Kursplan för Psykoterapeutiska teorier och metoder 3
Psychotherapeutic Theories and Methods 3
Versioner av denna plan:
Basdata
Särskild behörighet
Godkänt på föregående läsårs samtliga kurser krävs för att vara behörig till denna kurs.
Mål
Kursen syftar till att ge en bred teoretisk grund för kognitiv beteendeterapeutisk tillämpning vid komplex problematik vid psykotiska syndrom med eller utan affektiva symptom, utvecklingsrelaterade funktionsavvikelser eller svårare personlighetssyndrom, samt att särskilt belysa kopplingen mellan uppkomst, vidmakthållande och intervention. Kursen syftar också till att ge en ökad förmåga att hantera ökad komplexitet och svårighetsgrad avseende patienters problematik, inklusive samsjuklighet, samt syftar till att ge en fördjupning inom lagstiftning samt etiska frågeställningar av betydelse för psykoterapeutisk verksamhet inom psykiatrin.
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- redogöra för genetiska och neuropsykologiska faktorer som har relevans för uppkomst och sjukdomsförlopp, samt dessas samverkan med miljöfaktorer och vidmakthållande,
- redogöra för tillämpliga behandlingsprinciper och interventioner, samt kritiskt granska dessa ur ett vetenskapligt perspektiv,
- redogöra för lagstiftning som rör ovanstående tillstånd med fokus på samverkan över organisationsgränser.
Färdigheter och förmågor
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att
- reflektera kring hur psykoterapeutisk kunskap kan medverka till hållbar utveckling,
- anpassa behandling till individens psykosociala situation, sociala samspel och vårdbehov,
- argumentera för olika behandlingsprinciper utifrån rådande evidens, samt
- tillämpa metoder för aktivt kunskapssökande, kritisk kunskapsvärdering och gruppsamverkan kring lärande.
Värderingar och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att
- reflektera kring alliansens betydelse för möjligheten att arbeta psykoterapeutiskt,
- reflektera kring konsekvenser för anhöriga vid insjuknande och förlopp i samband med psykiatrisk sjukdom,
- reflektera kring existentiella frågor och hur dessa kan påverka individens fungerande och hälsa,
- reflektera kring och problematisera yrkesetiska frågor som berör psykoterapeuters verksamhet, samt
- föra etiska resonemang om samhällsnormer, existentiella val och normalitetsbegreppet: hur eget agerande både kan styras av och påverka dessa, samt hur patienter kan påverkas av dem.
Innehåll
Kursen är indelad i följande två moment:
Moment 1: Komplex psykiatrisk problematik 1, 2,5 hp
Momentet fokuserar på utveckling och behandling av/vid psykoser, utvecklingsrelaterade funktionsavvikelser, svårare personlighetssyndrom och komorbida tillstånd. Sjukdomsförlopp, effekter av farmakologisk behandling, terapeutisk allians samt behandling, tillämpliga vid dessa tillstånd behandlas. Etiska frågeställningar om normer och normalitet, professionell hållning och lagstiftning och föreskrifter som berör psykoterapeuters verksamhet integreras med undervisningen om val av behandling.
Moment 2: Komplex psykiatrisk problematik 2, 2 hp
Momentet utgör en fortsättning och fördjupning av föregående moments arbete. Dessutom berörs analys och reflektion kring psykoterapi ur ett samhällsperspektiv med fokus på etiska frågeställningar och hållbar utveckling.
Arbetsformer
Undervisningen bygger på studentaktivt lärande och sker i form av verkstäder, föreläsningar, seminarier m.m.
Deltagande i studiegrupper, verkstäder och seminarier är obligatoriskt och förutsätter en aktiv medverkan och eget ansvarstagande från studenten.
Examination
Moment 1, Komplex psykiatrisk problematik 1, examineras genom webbaserat kunskapstest, självständigt skriftligt arbete, samt genom praktiska tillämpningsseminarier.
Moment 2, Komplex psykiatrisk problematik 2, examineras genom praktiska tillämpningsseminarier.
Skriftliga arbeten kontrolleras i antiplagiatsystem innan rättning påbörjas.
Samtliga examinationsuppgifter ges betyget U eller G.
På respektive moment ges något av betygen U eller G.
För betyget G på ett moment krävs G på samtliga examinationsuppgifter och fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag.
Betyg på hel kurs
På kursen ges något av betygen U eller G. För betyget G på hel kurs krävs G på moment 1 och 2.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antalet examinationstillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För att en examinationsuppgift ska vara aktuell för bedömning måste den ha inkommit inom utsatt tid, annars hänvisas studenten till omexaminationstillfället.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Kursens sista planerade kurstillfälle är med start HT27, och den läggs därefter ner. Examination enligt denna kursplan kommer att vara möjlig till och med HT28-VT29 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Sammanställning av studenternas svar i kursenkät samt kursansvarigs analys av dessa publiceras på KI:s öppna kurswebb.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteraur
Arborelius, Lotta
Neurofarmakologi : för psykologer, psykoterapeuter och beteendevetare
Natur & Kultur Akademisk, 2016 - 304 s. ISBN: 9789127137790 (inb.), LIBRIS-ID: 17417857
Bühler, M
Att möta autister i vården: en guide för neurotypiker
Stockholm: Natur & Kultur, 2024. ISBN: 9789127463011
Tarrier, Nicholas; Johnson, Judith
Case formulation in cognitive behaviour therapy: the treatment of challenging and complex cases
2. ed. : London : Routledge, 2016 - 384 s. ISBN: 9780415741781, LIBRIS-ID: 1924932
Barlow, David H
Clinical handbook of psychological disorders: a step-by-step treatment manual
Sixth edition : Guilford Press, [2021] - xvii, 822 sidor ISBN: 9781462547043, LIBRIS-ID: v8v9nkbss5l27gvf
*Morris, Eric M. J.; Johns, Louise C.; Oliver, Joseph E
*Acceptance and Commitment Therapy and Mindfulness for Psychosis
Wiley-Blackwell; 302 s; ISBN: 9781119950790, 2013
*Petrovic, Predrag
*Känslostormar: emotionell instabilitet och hjärnan
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2015 - 209 s. ISBN: 9789127137363, LIBRIS-ID: 16211258
Whittington, Adrian; Grey, Nick
How to become a more effective CBT therapist: mastering metacompetence in clinical practice
Chichester Wiley-Blackwell, 2014 - xviii, 318 s. ISBN: 9781118468357, LIBRIS-ID: 15158271
Wright, Jesse H
Cognitive-behavior therapy for severe mental illness: an illustrated guide
1st ed. : Washington, DC : American Psychiatric Pub., cop. 2009 - xx, 354 p. ISBN: 978-1-58562-321-1 (alk. paper), LIBRIS-ID: 11579323
Rekommenderad litteraur
Arn, E. & Lindborg, M
Psykos: förstå, bemöta, behandla
(Första utgåvan). [Stockholm]: Natur & Kultur, 2023. ISBN: 9789127829473
Badcock, J.C. & Paulik, G. (red.)
A clinical introduction to psychosis: foundations for clinical psychologists and neuropsychologists
London: Academic Press, an imprint of Elsevier, 2020. ISBN: 9780128150122
Kapitel 15 och 16
Hackmann, Ann; Bennett-Levy, James; Holmes, Emily A
Oxford guide to imagery in cognitive therapy
Oxford : Oxford University Press, 2011 - xlii, 233 p. ISBN: 9780199234028 (alk. paper), LIBRIS-ID: 13541608
Stott, Richard
**Oxford guide to metaphors in CBT:**building cognitive bridges
Oxford : Oxford University Press, 2010 - viii, 249 p. ISBN: 9780199207497 (pbk. : alk. paper), LIBRIS-ID: 12127396
Sörngård, Katarina A
ADHD-hjälpen: för ett liv i balans
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2014 - 271 s. ISBN: 9789127137011, LIBRIS-ID: 16747770
Sörngård, Katarina A
Autismhandboken: strategier för ökad livskvalitet
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 323 sidor ISBN: 9789127819443, LIBRIS-ID: 22547954