Kursplan för Dysfagi

Dysphagia

Basdata

Kurskod: 2LG113
Kursens namn: Dysfagi
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Logopedi
Nivå: G2 - Grundnivå 2
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ: Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande: 2022-10-10
Reviderad av: Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad: 2024-10-14
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2025

Särskild behörighet

Studenten får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet.

Mål

Moment 1: Pediatrisk dysfagi, 3 hp

Efter genomfört moment ska studenten kunna:

  • Beskriva utförligt hur ät- och sväljförmågan utvecklas
  • Identifierasymtom på dysfagi hos barn och förklara bakomliggande störning av sväljfunktionen samt relatera detta till olika sjukdomstillstånd
  • Välja lämplig metod för bedömning, analys och intervention vid dysfagi hos barn utifrån evidens, etiska överväganden och ICF:s ramverk (Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa)

Moment 2: Dysfagi hos vuxna, 4,5 hp

Efter genomfört moment ska studenten kunna:

  • Beskriva ät- och sväljförmågan utförligt i vuxen ålder samt hur åldrandet påverkar den
  • Identifierasymtom på dysfagi och förklara bakomliggande störning av sväljfunktionen samt relatera dettatill olika sjukdomstillstånd i den vuxna (inklusive åldrande) populationen
  • Välja lämplig metod för bedömning, analys och intervention vid dysfagi hos vuxna utifrån evidens, etiska överväganden och ICF:s ramverk (Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa)

Innehåll

Kursen består av följande moment

Pediatrisk dysfagi, 3.0 hp


Betygsskala: GU
Den normala sväljprocessen och dess utveckling diskuteras liksom hur olika faktorer såsom salivproduktionen påverkar ät- och sväljfunktionen. Vidare omfattar innehållet förekomst, etiologi och genes vid dysfagi vid olika sjukdomstillstånd samt symtomatologi vid olika former av dysfagi, t.ex. orofaryngeal och esofageal dysfagi. Metoder för bedömning och intervention relaterade till funktions-, delaktighets- och aktivitetsaspekter såväl som person- och omgivningsfaktorer presenteras och metodernas evidens uppmärksammas. För området relevanta etiska frågeställningar, så som patienter med komplex sjukdomsbild eller som inte kan ge samtycke berörs. Dilemman vid bedömning av peroral och alternativ näringsväg, behov av näringsintag och livskvalitet, samt likabehandlingsfrågor, diskuteras.

Dysfagi hos vuxna, 4.5 hp


Betygsskala: GU
Den normala sväljprocessen diskuteras liksom hur olika faktorer såsom salivproduktionen påverkar ät- och sväljfunktionen. Vidare omfattar innehållet förekomst, etiologi och genes vid dysfagi vid olika sjukdomstillstånd samt symtomatologi vid olika former av dysfagi, t.ex. orofaryngeal och esofageal dysfagi. Metoder för bedömning och intervention relaterade till funktions-, delaktighets- och aktivitetsaspekter såväl som person- och omgivningsfaktorer presenteras och metodernas evidens uppmärksammas. För området relevanta etiska frågeställningar, så som insatser i livets slutskede och till patienter med komplex sjukdomsbild eller som inte kan ge samtycke berörs. Dilemman vid bedömning av peroral och alternativ näringsväg, behov av näringsintag och livskvalitet, samt likabehandlingsfrågor, diskuteras.

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, praktiska övningar individuellt och i grupp. Studentaktivt lärande och peer-learning.

Examination

Skriftlig tentamen i vardera momentet som rättas anonymt. Vissa aktiviteter är obligatoriska. Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsmoment kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Det tredje examinationstillfället är nästa ordinarie examinationstillfälle på kursen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk är svenska, men läraktiviteter på engelska kan förekomma.
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

  • Assessing and treating dysphagia: a lifespan perspective, Suiter, Debra M.; Gosa, Memorie M., New York : Thieme, [2019] ISBN: 9781626232143, LIBRIS-ID: bn6vd0368fxb5ns6, *

Utöver ovanstående tillkommer artiklar som bestäms under kursen.

Rekommenderad litteratur

  • Grundbok i logopedi, ISBN: 9789144181370, LIBRIS-ID: l4mk0zxjj5m2cvjv, Del 5, ca 112 sidor.,
  • Arvedson, Joan C.; Lefton-Greif, Maureen A., Pediatric swallowing and feeding: assessment and management, Brodsky, Linda, Third edition : San Diego, CA : Plural Publishing, [2020] - 602 pages ISBN: 9781944883515, LIBRIS-ID: 9ls5zpdl7g57855n,
  • Dysphagia: Diagnosis and Treatment, Ekberg, Olle., 2nd ed. 2019. : Cham : Springer International Publishing, 2019 - XVI, 924 p. 600 illus., 100 illus. in color. ISBN: 9783319685724, LIBRIS-ID: 8jkm10mq6hk718d7, Online access for KIB,
  • Groher, Michael E.; Crary, Michael A., Dysphagia: clinical management in adults and children, Third edition. : St. Louis : Elsevier, [2021] - 389 pages ISBN: 9780323636483, LIBRIS-ID: w8310fz6tmw5fgsk,
  • Swallowing – Physiology, Disorders, Diagnosis and Therapy, Mankekar, Gauri., New Delhi : Springer India, 2015 - XIII, 218 p. 87 illus., 38 illus. in color. ISBN: 9788132224198, LIBRIS-ID: 18127096, Table of Contents / Abstracts,
  • Svensson, Per, Dysfagi: utredning och behandling vid sväljningssvårigheter, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 199 s. ISBN: 978-91-44-05364-6, LIBRIS-ID: 11811049,