Kursplan för Klinisk psykologi 1
Clinical Psychology 1
Basdata
Särskild behörighet
Godkänt resultat från psykologprogrammets termin 1-2 omfattande 60 hp samt minst 15 hp från termin 3.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Moment 1, Samtals- och intervjumetodik 2
Momentet bygger på det introducerande momentet i samtalsmetodik på termin 2.
Efter avslutat moment ska studenten kunna
- identifiera och beskriva färdigheter inom samtalsmetodik, inklusive validering
- använda sig av dessa färdigheter i rollspelsövningar, som inbegriper patientorienterade samtal
- använda och ge återkoppling
- ta upp patientanamnes
Moment 2, Utredningsmetodik och utlåtandeskrivning
Efter avslutat moment ska studenten kunna
- beskriva vanligt förekommande psykologiska utredningsinstrument
- administrera och utvärdera begåvningstest för barn (WISC) samt reflektera över egna färdigheter
- sammanställa, utvärdera och skriva ett psykologiskt utlåtande över ett fiktivt ärende
Moment 3, Klinisk neuropsykologi
Efter avslutat moment ska studenten kunna
- definiera och beskriva specifika neuropsykologiska funktioner och dysfunktioner samt relatera dessa till kunskap om olika sjukdomar och skador
- redogöra för hur neuropsykologisk kunskap tillämpas vid bedömning, diagnostik och behandling
- beskriva och reflektera över professionella färdigheter och förhållningssätt vid neuropsykologisk bedömning, diagnostik och behandling
- visa förmåga att kommunicera med lekmän om neuropsykologi
Moment 4, Skolbildningar
Efter avslutat moment ska studenten kunna
- redogöra för psykologiska skolbildningar och reflektera över typiska drag, likheter, skillnader, tillämpning och evidens
- genomföra en grundläggande beteendeanalys baserad på teoretiska modeller och klinisk information
- redogöra för och tillämpa kunskap om forskningsmetod/design inom klinisk psykologi
Moment 5, Psykopatologi och diagnostik
Efter avslutat moment ska studenten kunna
- visa grundläggande färdigheter i tillämpad psykiatrisk diagnostik
- redogöra för psykiska syndrom hos barn och vuxna med avseende på etiologi, diagnostik och behandling
- redogöra för och tillämpa etiska aspekter och relevanta lagar i bedömningsförfarandet relevant för psykiatrisk diagnostik och bedömning
Moment 6, Verksamhetsintegrerat lärande (VIL)
Efter avslutat moment ska studenten kunna
- redogöra för klinisk psykologisk verksamhet samt reflektera över professionella aspekter kring klinisk psykologi
- visa ett professionellt förhållningssätt i mötet med handledare, personal, patienter och närstående inom VFU/VIL samt med andra studenter, lärare och universitetspersonal.
Innehåll
Kursen ger en introduktion till området klinisk psykologi utifrån en biopsykosocial modell. Med utgångspunkt från studentens kunskaper från tidigare kurser behandlas under kursen grundläggande kliniska kunskaper. Under kursen introduceras också grundläggande kliniska färdigheter. Vidare börjar studenten under kursens gång att integrera sina kunskaper inom klinisk psykologi med sina kliniska färdigheter. Genomgående diskuteras etiska och juridiska överväganden inom klinisk psykologi liksom olika aspekter av professionellt förhållningssätt. Ett scientist-practitioner-perspektiv betonas.
Kursen är innehållsmässigt uppdelad i följande sex moment:
**Moment 1, Samtals- och intervjumetodik 2 (1,5 hp) **
Under moment 1 tränas samtalsmetodiska färdigheter i smågrupper. Studenten reflekterar individuellt över egna styrkor och förbättringsområden.
**Moment 2, Utredningsmetodik och utlåtandeskrivning (4,5 hp) **
Inom ramen för moment 2 får studenten bekanta sig med psykologiska (inklusive neuropsykologiska) tester. Momentet ger kunskap om utredningsförfarandet, vilka tester som finns till psykologens förfogande, principer för att administrera tester, psykometriska aspekter (reliabilitet, validitet och normer), utlåtandeskrivning, juridik och etik. Under momentet kommer studenten att särskilt öva WISC-testning och att använda dessa färdigheter vid testning av ett barn.
**Moment 3, Klinisk neuropsykologi (4,5 hp) **
I moment 3 sammanfattas och vidareutvecklas tidigare förvärvad kunskap i kognitiv neurovetenskap och dess koppling till neuropsykologi. Momentet ger studenten en biopsykosocial förklaringsmodell till neuropsykologiska dysfunktioner och förståelse för hur sådan kunskap tillämpas i neuropsykologiskt utrednings- och behandlingsarbete. Ett studiebesök görs på en enhet inom området. Patientorganisationer medverkar i föreläsning för att studenterna ska få ta del av patientperspektivet. Momentet innehåller ett seminarium där kliniska neuropsykologer medverkar i differentialdiagnostiska diskussioner med studenterna.
**Moment 4, Skolbildningar (4,5 hp) **
I moment 4 presenteras olika psykologiska skolbildningar utifrån historiska och aktuella perspektiv. Begreppet evidens och forskningsmetoder inom klinisk psykologi diskuteras.
Moment 5, Psykopatologi och diagnostik (6 hp)
I moment 5 introduceras studenten i användningen av psykiatrisk diagnostik. Differentialdiagnostiska överväganden diskuteras utifrån fallmaterial samt relevanta lagar. Psykiska syndrom hos barn, ungdomar och vuxna behandlas. I ett grupparbete fördjupar studenten sin kunskap om ett psykiatriskt syndrom och delar denna kunskap med övriga studenter muntligt och skriftligt.
**Moment 6, Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) (1,5 hp) **
Momentet innehåller en auskultation vid en mottagning där psykisk hälsovård bedrivs. Professionella aspekter kring klinisk psykologi diskuteras under momentet.
Arbetsformer
Undervisningen består av lärarledda föreläsningar, nätföreläsningar, filmvisning, diskussionsseminarier, grupparbeten, rollspel med återkoppling, självskattning av egna färdigheter, reflektionsblad, studiebesök och auskultation.
Vissa utbildningsinslag är obligatoriska, se rubriken ”Examination”.
Examination
Moment 1, Samtals- och intervjumetodik 2, 1,5 hp
Kursmomentet examineras genom
- obligatoriska rollspelsövningar
- rollspelsexamination
- skriftlig inlämningsuppgift
På detta moment ges något av betygen U eller G. För betyget G på momentet krävs aktiv närvaro på uppgift 1) samt betyget G på uppgift 2) och 3).
Moment 2, Utredningsmetodik och utlåtandeskrivning, 4,5 hp
Kursmomentet examineras genom
- närvaro vid obligatoriska föreläsningar och övningar enligt anvisningar i schema
- individuell administration av WISC-testning
- muntlig och skriftlig redovisning av gruppuppgift
- skriftlig inlämningsuppgift, barntestning
- skriftlig inlämningsuppgift, utlåtandeskrivning
På detta moment ges något av betygen U eller G. För betyget G på momentet krävs närvaro vid obligatoriska föreläsningar och övningar enligt anvisningar i schema, samt betyget G på uppgift 2, 3, 4 och 5.
Moment 3, Klinisk neuropsykologi, 4,5 hp
Kursmomentet examineras genom
- aktivt deltagande vid obligatoriskt seminarium
- närvaro vid obligatoriska föreläsningar
- deltagande i obligatoriska övningar
- skriftligt PM, ges betyget U eller G
På detta moment ges något av betygen U eller G. För betyget G på momentet krävs betyget G på uppgift 4), samt fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag enligt anvisningar.
Moment 4, Skolbildningar, 4,5 hp
Kursmomentet examineras genom
- skriftlig tentamen
På detta moment ges något av betygen U eller G. På momentet ges samma betyg som på skriftlig tentamen.
Moment 5, Psykopatologi och diagnostik, 6 hp
Kursmomentet examineras genom
- rollspelsseminarium
- muntlig och skriftlig redovisning av grupparbete
- muntligt seminarium
- skriftlig tentamen
På detta moment ges något av betygen U eller G. För betyget G på momentet krävs betyget G på samtliga uppgifter.
Moment 6, Verksamhetsintegrerat lärande (VIL), 1,5 hp
Kursmomentet examineras genom
- löpande examination av professionellt förhållningssätt i samband med VIL, ges betyget U eller G. En student som påbörjar och inte fullföljer VIL, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VIL-tillfälle.
- skriftlig inlämningsuppgift, ges betyget U eller G
På detta moment ges något av betygen U eller G. För betyget G på momentet krävs G på både uppgift 1 och 2.
Betyg på hel kurs
På kursen ges betyget U eller G. För betyget G på hela kursen krävs betyget G på alla moment 1, 2, 3, 4, 5 och 6.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges. Under auskultationen gäller 100% närvaro vid auskultationsplatsen.
Begränsning av antalet examinationstillfällen
Vad gäller auskultationen, som är verksamhetsintegrerat lärande (VIL), begränsas antalet gånger en student har rätt att delta till två (2) gånger.
Riktlinjer vid avbrytande av VIL/VFU
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VIL/VFU om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras.
När VIL avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VIL-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VIL-tillfälle på denna kurs. Antalet gånger en student har rätt att genomgå aktiviteter och kunskapskontroller enligt den individuella handlingsplanen, är begränsat till två gånger.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.
Övriga föreskrifter
Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteraturlista och övriga läromedel
Moment 1
Obligatorisk litteratur
- Petri, Livia & Åstrand Freidlitz, Henrik, Samtalshandboken. Lund: Studentlitteratur AB (2024) - 344 sidor ISBN: 9789144156163
Moment 2
Obligatorisk litteratur
- Eriksson, Åsa; Maurex, Liselotte, Psykologisk utredning och utlåtandeskrivning, Lund : Studentlitteratur AB, [2022] - 263 sidor ISBN: 9789144144054, LIBRIS-ID: 7n95q38v5lxsf4v4,
Testmanualer (finns för utlåning).
Fördjupningslitteratur
- Smedler, Ann-Charlotte; Tideman, Eva, Att testa barn och ungdomar: om testmetoder i psykologiska utredningar, 1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2009 - 279 s. ISBN: 978-91-27-11692-4 (inb.), LIBRIS-ID: 10919498, Omslagsbild,
Moment 3
Obligatorisk litteratur
- Nyberg, Lars, Kognitiv neurovetenskap: nya teorier och tillämpningar, Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 207 sidor ISBN: 9789144138138, LIBRIS-ID: n0h3c9stlxpkt9b9,
- Blom, Malin, Vägen till 2.0: att hantera en allvarlig hjärnskada, Första upplagan : [Stockholm] : Malin Blom, [2018] - 205 sidor ISBN: 9789163961311, LIBRIS-ID: 22685895,
Fördjupningslitteratur
- Klinisk neuropsykologi, Nyman, Håkan; Bartfai, Aniko, Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 507 sidor ISBN: 9789144149066, LIBRIS-ID: fwngdmckcpt7mg7v,
- Kognitiv medicin, Wahlund, Lars-Olof; Nilsson, Christer; Wallin, Anders, 1. uppl. : Stockholm : Norstedt, 2011 - 448 s. ISBN: 978-91-1-302322-9 (inb.), LIBRIS-ID: 12033738,
Moment 4
Rekommenderad litteratur
- Sommers-Flanagan, John; Sommers-Flanagan, Rita, Counseling and Psychotherapy Theories in Context and Practice: Skills, Stra, John Wiley & Sons, 2012 ISBN: 9781118402535, LIBRIS-ID: 16004971,
- Psykiatri, Herlofson, Jörgen; Ekselius, Lisa; Lundin, Anders; Mårtensson, Björn; Åsberg, Marie, 2., [rev. och omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 879 s. ISBN: 9789144094977, LIBRIS-ID: 19600701,
Fördjupningslitteratur
Fördjupningslitteratur utifrån lärares anvisningar.
Moment 5
Obligatorisk litteratur
- Psykiatri, Herlofson, Jörgen; Ekselius, Lisa; Lundin, Anders; Mårtensson, Björn; Åsberg, Marie, 2., [rev. och omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 879 s. ISBN: 9789144094977, LIBRIS-ID: 19600701,
- MINI-D 5: diagnostiska kriterier enligt DSM-5, Pilgrim Press, 2014 - 410 s. ISBN: 9789198997916, LIBRIS-ID: 17238133,
Fördjupningslitteratur
- Arborelius, Lotta, Neurofarmakologi : för psykologer, psykoterapeuter och beteendevetare, Natur & Kultur Akademisk, 2016 - 304 s. ISBN: 9789127137790 (inb.), LIBRIS-ID: 17417857,
Moment 6
Litteratur kan tillkomma utifrån anvisningar.
