Kursplan för Ledning och organisation inom perioperativ omvårdnad

Leadership and Organization in Personcentered Perioperative Nursing Care

Basdata

Kurskod: 2OT020
Kursens namn: Ledning och organisation inom perioperativ omvårdnad
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk forskning o utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ: Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande: 2024-10-10
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2025

Särskild behörighet

Godkänt resultat i moment 2 Verksamhetsförlagd utbildning 6,0 hp i kursen Operationssjukvård - perioperativ omvårdnad 1

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska fördjupa sin förståelse för ledarskapets betydelse för en god och säker perioperativ vård utifrån ett personcenrtrerat och evidensbaserat förhållningssätt samt vidareutveckla färdigheter i kommunikation och samarbete med patient, närstående och vårdteam.

Kursen är indelad i två moment:

Moment 1: Organisation och ledning, 6hp

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • förklara och tillämpa samband mellan ledarskap och vårdkvalitet samt vårdproduktion i den perioperativa arbetsmiljön inom perioperativ omvårdnad
  • redogöra för och omsätta i praktiken beredskap och organisation vid katastroflarm på operationsavdelningen avseende operationssjuksköterskans ansvar och funktion

Färdighet och förmåga

  • att självständigt analysera och tillämpa evidensbaserade aseptiska och hygieniska principer inom perioperativ omvårdnad för att förhindra smittspridning och postoperativa sårinfektioner
  • analysera och tillämpa säker instrumentering, framförhållning och situationsmedvetenhet samt prioritering genom hela det kirurgiska ingreppet.
  • analysera, tillämpa och utvärdera självständig rapportering, dokumentation och behandling av omvårdnad genom användande av vedertagna system, riktlinjer och verktyg.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera, tillämpa och utvärdera självständig kommunikation och samarbete med medarbetarna i operationsteamet och/eller övriga medarbetare i den perioperativa vårdkedjan med ett empatiskt och professionellt förhållningssätt för att aktivt främja kontinuitet i patientens vård och omvårdnad.

Moment 2: Personcentrerad perioperativ omvårdnad, 1.5hp

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • analysera och utvärdera variationen i tillgång till operationssjukvård, och skillnader i vårdkvalitet inom och mellan länder, samt kunna relatera detta till det svenska sjukvårdssystemet utifrån ett globalt hälsoperspektiv.

Färdighet och förmåga

  • tillämpa personcentrerad perioperativ omvårdnad för att kunna värna om patienters och närståendes autonomi, trygghet, integritet och välbefinnande utifrån ett etiskt och sociokulturellt perspektiv med fokus på bevarad hälsa

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera vårdetik inom perioperativ vård i relation till personcentrerad vård, vård i livets slutskede och samhällsresurser utifrån operationssjuksköterskans professionella ansvar.
  • diskutera och reflektera över hur attityder och värderingar angående jämställdhet, likabehandling samt mänskliga rättigheter kan påverka den perioperativa omvårdnaden
  • analysera, tillämpa och utvärdera diskussioner om etiskt förhållningsätt kopplat till hållbar utveckling för hälsa, utifrån ett globalt och personcentrerat perspektiv

Innehåll

Kursen består av två moment:

Organisation och ledning, 6.0 hp


Betygsskala: GU
Innehåll

  • Ledning och organisation

  • Rapportering med användning av vedertagna system och kommunikationsverktyg

  • Teamarbete och interprofessionalitet

  • Kvalitetsregister och kvalitetsindikatorer för perioperativ omvårdnad och kirurgi

  • Katastrofberedskap inom operationssjukvård vid stora olyckor och katastrofer

  • Verksamhetsförlagd utbildning

    Personcentrerad perioperativ omvårdnad, 1.5 hp


    Betygsskala: GU
    Innehåll

  • Personcentrerad omvårdnad

  • Vårdetik

  • Patientens och närståendes perspektiv

  • Global hälsa

  • Hållbarhet

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, individuella studieuppgifter, litteraturstudier, färdighetsträning/simulering och verksamhetsförlagd utbildning. Då kursen är nätbaserad kan seminarier och grupparbeten även genomföras virtuellt i realtid eller asynkront (diskussionen pågår över en längre tid).

Den verksamhetsförlagda utbildningen på 4 veckor är förlagd inom Region Stockholm. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav ca 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet. Dag-, kvälls- och nattpass förekommer. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen. VFU kan ej förläggas på annan tid än den som är schemalagd.

Examination

Deltagande i läraktiviteter som individuella studieuppgifter, seminarier, grupparbeten, färdighetsträning/simulering och verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriskt.

Moment 1: Organisation och ledning, 6hp

Momentet examineras genom:

  • Interprofessionell klinisk slutexamination i simulerad miljö samt en skriftlig individuell examination där teoretiska och tillämpade kunskaper integreras
  • Bedömning av den verksamhetsförlagda utbildningen enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning.

Moment 2: Personcentrerad perioperativ omvårdnad, 1.5hp

Momentet examineras genom grupparbete

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Yrkeshandledare, adjungerad klinisk adjunkt och/eller universitetsadjunkt eller lektor ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning. Vid risk för att studenten ej når kursens mål ska, senast vid halvtidsbedömningen, ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig åtgärdsplan för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle.

Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas. En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ska minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) tillhandahållas på det tidigare innehållet under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

  • Alexander's Care of the Patient in Surgery, Rothrock, Jane C.; McEwen, Donna; Van Wicklin, Sharon Ann, 17th edition : Amsterdam : Elsevier, [2023] - xxi, 1188 pages ISBN: 9780323776806, LIBRIS-ID: fwd0qktgcwx7t0bq, https://s2.adlibris.com/images/62295148/alexanders-care-of-the-patient-in-surgery.jpg, *
  • Myklestul Dåvøy, Grethe; Hege Eide, Petrin; Hansen, Ingeborg, Operationssjukvård, Studentlitteratur AB, 2012 ISBN: 978-91-44-06621-9, LIBRIS-ID: 13461356, *

Rekommenderad litteratur

Artiklar och ytterligare litteratur kan tillkomma utifrån föreläsares anvisningar

  • Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden, Edberg, Anna-Karin; Ehrenberg, Anna; Wijk, Helle; Öhlén, Joakim, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2021 - 595 sidor ISBN: 9789144136240, LIBRIS-ID: dsmknc7hbrddvbsh,
  • Nilsson, Heléne; Kristiansson, Tomas, Katastrofmedicinsk beredskap: att leda sjukvård på ett särskilt sätt, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 187 s. ISBN: 9789144102665, LIBRIS-ID: 17802290,
  • Sandman, Lars; Kjellström, Sofia, Etikboken: etik för vårdande yrken, Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2024] - 469 sidor ISBN: 9789144160665, LIBRIS-ID: xfmx0dr1vstt839v,