Kursplan för Talkommunikation

Speech Communication

Versioner av denna plan:

VT26

Basdata

Kurskod: 2LG072
Kursens namn: Talkommunikation
Högskolepoäng: 18
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Övriga ämnen
Nivå: GX - Grundnivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-10-13, Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande: 2025-10-13
Reviderad av: 2025-10-13. Utbildningsnämnden CLINTEC
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2026

Särskild behörighet

För tillträde till termin 2 gäller att studenten får restera med högst 15 hp från föregående termin inom Logopedprogrammet.

Mål

Kursen innehåller fyra moment vilkas lärandemål beskrivs var för sig.

Talproduktion och talanalys (7,5 hp)
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för talets produktion (skapande av luftströmmar, tonande och tonlösa ljudkällor och artikulation)
  • relatera talets produktion till det akustiska resultatet
  • relatera talets produktion till uppbyggnaden av fonologiska system i världens språk
  • utföra och kritiskt värdera valda akustiska analyser
  • använda rörmodeller för att förklara talrörets resonansegenskaper
  • redogöra för huvuddragen i ett urval representativa talproduktionsteorier
  • redogöra för artikulatoriska, akustiska och perceptuella aspekter av tonhöjd och röstkvalitet
  • redogöra för geografiskt, socialt och individuellt betingade källor till röst- och uttalsvariation
  • relatera talets fonetiska form till språkliga nivåer som morfologi, syntax och pragmatik

Talperception och talutveckling (3,5 hp)
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för hur talet uppfattas (akustiska och perceptuella aspekter)
  • redogöra för huvuddragen i ett urval representativa talperceptionsteorier
  • tillämpa relevanta fysiska och psykoakustiska skalor
  • redogöra för typiska drag i tidig talspråksutveckling avseende produktion och perception

Taltranskription (2,5 hp)
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för och tillämpa relevant terminologi, relevanta verktyg och metoder inom transkription
  • transkribera vokaler, konsonanter och vissa prosodiska företeelser

Experimentalfonetik (4,5 hp)
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

  • genomföra experimentalfonetiska undersökningar under handledning
  • skriftligt presentera experimentalfonetiska undersökningar
  • granska andras experimentalfonetiska rapporter utifrån givna kriterier

Innehåll

Kursen innehåller fyra moment.

Arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, laborationer och rapportskrivning. Laborationer är obligatoriska utbildningsinslag som inte examineras. Närvaro på och aktivt deltagande i laborationer och slutseminarium är obligatoriska.

Vid frånvaro vid obligatoriska utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

De olika kursmomenten examineras vart för sig under kursens gång genom skriftliga prov (Talproduktion och talanalys och Talperception och talutveckling), ett prov i språklabbsmiljö (Taltranskription) samt grupprapporter (Experimentalfonetik).

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Det tredje tentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk är svenska, men läraktiviteter på engelska kan förekomma.

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

  • Manual of clinical phonetics, Ball, Martin J., London : Routledge, Taylor & Francis Group, 2021, LIBRIS-ID: 9pd96d7s76q7prlm, Kap 11-12; 34.
  • Catford, John Cunnison, A practical introduction to phonetics, 2. ed. : Oxford : Oxford University Press, 2001 - xiii, 229 s. ISBN: 0-19-924635-1 (pbk) ; LIBRIS-ID: 8278206, *
  • Engstrand, Olle, Fonetikens grunder, Lund : Studentlitteratur, 2004 - 355 s. ISBN: 91-44-04238-8 (inb.), LIBRIS-ID: 9673093, inklusive webbresurs.
  • Morgan, L., & Wren, Y. E. (2018). A Systematic Review of the Literature on Early Vocalizations and Babbling Patterns in Young Children. Communication Disorders Quarterly, 40(1), 3-14. https://doi.org/10.1177/1525740118760215 .
  • Werker, Janet F., and Judit Gervain (2013). 'Speech Perception in Infancy: A Foundation for Language Acquisition', in Philip David Zelazo (ed.), The Oxford Handbook of Developmental Psychology, Vol. 1: Body and Mind, Oxford Library of Psychology, ISBN: 9780199971527, LIBRIS-ID: 16552131, (s 909-923)
  • Speech production and speech modelling, Hardcastle, William J.; Marchal, Alain, Dordrecht : Kluwer Academic Publishers, cop. 1990 - xi, 448 s. ISBN: 0-7923-0746-1, LIBRIS-ID: 5653651, Kapitel: B. Lindblom, "Explaining phonetic variation: a sketch of the H&H theory", s. 403-439., *
  • Boysson-Bardies, Bénédicte de., Developmental neurocognition: speech and face processing in the first year of life, Dordrecht ; Boston : Kluwer Academic Publishers, c1993. - xvii, 498 p. ISBN: 9780792321880, LIBRIS-ID: 19758157, Kapitel: PF MacNeilage & BL Davis, "Motor explanations and early speech patterns", s. 341-352. (Ev. tillgängligt som kopia.), *
  • Hoff, Erika; Shatz, Marilyn., Blackwell handbook of language development, Malden, MA : Blackwell Pub., 2007. - xii, 502 p. ISBN: 9780470757833, LIBRIS-ID: 12129301, Kapitel: L. Polka, S. Rvachew & K. Mattock, "Experiential influences on speech perception and speech production in infancy", s. 153-172.

Kompletterande artiklar och material om max 50 sidor kan tillkomma enligt lärares rekommendation.

Fördjupningslitteratur

  • Publication manual of the American Psychological Association: the official guide to APA style, Seventh edition : Washington, D.C. : American Psychological Association, 2020 - xxii, 427 pages ISBN: 9781433832161, LIBRIS-ID: q1g750s6n082gqw5,
  • Ball, M.J. (2021). Manual of Clinical Phonetics [Elektronisk resurs]. LIBRIS-ID: 9pd96d7s76q7prlm. Routledge. Kap 23, 29.
  • Bruce, Gösta, Vår fonetiska geografi: om svenskans accenter, melodi och uttal, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 239 s. ISBN: 9789144050539, LIBRIS-ID: 11310840, Interaktivt webbmaterial,
  • Handbook of the International Phonetic Association: a guide to the use of the international phonetic alphabet, Cambridge : Cambridge Univ. Press, cop. 1999 - viii, 204 s. ISBN: 0-521-65236-7 (cased) ; LIBRIS-ID: 5027063,
  • Hardcastle, William J.; Laver, John (2010),** The Handbook of Phonetic Sciences**. John Wiley & Sons, Ltd. [Elektronisk resurs]. LIBRIS-ID: 13571142, ISBN: 9781444317251.
  • Johnson, Keith, Acoustic and auditory phonetics, 3 ed. : Malden, MA : Wiley-Blackwell, 2012 - ix, 222 p. ISBN: 978-1-4051-9466-2, LIBRIS-ID: 12458552, *
  • Kochetov, A. (2020a). Research methods in articulatory phonetics I: Introduction and studying oral gestures. Language and Linguistics Compass, 14(4), e12368. https://doi.org/10.1111/lnc3.12368
  • Kochetov, A. (2020b). Research methods in articulatory phonetics II: Studying other gestures and recent trends. Language and Linguistics Compass, 14(6), e12371. https://doi.org/10.1111/lnc3.12371
  • Kuhl, P. (2004). Early language acquisition: Cracking the speech code. Nature Reviews: Neuroscience, 5(11), 831-843. https://doi.org/10.1038/nrn1533
  • Styler, W, Using Praat for Linguistic Research, University of Michigan Linguistics, 2023 eller senare, https://wstyler.ucsd.edu/praat/.
  • Sundberg, Johan, Röstlära: fakta om rösten i tal och sång, 3., utvidgade uppl. : Stockholm : Proprius, 2001 - 293, [1] s. ISBN: 91-7118-885-1, LIBRIS-ID: 8370453, Sidorna 69-122.
  • Vihman, Marilyn May, Phonological development : the first two years, 2014 LIBRIS-ID: 18216223.