Kursplan för Hälsofrämjande omvårdnad vid psykisk ohälsa
Health Promotion in Mental Health Care
Basdata
Särskild behörighet
Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - psykiatrisk vård.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska ges möjlighet att fördjupa sina kunskaper om hälsofrämjande omvårdnad vid psykisk ohälsa för att med utgångspunkt i personers behov och upplevelser på ett hållbart sätt stärka deras förmåga att hantera sjukdom och förändrad hälsa. Studenten ska också ges möjlighet att fördjupa sin kunskap om vetenskapligt och personcentrerat förhållningsätt till hälsofrämjande omvårdnad vid psykisk ohälsa.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och tillämpa teorier och metoder inom hälsofrämjande omvårdnad vid psykisk ohälsa utifrån ett personcentrerat förhållningssätt
- identifiera relevant forskning och värdera dess giltighet med fokus på hälsofrämjande omvårdnad vid psykisk ohälsa
- tillämpa och reflektera över ett etiskt förhållningssätt till hälsofrämjande insatser vid psykisk ohälsa och omvårdnad
Innehåll
Kursen är inriktad på hälsofrämjande omvårdnad vid psykisk ohälsa och omfattar följande områden:
- Hälsofrämjande omvårdnad
- Personcentrerad omvårdnad
- Egenvård
- Patienters lärande
- Psykisk ohälsa hos unga, vuxna och äldre
- Närståendeperspektiv
- Professionellt bemötande, etiskt förhållningssätt, sociala faktorer, genus-och mångfaldsperspektiv
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella studieuppgifter, arbete i grupp, föreläsningar och ett obligatoriskt seminarium.
Examination
Examination sker genom en individuell skriftlig hemexamination samt deltagande i examinerande seminarium.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Hemtentamen som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ska minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) tillhandahållas på det tidigare innehållet under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen, litteratur och övriga läromedel.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
- Carpenito-Moyet, Lynda Juall, Handbok i omvårdnadsdiagnostik: diagnos, mål, åtgärd, Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur AB, 2020 - 954 sidor ISBN: 9789144105383, LIBRIS-ID: ht5l6s61f9sf8r73,
- Personcentrering inom hälso- och sjukvård: från filosofi till praktik, Ekman, Inger, Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 362 sidor ISBN: 9789147129676, LIBRIS-ID: 9mwr79087mfv7g5h,
- Vårdande vid psykisk ohälsa: på avancerad nivå, Wiklund Gustin, Lena, Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2024] - 588 sidor ISBN: 9789144160740, LIBRIS-ID: 6qkxb0rk4j3c2qxq,
- Willman, Ania; Gustafsson, Barbro, Hälsofrämjande omvårdnad: bekräftande vägledning för att skapa sin egen hälsa, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 280 s. ISBN: 9789144057309, LIBRIS-ID: 17899659,