Kursplan för Analys- och testmetodik

Analysis and Test Methodology

Versioner av denna plan:

HT25

Basdata

Kurskod: 2LG078
Kursens namn: Analys- och testmetodik
Högskolepoäng: 3
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Övriga ämnen
Nivå: GX - Grundnivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-03-17, Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande: 2025-03-17
Reviderad av: Utbildningsnämnden CLINTEC
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2025

Särskild behörighet

För tillträde krävs godkänt resultat på kursen 2LG070 Statistik 1.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • förklara och använda teoretiska begrepp inom testteori
  • producera, tolka och diskutera utvärderingar av instruments kriterievaliditet
  • producera, tolka och diskutera utvärderingar av instruments mätfel samt inter- och intra-bedömaröverensstämmelse
  • analysera och visualisera tests validitet och reliabilitet i relevant statistisk mjukvara

Innehåll

Kursen ger den studerande förmågan att resonera kring och utvärdera olika instruments, tests och bedömningars validitet och reliabilitet. Under kursen behandlas frågor som: Hur utvärderar och mäter vi om ett instrument är användbart för screening eller diagnostik? Hur kan vi mäta och uttrycka överenstämmelse mellan och inom bedömare? Hur kan vi uppskatta och tolka mätfelet och osäkerheten som finns i enskild individs mätresultat?

Under kursen kommer grundläggande begrepp inom testteori att presenteras och diskuteras, såsom latenta variabler, observerbara testpoäng, mätfel, begrepps- och innehållsvaliditet, kriterievaliditet samt inter- och intra-bedömaröverenstämmelse. De statistiska analyserna som presenteras på kursen bygger vidare på de deskriptiva analyser som presenterats på Statistik 1.

Den studerande lär sig att utföra de testteoretiska analyser som presenteras på kursen i relevant statistisk mjukvara. Kort kommer studenterna att läsa in datafiler, utföra enklare datahantering och testteoriska analyser samt skapa olika grafer. Den studerade ska i text kunna presentera och förklara resultatet från de testteoretiska analyser som används på kursen.

Arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, praktiska övningar ("workshops") och seminarier.

Examination

Kursen examineras genom en individuell inlämningsuppgift.

Examinator kan besluta att studenter som inte har godkänts på kursen får komplettera examinationsunderlaget om bara något enstaka lärandemål inte är uppfyllt. Studenten ska då utföra kompletteringen under aktuell termin eller senast till den tidpunkt som examinator har bestämt. Studenterna ska utföra kompletteringen i enlighet med instruktion från examinator eller rättande lärare. Av instruktionen ska framgå vad det är som ska kompletteras och på vilket sätt kompletteringen får utföras.

En examinerande uppgift som lämnas in för sent är ogiltig och ska inte ingå i examinationsunderlaget vid betygsbeslutet. Examinator har dock möjlighet att ta hänsyn till om studenten har särskilda skäl för förseningen.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får rättande lärare fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk är svenska, men läraktiviteter på engelska kan förekomma.

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.