och förmåga att resonera kring enklare statistiska resultat. Under kursen kommer vi behandla frågor såsom: När är det rimligt att mäta människor med siffror? Hur kan kvantitativa resultat användas för att besvara forskningsfrågor och hur ska kvantitativa resultat tolkas? Hur kan olikhet mellan människor illustreras med hjälp av grundläggande statistiska begrepp, analyser och grafer? Vilka studiedesigner finns och vilka styrkor och begränsningar har de för att dra slutsatser om fenomenet av intresse?
Under kursen kommer grundläggande begrepp inom kvantitativ forskningsmetod presenteras och diskuteras, såsom validitet, population, stickprov, felkällor och skalnivåer. Grundläggande deskriptiva statistiska analyser och begrepp kommer att presenteras och användas, såsom olika mått på centraltendens, spridning, fördelningsform och sambandsmått (korrelation och enkel regression). De grafer som presenteras på kursen är till exempel histogram, lådagram och punktdiagram.
Den studerande lär sig att utföra de grundläggande statistiska analyser som presenteras på kursen i relevant statistisk mjukvara. Studenterna behöver formulera en frågeställning inom logopedi och skissa på en enkel studiedesign. Studenterna ska läsa in datafiler, utföra enklare datahantering och deskriptiv statistik, samt skapa olika grafer. Den studerande ska i text kunna presentera och diskutera resultatet från de statistiska analyserna i kontext av den egna frågeställningen.
Arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar och praktiska övningar.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig individuell inlämningsuppgift, som diskuteras vid ett obligatoriskt slutseminarium.
Vid frånvaro från slutseminariet ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Läraren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompletteras. Innan studenten deltagit i slutseminariet, eller kompletterat frånvaro i enlighet med lärares anvisningar, kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från slutseminariet kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examinator kan besluta att studenter som inte har godkänts på kursen får komplettera examinationsunderlaget om bara något enstaka lärandemål inte är uppfyllt. Studenten ska då utföra kompletteringen under aktuell termin eller senast till den tidpunkt som examinator har bestämt. Studenterna ska utföra kompletteringen i enlighet med instruktion från examinator eller rättande lärare. Av instruktionen ska framgå vad det är som ska kompletteras och på vilket sätt kompletteringen får utföras.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får rättande lärare fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk är svenska, men läraktiviteter på engelska kan förekomma.
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
*Illowsky, B.; Dean, S.*Introductory Statistics (2e) OpenStax.org, 2023 URL: Gratis e-bok, laddas ner härca 300 sidor.
Rekommenderad litteratur
Björk, Jonas, Praktisk statistik för medicin och hälsa, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 327 s. ISBN: 91-47-10343-4 (korr.), LIBRIS-ID: 12055810, *
Fördjupningslitteratur
Ytterligare litteratur kan tillkomma enligt lärares rekommendationer.