Kursplan för Tal- och språkstörningar hos barn i skolåldern

Speech and Language Disorders in School-aged Children

Basdata

Kurskod: 2LG083
Kursens namn: Tal- och språkstörningar hos barn i skolåldern
Högskolepoäng: 4.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Logopedi
Nivå: G2 - Grundnivå 2
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ: Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande: 2017-10-26
Reviderad av: Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad: 2023-10-10
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2024

Särskild behörighet

För behörighet till kurser på termin 4 gäller att studenten får restera med sammanlagt högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten ska kunna:

  • Beskriva tal-, språk- och kommunikationsstörningar inklusive läs- och skrivsvårigheter hos en- och flerspråkiga elever, och diskutera hur språkliga och kulturella krav i omgivningen i samspel med individens kapacitet kan påverka funktionell kommunikation och delaktighet.
  • Diskutera ledande förklaringsmodeller till avkodningssvårigheter, beskriva samband mellan läs- och skrivsvårigheter och andra funktionsnedsättningar, samt redogöra för konsekvenser för bedömning och diagnostisering.
  • Motivera val av bedömningsmetoder och -verktyg för en- och flerspråkiga elever med språk- och kommunikationsstörningar inklusive läs- och skrivsvårigheter.
  • Diskutera kring logopedens roll i skolan och relationen till andra professioner som möter elever med språk-, läs- och skrivsvårigheter, motivera val av preventiva, kompensatoriska och intervenerande insatser för elever med språk-, läs- och skrivsvårigheter, samt beskriva hur logopediska insatser för elever i skolåldern kan utvärderas.

Innehåll

Kursen behandlar förekomst och orsaker till språk-, läs- och skrivsvårigheter hos skolbarn och ungdom. Vidare diskuteras samband mellan tal- och språkstörningar och läs- och skrivsvårigheter, och mellan språk-, läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Diagnostik och differentialdiagnostisering kommer också att belysas. Hur en språkstörnings uttryck kan förändras beroende på sammanhang och kontext kommer att diskuteras, med särskild utgångspunkt i de språkliga kraven i skolan och från ett funktionellt delaktighetsperspektiv.

Kursen behandlar vidare metoder för bedömning av språk och kommunikation hos äldre barn och ungdomar inklusive läsning och skrivning samt diagnostisering, och olika typer av insatser, såväl preventiva som kompensatoriska och intervenerande. Kursen tar även upp aspekter av läs- och skrivprocessen ur ett flerspråkighetsperspektiv samt läs- och skrivutveckling och -svårigheter hos personer som använder alternativ kompletterande kommunikation.

Slutligen berörs logopedens roll i skolan utifrån grundläggande kunskap om pedagogiskt arbete och pedagogiskt förhållningssätt till elever med funktionsnedsättningar, samt utifrån skolans styrdokument och läroplaner.

Arbetsformer

Föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier och övningar. Seminarier och praktiska övningar är obligatoriska. En del av dessa aktiviteter kommer att ske online. För godkänt krävs obligatoriskt deltagande även i onlineaktiviteter.

Vid frånvaro vid obligatoriska utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Examinationen utgörs av aktivt deltagande vid obligatoriska moment, en skriftlig rapport med tillhörande muntlig redovisning, samt en skriftlig salstentamen.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Det tredje tentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången vårterminen 2021. Kursen är ersatt med annan kurs och examination erbjuds enligt riktlinjer i kursplanen för 2LG105.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

  • Beukelman, David R.; Mirenda, Pat; Beukelman, David R., Augmentative and alternative communication: supporting children and adults with complex communication needs, 4. ed. : Baltimore : Paul H. Brookes Pub., cop. 2013 - 593 s. ISBN: 978-1-59857-196-7 (inb.), LIBRIS-ID: 13496609,
  • Eklöf, Erica, Alternativa lärverktyg: digitalt stöd för elevens språk-, läs- och skrivutveckling, Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 119 sidor ISBN: 978-91-27-44679-3, LIBRIS-ID: 19782644,
  • Dyslexi hos barn och ungdomar: tester och insatser ; en systematisk litteraturöversikt, Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU), 2014 - 332 s. ISBN: 978-91-85413-66-9, LIBRIS-ID: 16938160, Online,
  • Kliniska riktlinjer för logopedisk utredning av läs- och skrivsvårigheter, Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, 2017 http://Stockholm: Svenska logopedförbundet,
  • Paul, Rhea; Norbury, Courtenay; Gosse, Carolyn, Language disorders from infancy through adolescence: listening, speaking, reading, writing, and communicating, Fifth edition. : 2018 - xx, 812 pages ISBN: 9780323442343, LIBRIS-ID: 22421406,
  • Hallin, Anna Eva, Förstå och arbeta med språkstörning, Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & kultur, [2019] - 79 sidor ISBN: 9789127455184, LIBRIS-ID: 1bcs91xgzr42x4h3,

Rekommenderad litteratur

  • Eriksson, Ida; Halvarsson, Helena, Arbeta med språkstörning i förskola och skola, Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2015 - 34 s. ISBN: 9789128007269, LIBRIS-ID: 19277332, Fulltext,
  • Kamhi, Alan G.; Catts, Hugh W., Language and reading disabilities, 3rd ed., Pearson new international ed. : Harlow, England : Pearson, c2014. - 1 online resource (i, 321 p.) ISBN: 9781292035192-, LIBRIS-ID: 15124366,
  • Myrberg, Mats, Dyslexi: en kunskapsöversikt, Stockholm : Vetenskapsrådet, 2007 - 107 s. ISBN: 978-91-7307-107-9, LIBRIS-ID: 10440255,
  • Ukrainetz, Teresa A., School-age language intervention: evidence-based practices, Austin, Texas : PRO-ED, Inc., 2015 - xiv, 675 pages ISBN: 9781416405955, LIBRIS-ID: 18572538,
  • Att läsa och förstå: läsförståelse av vad och för vad?, Stockholm : Skolverket, 2016 - 106 s. ISBN: 978-91-7559-255-8, LIBRIS-ID: 20107426, http://www.skolverket.se/publikationer?id=3694,

Fördjupningslitteratur

  • Nippold, Marilyn A., Later language development: school-age children, adolescents, and young adults, Fourth Edition : Austin, Texas : PRO-ED, 2016 - x, 325 pages ISBN: 9781416410133, LIBRIS-ID: 19756405,
  • Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2016, 3., kompletterade uppl. : Stockholm : Skolverket, 2016 - 284 s. ISBN: 978-91-38-32691-6, LIBRIS-ID: 19509185,
  • Wallach, Geraldine P., Language intervention for school-age students: setting goals for academic success, St. Louis, Missouri : Mosby Elsevier, c2008 - xvi, 378 s. ISBN: 978-0-323-04033-4 (pbk.), LIBRIS-ID: 11566848,
  • Svanelid, Göran, De fem förmågorna i teori och praktik: boken om The Big 5, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 136 s. ISBN: 978-91-44-09998-9, LIBRIS-ID: 17044978,
  • Elliott, Julian; Grigorenko, Elena L., The dyslexia debate, New York, NY : Cambridge University Press, 2014 - 271 p. ISBN: 978-0-521-11986-3, LIBRIS-ID: 16373686,
  • Hammarberg, Lena, Att planera för barn och elever med funktionsnedsättning: en sammanställning av forskning, utvärdering och inspektion 1994-2014, [Stockholm] : Skolverket, [2015] - 184 sidor ISBN: 978-91-7559-195-7, LIBRIS-ID: 18471040, Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats,
  • Språkutveckling och språkstörning hos barn: Del 3 Flerspråkighet - utveckling och svårigheter, Salameh, Eva-Kristina; Nettelbladt, Ulrika, Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 404 sidor ISBN: 9789144097121, LIBRIS-ID: fpkl6b4hc397bp5b,