Kursplan för Hälsobeteende i en hållbar värld
Health Behaviour in a Sustainable World
Basdata
Särskild behörighet
Godkänt resultat från psykologprogrammets termin 1-3 omfattande 90 hp samt minst 15 hp från termin 4.
Mål
Den studerande ska vid avslutad kurs kunna
- reflektera kring begreppet hållbar utveckling och betydelsen av det egna expertområdet för att bidra till detta
- visa kännedom om och reflektera över Sustainable Development Goals (SDG) i Agenda 2030
- analysera och diskutera komplexa samband mellan sociala, ekologiska, ekonomiska och kulturella dimensioner av hållbar utveckling och global rättvisa
- visa kunskap och förståelse för faktorer på samhällsnivå som påverkar individers och gruppers hälsa och möjligheter att göra hälsosamma och hållbara livsval
- tillämpa beteendevetenskapliga modeller och begrepp för att förklara den yttre miljöns påverkan på individers och gruppers hälsorelaterade beteenden
- känna till och diskutera ett antal psykologiska mekanismer som påverkar samspelet såväl mellan individer såväl som mellan grupper
- visa förmåga att reflektera kring egna åsikter och värderingar utifrån psykologiska teorier och begrepp
- visa förmåga att planera aktiviteter och insatser som bidrar till hållbar utveckling.
Innehåll
Syftet med kursen är att använda kunskap från såväl tidigare kurser som nya källor som inte ingår i den ordinarie litteraturen på programmet för att analysera och diskutera de utmaningar och möjligheter som finns för psykologer i att bidra till hållbar utveckling.
Kursen omfattar kunskap från kognitionspsykologi, socialpsykologi, evolutionspsykologi och inlärningspsykologi och berör ämnen som hälsopromotion, perception och uppmärksamhet, beslutsfattande, beteendeförändring, gruppmekanismer, social påverkan och prosocialitet.
Arbetsformer
Kursen utgår konsekvent från studentaktiverande pedagogiska modeller och innehåller både självstudier och gemensamt lärande i mindre grupper (s.k. "interteaching"). Fokus ligger mer på studentaktivitet i form av seminarier än på traditionella föreläsningar. Flertalet föreläsningar bygger på att studenterna själva har arbetat med materialet inför och under ett seminarium. Parallellt med övriga aktiviteter förväntas studenterna också genomföra det webbaserade programmet Perspectives, som omfattar sex interaktiva lektioner från Constructive Dialogue Institute. Programmet bygger på material och forskning som ingår i kursens obligatoriska läsning.
Obligatoriska undervisningsmoment i form av föreläsningar och seminarier ingår i kursen, se rubriken "Examination". Kursen innefattar ca en fysisk träff per vecka, utöver aktiviteterna i lärplattformen och inläsning av material.
Examination
Kursen examineras på följande sätt:
a) i projektgrupper: skriftlig rapport och muntlig redovisning av projekt, ges vardera betyget U eller G
b) individuellt: skriftlig reflektionsuppgift, ges betyget U eller G
c) aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier och föreläsningar enligt schema
På kursen ges betyget U eller G. För betyget G på hel kurs krävs G på samtliga examinationsuppgifter, och fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kantas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna via kurswebb.
Kursen kan komma att ges på engelska.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Vetenskapliga artiklar och annan obligatorisk läsning, nås via KI:s lärplattform
- Samtligt material i webbkursen Perspectives, The Constructive Dialogue Institute, 2023 https://constructivedialogue.org/perspectives,
- Thunberg, Greta, The climate book, London : Allen Lane, 2022 - [18], 446 sidor ISBN: 9780241547472, LIBRIS-ID: brm3cqxb8hn69c8h, Boken finns också på svenska: Klimatboken, ISBN:9789177956525,
Rekommenderad litteratur (valda delar)
- Biglan, Anthony., The nurture effect: how the science of human behavior can improve our lives and our world, Oakland, CA : New Harbinger Publications, 2015. - 252 s. ISBN: 9781608829552, LIBRIS-ID: 17368961,
- Applying Behavioral Insights: Simple Ways to Improve Health Outcomes, Hallsworth, M; Snijders, V; Burd, H; Prestt, J; Judah, G; Huf, S; Halpern, D, Doha, Qatar: World Innovation Summit for Health, 2016
- Marmot, Michael, The health gap: the challenge of an unequal world, London : Bloomsbury, 2016 - 387 s. ISBN: 9781632860804, LIBRIS-ID: 19884778,
- Thaler, Richard H.; Sunstein, Cass R., Nudge: improving decisions about health, wealth and happiness, London : Penguin Books, 2009 - x, 305 p. ISBN: 9780141040011, LIBRIS-ID: 11864794,
- Wilkinson, Richard; Pickett, Kate, The Inner level: how more equal societies reduce stress, restore sanity and improve everybody's well-being, London : Allen Lane an imprint of Penguin Books, [2018] - xxv, 324 pages ISBN: 9781846147418, LIBRIS-ID: bk7q0wh58z13jzvs,
- The 17 Sustainable Development Goals (SDGs), UN, Department of Economic and Social Affairs, https://sdgs.un.org/goals,
- Haidt, Jonathan, The righteous mind: why good people are divided by politics and religion, London : Penguin, 2013 - 500 s. ISBN: 9780141039169, LIBRIS-ID: 14200175,
- Andersson, Kali; Hylander, Frida; Nylén, Malin Kata, Klimatpsykologi: hur vi skapar hållbar förändring, Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 291 sidor ISBN: 9789127825574, LIBRIS-ID: 3d3wp2gd18p9kt3c,
- Introduction to Community Psychology : Becoming an Agent of Change, Jason, Leonard A.; Glantsman, Olya; OBrien, Jack F.; Ramian, Kaitlyn N., Rebus Press, 2019 https://press.rebus.community/introductiontocommunitypsychology/,
Fördjupningslitteratur
- Kahneman, Daniel, Thinking, fast and slow, 1.ed. : New York : Farrar, Straus and Giroux, 2011 - 499 s. ISBN: 9780374275631, LIBRIS-ID: 12287875,
- Bern Andersson, Frida; Ek, Daniel; Flodin, Pär, Länge leve vänner: forskning och färdigheter för att stärka dina vänskapsrelationer, [Stockholm] : Natur & Kultur, [2021] - 243 sidor ISBN: 9789127825420, LIBRIS-ID: 5j19r6bx34c2zdqv,
- Bregman, Rutger, Humankind: a hopeful history, Manton, Elizabeth; Moore, Erica, London : Bloomsbury Publishing, 2020 - xxii, 463 pages ISBN: 9781408898932, LIBRIS-ID: cpx8qp4q9jb2spzx, https://s1.adlibris.com/images/54902816/humankind.jpg,
- Lotto, Beau, Deviate - the creative power of transforming your perception, Orion Publishing Co, 2018 - 352 sidor ISBN: 9781474601023, LIBRIS-ID: v449bnfsspwfsdgt,
- Wilson, David Sloan, Does altruism exist?: culture, genes, and the welfare of others, New Haven : Yale University Press, [2015] - x, 180 pages ISBN: 0300189494, LIBRIS-ID: 17566539,
- Ostrom, Elinor, Governing the commons: the evolution of institutions for collective action, Cambridge, United Kingdom : Cambridge Univ Press, 2015. - xvi, 280 pages ISBN: 1107569788, LIBRIS-ID: 19423692,
- Gilligan, James., Why some politicians are more dangerous than others, Cambridge : Polity, 2011 - vii, 229 p. ISBN: 0745649815, LIBRIS-ID: 12283731,
- McKenzie-Mohr, Doug, Fostering sustainable behavior: an introduction to community-based social marketing, 3. ed. : Gabriola, B.C. : New Society Publishers, 2011 - xi, 171 p. ISBN: 9780865716421, LIBRIS-ID: 12148632,
- Bregman, Rutger, Utopia for realists, Paperback edition : London : Bloomsbury, 2018 - 316 sidor ISBN: 9781408893210, LIBRIS-ID: 21563754,
- Putnam, Robert David, Bowling alone: the collapse and revival of American community, Revised and updated : New York : Simon & Schuster, [2000] - 1 online resource (541 pages) ISBN: 9780743219037, LIBRIS-ID: ht5brkn3f2stv6z2,
- HBTQ+: psykologiska perspektiv och bemötande, Lundberg, Tove; Malmquist, Anna; Wurm, Matilda, Första utgåvan : 2017 - 440 sidor ISBN: 9789127147430, LIBRIS-ID: 19873460,