Kursplan för Observation och dokumentation

Observation and Documentation

Basdata

Kurskod: 2LG073
Kursens namn: Observation och dokumentation
Högskolepoäng: 3
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Övriga ämnen
Nivå: GX - Grundnivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ: Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande: 2016-11-03
Reviderad av: Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad: 2023-10-10
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2024

Särskild behörighet

För tillträde till termin 2 gäller att studenten får restera med högst 15 hp från föregående termin inom Logopedprogrammet.

Mål

Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

  • planera och genomföra dokumentation av kommunikativa situationer med hjälp av instrumentella metoder (video- och ljudinspelningar) och ickeinstrumentella metoder
  • hantera insamlat material på ett korrekt sätt och resonera kring etiska aspekter av video- och ljudinspelningar
  • använda relevant terminologi och relevanta verktyg för att bearbeta, annotera och analysera video- och ljudinspelningar

Innehåll

Kursen ger en översikt över användning av video- och ljudinspelningar för observation och dokumentation. Olika typer av observationsmetoder och icke-instrumentella metoder för dokumentation av kommunikativa beteenden berörs. I kursen ingår föreläsningar om inspelningsteknik (bl a mikrofonplacering, mikrofontyp, inspelningsnivå, inspelningsmiljö, rumsakustik, kameraplacering och belysning) och studenterna kommer även att genomföra egna observationer och inspelningar i fält.
Kursen ger även erfarenhet av programvara för bearbetning, annotering och analys av video- och ljudinspelningar. Vidare ingår en föreläsning om forskningsetik, formulär för informerat samtycke och andra etiska aspekter kring inspelningar samt en föreläsning om rollen som observatör. Kursen avslutas med gruppdiskussioner och erfarenhetsutbyte om rollen som observatör och inspelningsledare illustrerade med exempel ur egna inspelningar.

Arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar och laborationer . Dessutom ingår observationer och inspelningar utom schemalagd tid.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Kursen examineras genom en individuell inlämningsuppgift, gruppvisa inlämningsuppgifter och aktivt deltagande i en gruppdiskussion. .
Gruppdiskussionen baseras på erfarenheter och reflektioner från alla moment i kursen, inklusive inspelningaroch hemuppgifter i kursen.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Det tredje tentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Kursen ges som huvudregel på engelska men kan ges helt eller delvis på svenska om omständigheterna medger det.

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Litteratur om max 50 sidor enligt lärares rekommendationer kan tillkomma.

Fördjupningslitteratur

  • Svec, JG; Granqvist, S, Guidelines for selecting microphones for human voice production research, 2010 Ingår i: American journal of speech-language pathology [Elektronisk resurs]., Rockville, Md. : American Speech-Language-Hearing Association, ISSN: 1558-9110, LIBRIS-ID: 11338519, 19 (2010) : 4, s. 356-358,
  • The softest sound levels of the human voice in normal subjects, Sramkova, H; Granqvist, S; Herbst, CT; Svec, JG, 2015 Ingår i: The journal of the Acoustical Society of America., New York : American Institute of Physics for the Acoustical Society of America, 1929- ISSN: 0001-4966, LIBRIS-ID: 3402251, 137 (2015) : 1, s. 407-418,
  • Styler, W, Using Praat for Linguistic Research, University of Michigan Linguistics, 2016 http://savethevowels.org/praat/UsingPraatforLinguisticResearchLatest.pdf, Sidan 78.,
  • User Guide for ELAN Linguistic Annotator., The Language Archive, MPI for Psycholinguistics, The Netherlands., http://www.mpi.nl/corpus/manuals/manual-elan_ug.pdf,