Kursplan för Kognitions- och neuropsykologi 2

Cognitive- and Neuropsychology 2

Basdata

Kurskod: 2LG085
Kursens namn: Kognitions- och neuropsykologi 2
Högskolepoäng: 3
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Övriga ämnen
Nivå: GX - Grundnivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ: Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande: 2018-04-10
Reviderad av: Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad: 2022-03-16
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2022

Särskild behörighet

För tillträde till termin 5 krävs att alla kurser på Logopedprogrammets termin 1, 2 och 3 ska vara avklarade.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • Redogöra för centrala kognitiva funktioner utifrån ett neuroperspektiv.
  • Redogöra för metoder och tillämpningar inom kognitiv neuropsykologi.
  • Redogöra för språkspecifika neurala funktioner och processer.

Innehåll

Denna kurs är en grundläggande kurs som ger en orientering om teorier, metoder, resultat och tillämpningar inom kognitiv neuropsykologi. Perception, inlärning, minne, medvetande, intelligens, språk, samspel mellan tänkande och emotioner är exempel på centrala kognitiva företeelser som studeras utifrån ett psykologiskt perspektiv. Kursens fokus är neurokognition och är utformad runt tre huvudteman: Kognitiva processer i hjärnan (seminarium 1), Språket i hjärnan (seminarium 2), Neurolingvistiska undersökningsmetoder (seminarium 3).

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av tre seminarier.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Aktivt deltagande på varje seminarium.

Student som ej är godkänd efter ordinarie kurstillfälle kommer att tilldelas kompletteringsuppgifter i form av muntlig redovisning där artiklarna diskuteras med seminarieledare och tillfälle bokas individuellt.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuellnedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteraturlista och övriga läromedel

Litteratur och övriga läromedel

  • Catani, M., & Bambini, A model for Social Communication and Language Evolution and Development (SCALED, Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, 2014 http://dx.doi.org/10.1016/j.conb.2014.07.018, s. 28, 165-171, *
  • Friederici, A. D., The brain basis of language processing: from structure to function., 2011 http://DOI: 10.1152/physrev.00006.2011, Ingår i: Physiological reviews [Elektronisk resurs]., Bethesda, MD : American Physiological Society, 1921- ISSN: 1522-1210, LIBRIS-ID: 4415796, Fritt tillgänglig via, 91 (2011) : 4, s. 1357-1392, *
  • Leckey, M. & Federmeier, K. D, Electrophysiological Methods in the Study of Language Processing, Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, 2019In De Zubicaray, G. & Schiller, N.O. (eds.): The Oxford Handbook of Neurolinguistics (Part I; Chapter 3, pp. 42-71). New York: Oxford University Press., *
  • Heim, S. & Specht, K, Studying Language with Functional Magnetic Resonance Imaging (fMRI). In De Zubicaray, Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, 2019In De Zubicaray, G. & Schiller, N.O. (eds.): The Oxford Handbook of Neurolinguistics (Part I; Chapter 4, pp. 72-93). New York: Oxford University Press., *

Litteratur och övriga läromedel

Fördjupningslitteratur

  • Psychology / Daniel Schacter, Daniel Gilbert, Daniel Wegner, Bruce Hood., Schacter, Daniel L.; Gilbert, Daniel Todd; Wegner, Daniel M.; Hood, Bruce M., Second European edition. : [London] : Palgrave Macmillan, 2016. - xxiv, 811 pages ISBN: 9781137406743, LIBRIS-ID: 19862305, Exakta kapitel anges senare



    Artiklar motsvarande ca 150 sidor tillkommer,