Kursplan för Vetenskapsteori, forsknings-och utvärderingsmetoder i psykoterapi 3- inriktning kognitiv beteendeterapi
Scientific Theory, Research and Evaluation Methods in Psychotherapy 3 - Orientation Cognitive Behavioral Therapy
Basdata
Särskild behörighet
Godkänt på föregående läsårs samtliga kurser krävs för att vara behörig till denna kurs.
Mål
Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper gällande värdering av vetenskapliga studier, litteratursökning och vetenskapligt skrivande.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- redogöra för system för utvärdering av forskningsartiklars evidensvärde tillämpbara för metaanalyser och kvalitativa evalueringar
Färdigheter och förmågor
- visa fördjupad förmåga att söka information om psykoterapiforskning och vetenskapliga resultat, samt kvalitetsbedöma studierna
- visa färdighet att för ett tänkt vetenskapligt projekt formulera ett tydligt syfte och frågeställningar baserat på det aktuella forskningsläget
- visa förmåga att producera en projektplan för ett vetenskapligt projekt genomförbart inom ramen för tre månaders arbetstid
Värderingar och förhållningssätt
- reflektera över etiska avvägningar i samband med val av frågeställningar, design och metod
Innehåll
Kursen omfattar a) granskning och tillämpning av evalueringsprinciper gällande forskningsartiklars kvalitet, b) utvärdering av aktuella forskningsresultat gällande ett valt intresseområde, och c) ställningstagande om det finns ett kunskapsglapp möjligt att undersöka inom ramen för ett examensarbete.
Arbetsformer
Undervisningen bygger på studentaktivt lärande och sker i form av seminarier, praktiska övningar, föreläsningar och inspelade föreläsningar tillgängliga på internet.
Deltagande i praktiska övningar och seminarier är obligatoriskt och förutsätter en aktiv medverkan och eget ansvarstagande från studenten, se rubriken "Examination".
Examination
Kursen examineras på följande sätt:
a) obligatoriska praktiska övningar
b) författande av PM (projektplan), ges betyget U eller G
b) opposition på medstudents PM samt försvar av egen vid examinationsseminarium, ges betyget U eller G
På kursen ges något av betygen U eller G.
För betyget G på kursen krävs G på skriftlig PM såväl som på opposition och försvar vid examinationsseminariet, samt fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsinslag m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Kursen ges för sista gång VT27, och den läggs därefter ner. Examination enligt denna kursplan kommer att vara möjlig till och med VT28 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av Karolinska Institutet. Sammanställning av studenternas svar i kursenkät samt kursansvarigs analys av dessa publiceras på KI:s öppna kurswebb.
Inriktningsspecifika kurser ges under förutsättning att antalet antagna studenter på kursen är minst hälften av antalet tillgängliga studieplatser per inriktning.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
- Kocsis, JH, et al., A new scale for assessing the quality of randomized clinical trials of psychotherapy., 2010 Ingår i: Comprehensive psychiatry, 1960-2018 LIBRIS-ID: 20933166, 51 (2010) s. 319-324,
- Schünemann, Holger et al., Handbook for grading the quality of evidence and the strength of recommendations using the GRADE approach.: Quality of Evidence (chapter 5), 2013 https://training.cochrane.org/resource/grade-handbook, Ingår i: Cochrane library, New York : Wiley-Interscience, 1998- ISSN: 1465-1858, LIBRIS-ID: 4382362, (2013) Obs! Endast kap 5,
- Timulak, L, Meta-analysis of qualitative studies: A tool for reviewing qualitative research findings in psychotherapy., 2009 Ingår i: Psychotherapy research, Oxford : Oxford University Press, 1998- ISSN: 1468-4381, LIBRIS-ID: 4384798, 19 (2009) s. 591-600,
Referenslitteratur
- Barker, Chris; Pistrang, Nancy; Elliott, Robert, Research methods in clinical psychology: an introduction for students and practitioners, 3. ed. : Chichester, West Sussex : Wiley, 2016 - xii, 293 s. ISBN: 9781118773208, LIBRIS-ID: 17949116,
- Higgins, JPT, Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions, Green, S, 2018 Länk till KIB, Ingår i: Cochrane library, New York : Wiley-Interscience, 1998- ISSN: 1465-1858, LIBRIS-ID: 4382362, 6ed (2018)
- Lundh, Lars-Gunnar; Nilsson, Artur, Psykologin som vetenskap: vetenskapsteoretiska och forskningsmetodologiska grunder, Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 671 sidor ISBN: 9789144096599, LIBRIS-ID: 22497314,
- Publication manual of the American Psychological Association, 6. ed. : Washington, D.C. : American Psychological Association, cop. 2010, [eg. 2009] - xviii, 272 p. ISBN: 978-1-4338-0561-5 (pbk), LIBRIS-ID: 11503766,
- Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården: en handbok, Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU), 2013 - 164 s. ISBN: 9789185413553 (tryck), LIBRIS-ID: 14171787, http://www.sbu.se/sv/Evidensbaserad-vard/Utvardering-av-metoder-i-halso-och-sjukvarden--En-handbok,
- WMA, World Medical Association Declaration of Helsinki Ethical Principles for Medical Research Involving Human Subjects, Ingår i: JAMA: The journal of the American Medical Association, Chicago : American Medical Association, 1998- ISSN: 1538-3598, LIBRIS-ID: 9893312, Fulltext online (1997-), 310 s. 2191-2194,