Kursplan för Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 2

Scientific Theory, Research and Evaluation Methods in Psychotherapy 2

Basdata

Kurskod: 2PT133
Kursens namn: Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 2
Högskolepoäng: 3.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Psykoterapi
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ: Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande: 2017-10-18
Reviderad av: Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad: 2024-09-20
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2023

Särskild behörighet

Samma behörighetskrav som för att bli antagen till psykoterapeutprogrammet vid Karolinska Institutet.

Mål

Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att

  • redogöra för vanliga studiedesigner inom psykoterapiforskningen, samt styrkor och svagheter med dessa
  • förklara hur studiers syfte och frågeställningar styr design och metodval
  • redogöra för kvantitativa och kvalitativa datainsamlingsmetoder samt tillämpliga kvalitetskriterier vid bedömning av metoderna
  • förklara grundläggande statistiska begrepp och metoder
  • förklara grundläggande begrepp gällande texttolkning.

Färdigheter och förmågor
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att

  • designa en studie, inklusive plan för datainsamling och projektets genomförande
  • genomföra enkla statistiska analyser
  • skriva ett utkast för resultat av kvantitativa och kvalitativa analyser
  • kritiskt granska vetenskapliga studier: introduktion, design, metodval, resultat, etik och slutsatser.

Värderingar och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att

  • reflektera kring etiska aspekter gällande val av frågeställningar, studiedesign och forskningskommunikation
  • identifiera eget fortsatt utvecklingsbehov gällande forskningsmetod.

Innehåll

Kursen innehåller undervisning om studiedesign, metod, datainsamling och hur man redovisar resultat.

Arbetsformer

Undervisningen bygger på studentaktivt lärande och sker i form av seminarier, praktiska övningar inklusive ett grupparbete, föreläsningar och inspelade föreläsningar tillgängliga på internet.

Deltagande i praktiska övningar och seminarier är obligatoriskt och förutsätter en aktiv medverkan och eget ansvarstagande från studenten, se rubriken "Examination".

Examination

Kursen examineras på följande sätt:

  1. obligatoriska praktiska övningar
  2. skriftligt grupparbete
  3. muntlig redovisning av gruppens arbete vid ett examinerande seminarium

På kursen ges något av betygen U eller G.
För betyget G på kursen krävs att studentens prestation bedöms som godkänd på samtliga punkter 1-3 ovan.

Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsinslag m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Kursen ges för sista gång VT26, och den läggs därefter ner. Examination enligt denna kursplan kommer att vara möjlig till och med VT27 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av Karolinska Institutet. Sammanställning av studenternas svar i kursenkät samt kursansvarigs analys av dessa publiceras på KI:s öppna kurswebb.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Ytterligare litteratur i form av artiklar och länkar till hemsidor med informations- och arbetsmaterial kan komma att tillkomma under kursen.

  • Barker, Chris; Pistrang, Nancy; Elliott, Robert, Research methods in clinical psychology: an introduction for students and practitioners, 3. ed. : Chichester, West Sussex : Wiley, 2016 - xii, 293 s. ISBN: 9781118773208, LIBRIS-ID: 17949116,
  • Lundh, Lars-Gunnar; Nilsson, Artur, Psykologin som vetenskap: vetenskapsteoretiska och forskningsmetodologiska grunder, Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 671 sidor ISBN: 9789144096599, LIBRIS-ID: 22497314,

Fördjupningslitteratur

  • Bland, Martin, An introduction to medical statistics, 3. ed., [Nachdr.] : Oxford : Oxford University Press, 2009 - XVI, 405 S ISBN: 978-0-19-263269-2, LIBRIS-ID: 11926588,
  • McLeod, John, Qualitative research in counselling and psychotherapy, 2. ed. : London : Sage, 2011 - xiii, 338 p. ISBN: 1-84920-062-9, LIBRIS-ID: 12329330,