Kursplan för Psykologarbete bland barn och ungdom

Clinical Practice with Children and Adolescents for Psychologists

Versioner av denna plan:

HT25

Basdata

Kurskod: 2PS042
Kursens namn: Psykologarbete bland barn och ungdom
Högskolepoäng: 6
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Psykologi
Nivå: G2 - Grundnivå 2
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ: Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande: 2025-03-05
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2025

Särskild behörighet

Som tillträdeskrav till högre termin gäller att student får restera med högst 15 högskolepoäng från föregående termin och inga poäng får restera från terminer som föregått denna.

Student som underkänts i VFU (verksamhetsförlagd utbildning) eller motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att klient- eller patientsäkerheten eller klienternas/ patienternas/ uppdragsgivarnas förtroende för verksamheten/ sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna

Moment 1, Teorier, modeller och metoder som rör barn och ungdomar

  • redogöra för grundläggande teorier och modeller inom psykologarbete med barn och ungdomar, t.ex. rörande utveckling och vidmakthållande av problem
  • beskriva förhållningssätt och grundläggande strategier i psykologiska insatser som riktar sig till barn och ungdomar, t.ex. hur vårdnadshavare kan involveras och hur man kan hantera brist på motivation
  • formulera analys och konceptualisering baserat på teorier, modeller och metoder som rör barn och ungdomar.

Moment 2, Praktiskt psykologarbete bland barn och ungdomar

  • genomföra beteendekonsultation, vilken omfattar intervju av personal, barnobservationer samt muntlig och skriftlig återkoppling till personal
  • integrera teoretisk kunskap om barn och konsultativt arbete (från moment 1) i det praktiska genomförandet av beteendekonsultation
  • visa ett professionellt förhållningssätt i det konsultativa arbetet som psykolog.

Innehåll

Studenten förväntas från tidigare kurser (Utvecklingspsykologi och Klinisk psykologi 1) ha grundläggande kunskaper om utrednings- och testmetodik samt samtalsmetodik. Denna kurs syftar framförallt till att ge kunskap om hur dessa kunskaper kan tillämpas i psykologiskt arbete med barn och ungdomar.

Kursen är indelad i följande två moment:

Moment 1, Teorier, modeller och metoder som rör barn och ungdomar, 3 hp
En mindre del av momentet ägnas åt teorier och modeller som rör psykologarbete med barn och ungdomar, som exempelvis kunskap om risk- och skyddsfaktorer, preventionsmodeller, systemteori och samspelsmodeller. Den större delen av momentet handlar om förhållningssätt och grundläggande strategier i psykologiska insatser. I det ingår aspekter av psykologarbetet som är centrala just i arbetet med barn och ungdomar - i synnerhet konsultativt arbete med föräldrar och skolpersonal.

Moment 2, Praktiskt psykologarbete bland barn och ungdomar, 3 hp
Kursens andra moment omfattar en verksamhetsförlagd aktivitet där studenten ska genomföra beteendekonsultation med personal på förskolor. Där ingår att intervjua personal, observera samspelet mellan personal och barn, göra en analys av samspelet samt återkoppla analysen till personalen. Dessutom ska studenten beakta etiska aspekter under arbetet med beteendekonsultationen. Inga enskilda barn kommer att vara föremål för observation eller dokumentation.

Arbetsformer

Moment 1, Teorier, modeller och metoder som rör barn och ungdomar
Undervisningen består av lärarledda föreläsningar. Forskare och kliniskt verksamma psykologer med erfarenheter av arbete med barn och ungdomar leder undervisningen. Genom hela momentet applicerar studenterna kunskaper om teorier, modeller och metoder på fiktiva fall.

Moment 2, Praktiskt psykologarbete bland barn och ungdomar
Större delen av momentet ägnas åt den verksamhetsförlagda aktiviteten på förskolorna. Studenterna besöker enskilt eller i par en förskola vid fyra tillfällen. Under dessa besök genomför varje student konsultativt arbete med en förskollärare. Inför och mellan besöken deltar studenterna på obligatoriska föreläsningar och seminarier för att få nödvändig vägledning i arbetet.

Vissa utbildningsinslag är obligatoriska, se rubriken "Examination".

Examination

Kursen examineras på följande sätt

Moment 1, Teorier, modeller och metoder som rör barn och ungdomar
a) examinationsseminarium utifrån kursboken, ges betyget U eller G
b) skriftlig dugga utifrån föreläsningar och kurslitteratur, ges betyget U eller G
c) obligatoriska seminarier enligt schema
d) obligatorisk inlämningsuppgift utifrån fiktiva fall

På momentet ges något av betygen U eller G. För G krävs G på examinationsuppgift a och b, samt fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag enligt anvisningar.

Moment 2, Praktiskt psykologarbete bland barn och ungdomar
a) individuell skriftlig rapport av arbetet på förskola, ges betyget U eller G
b) löpande examination av professionellt förhållningssätt i samband med VFU, ges betyget U eller G
c) obligatoriska seminarier enligt schema

För G på momentet krävs G på examinationsuppgift a och b, samt fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag enligt anvisningar.

Betyg på hel kurs
På kursen ges något av betygen U eller G.
För betyget G på hel kurs krävs G på moment 1 och 2.

Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av verksamhetsförlagd utbildning/ kliniska moment
Student som ej fått godkänt på ordinarie verksamhetsförlagd utbildning/ kliniskt moment har rätt att delta vid ytterligare ett (1) tillfälle, detta kan dock vara vid nästkommande kursgivning.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Antalet gånger en student har rätt att genomgå aktiviteter och kunskapskontroller enligt den individuella handlingsplanen, är begränsat till två gånger.

Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsinslag m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt KIs lokala riktlinjer. Sammanställning av studenternas svar i kursenkät samt kursansvarigs analys av dessa publiceras på KIs öppna kurswebb.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Rosengren, Anna
KBT ur ett barnperspektiv: förhållningssätt och anpassningar i psykiatriskt arbete
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2019] - 325 sidor ISBN: 9789127823242, LIBRIS-ID: x73m8949vlkckdnd,

Artiklar/kompendium enligt anvisning (100-150 sidor)