Kursplan för Funktionsnedsättningens psykologi

Disability and Psychology

Basdata

Kurskod: 2PS045
Kursens namn: Funktionsnedsättningens psykologi
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Psykologi
Nivå: G2 - Grundnivå 2
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ: Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande: 2021-09-08
Reviderad av: Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad: 2023-09-27
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2024

Särskild behörighet

Godkänt resultat från psykologprogrammets termin 1-3 omfattande 90 hp samt minst 15 hp från termin 4.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • Visa kunskap och förståelse för livsvillkoren hos patienter med ett antal vanliga funktionsnedsättningar.
  • Visa kunskap om lämpliga psykologiska behandlingar/stöd samt ge exempel på olika anpassningar och åtgärder som kan behövas vid olika typer av funktionsnedsättningar.
  • Definiera begreppet habilitering och beskriva syftet och målen för denna verksamhet.
  • Visa fördjupad kunskap om konsultativa arbetssätt och hur man arbetar via nätverk kring patienten.
  • Demonstrera interprofessionell kunskap inom funktionsnedsättningsområdet, dvs. beskriva vad andra behandlade professioner gör, samt psykologens roll.

Färdighet och förmåga

  • Visa förmåga att resonera, tänka och kommunicera utifrån ett patientperspektiv gällande ett antal vanliga funktionsnedsättningar.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera/resonera kring etiska dilemman i rollen som psykolog i relationen till någon med funktionsnedsättning.

Innehåll

Definition av funktionsnedsättning
En funktionsnedsättning gör att en person inte har samma fysiska, psykiska eller intellektuella förmåga som de flesta. En funktionsnedsättning kan uppstå som en följd av en medfödd skada eller sjukdom. Den kan också uppstå på grund av en senare skada eller olycka. Det är skillnad på funktionsnedsättning och funktionshinder. Funktionshinder är de begränsningar som en funktionsnedsättning orsakar. Ofta beror dessa begränsningar på att omgivningen inte anpassas utifrån människors olika behov. Att diskutera olika terminologi och definitioner är en del av kursen.

Kursens innehåll
Kursen har som syfte att förbereda psykologer för att kunna arbeta med patienter som har långvariga funktionsnedsättningar. Kursen inleds med en genomgång av det biopsykosociala synsättet samt en introduktion till några vanliga fysiska och psykiska funktionsnedsättningar innehållande deras prevalens, samsjuklighet och livskvalitet.

Kursen fortsätter med att ge kunskap om vad det innebär att arbeta utifrån en stegvis vårdmodell (stepped-care) från psykoedukation till personcentrerade, specialiserade insatser. Här ges även exempel på olika typer av stöd och behandlingar och hur anpassningar för olika funktionsnedsättningar kan göras samt vilket vetenskapligt stöd dessa har.

Då habiliteringsverksamhet har en central roll i vården för personer med funktionsnedsättning i Sverige, tar kursen upp mål med habilitering, inklusive betoningen på att öka patientens delaktighet och självständighet i den egna vården samt samhället i stort. En modell för ett konsultativt arbetssätt via nätverk kring patienten beskrivs (exempelvis familj eller boendestöd) och olika professioners roller och ansvar i detta nätverk tas upp.

Arbetsformer

Kursen går på deltid. Lärarledda föreläsningar/ seminarier är den dominerande arbetsformen. Även intervjuer och studiebesök kan förekomma. Kursen förutsätter självständig inläsning av angiven kurslitteratur enligt läsanvisningar i schemat för att kunna delta aktivt med frågor under föreläsningarna.

Obligatorisk närvaro gäller för samtliga föreläsningar, liksom eventuella studiebesök, se rubriken "Examination".

Examination

Kursens mål examineras på följande sätt:
a) Skriftlig inlämningsuppgift efter varje föreläsning/seminarium (ca 1-2 st A4-sidor med teckenstorlek 12, enkelt radavstånd), varje uppgift inlämnad inom fem arbetsdagar efter respektive föreläsning (7 st). Varje uppgift ges betyget U eller G.
b) Obligatorisk närvaro vid samtliga föreläsningar/seminarier och ev. studiebesök.

På kursen ges något av betygen U eller G.
För betyget G krävs minst G på samtliga skriftliga inlämningsuppgifter, samt fullgjorda obligatorier.

Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Frånvaro från föreläsning eller studiebesök kan ersättas med förlängd skriftlig inlämningsuppgift (1 extra A4 per missad föreläsning).

Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment
m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering utifrån kursplanens förväntade inlärningsmål sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb.

Kursen kan komma att ges på engelska.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

OBS! Ytterligare artiklar söks av studenterna själva för att kunna utföra respektive inlämningsuppgift.

Rekommenderad litteratur

  • Cooper, K.; Loades, M.E.; Russel, A, Adapting Psychological Theories for Autism: Therapist Experience, Skills and Confidence, Research in Autism Spectrum Disorders, 2018 https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S175094671730123X?via%3Dihub, Om anpassning av psykologisk behandling,
  • Dougherty, A. Michael, Psychological consultation and collaboration in school and community settings, Sixth edition, International edition. : Belmont, Calif. : Brooks/Cole Cengage Learning, 2014. - xxix, 432 pages ISBN: 9781285098784, LIBRIS-ID: 19413897,
  • Evans, L.; Randle-Phillips, C., People with intellectual disabilities experiences of psychological therapy: A systematic review and meta-ethnography, 2020 Länk, Ingår i: Journal of intellecutal disabilities., London : Sage, 2005- ISSN: 1744-6295, LIBRIS-ID: 9893076, 24 (2020) : 2, s. 233-252,
  • Föreningen Habilitering i Sverige, Föreningen Habilitering i Sverige, http://habiliteringisverige.se/forskning-evidens/publicerade-ebh-arbeten, Samlad information om forskning och evidens,
  • Guidelines for assessment of and intervention with persons with disabilities, American Psychological Association (APA), https://www.apa.org/pi/disability/resources/assessment-disabilities,
  • Marini, Irmo, psychological and social impact of illness and disability, 2018 LIBRIS-ID: 4dq4vwn324jxnkmp, Kopior av särskilt relevanta sidor tillhandahålls på kursen.,
  • Policy för delaktighet för personer med funktionsnedsättning, Region Stockholm (fd Stockholms läns landsting), https://lartorget.sll.se/Extern/education/luvitcontentfiles/5283/content/75366bba-871c-4966-9d01-8b0c08038e9f/policy.pdf,
  • Spain, D.; Happé, F., How to Optimise Cognitive Behaviour Therapy (CBT) for People with Autism Spectrum Disorders (ASD): A Delphi Study, 2020 Länk, Ingår i: Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy, 2000- LIBRIS-ID: 8856515, Table of Contents / Abstracts, 38 (2020) s. 184-208,
  • Surley, L.; Dagnan, D., A review of the frequency and nature of adaptations to cognitive behavioural therapy for adults with Intellectual Disabilities, A review of the frequency and nature of adaptations to cognitive behavioural therapy for adults with Intellectual Disabilities, 2019 https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jar.12534, Om anpassning av psykologisk behandling,
  • Watt, Molly, The Importance of Inclusive and Accessible Technology, UX Copenhagen, 2018 https://m.youtube.com/watch?v=PYxaFRjchNE, 20 min video,