Kursplan för Neuropediatrik
Neuropaediatrics
Basdata
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en yrkes- eller kandidatexamen inom hälso- och sjukvård eller en idrottslärarexamen. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Moment 1:
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara och diskutera genes vid olika neuropediatriska funktionshinder
- systematiskt kunna urskilja olika neuropediatriska funktionshinder
- diskutera och förklara innebörden av neuropediatriska funktionshinder med ICF som ram
- förklara och diskutera orsaker till vanligt förekommande symptom vid olika neuropediatriska funktionshinder
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att systematiskt söka, tolka och kritiskt granska aktuell litteratur som ligger till grund för orsaker till neuropediatriska funktionshinder
- teoretisera kring och reflektera över olika neuropediatriska funktionshinder och relatera till ICF
- visa förmåga att utifrån fallbeskrivningar söka, redogöra för och kritiskt granska aktuell vetenskaplig litteratur med relevans för de beskrivna fallen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa kunskap och förståelse för etiska principer inom området
- diskutera och reflektera över forskningsetiska frågeställningar
Moment 2:
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Kunskap och förståelse
- visa fördjupad kunskap avseende analys, behandling och utvärdering av neuropediatriska funktionshinder med ICF som ram
- värdera, analysera och kritiskt granska vetenskapliga rön och visa hur de kan integreras i ett evidensbaserat arbetssätt
- visa förståelse för innebörden av ett familjecentrerat arbetssätt
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att systematiskt söka, kritiskt granska och tolka olika behandlingsstrategier inom området ur ett familjecentrerat och tvärprofessionellt perspektiv
- tillämpa och kritiskt granska kunskaperna i förhållande till fallbeskrivningar
- värdera effekten av olika interventioner på lång och kort sikt
- formulera mål för behandling och diskutera för- och nackdelar med målformulering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och analysera vetenskaplig produktion inom området
- visa kunskap och förståelse för etiska principer inom området
Innehåll
Neuropediatrik är ett mångfacetterat arbetsområde med ett stort antal diagnoser av varierande genes, hög komorbiditet och en rik flora av behandlingsmetoder. Inom flera av neuropediatrikens delspecialiteter är ett tvärprofessionellt arbetssätt vid utredning och behandling vanligt. ICF (International Classification of Functioning, Disability and Health) används som ram för att beskriva effekter av bedömning och behandling. Inom barnsjukvård och habilitering är ett familjecentrerat förhållningssätt vanligt.
Kursen är indelad i två moment.
Neuropediatriska funktionshinder - behandling, 7.5 hp
Betygsskala: VU
Moment 2 behandlar:
- Familjecentrerat och barncentrerat arbetssätt
- Nervsystemets plasticitet
- Bedömning och utvärdering av funktionsnedsättningar inom neuropediatriken med ICF som tankeram
- Behandling av neuropediatriska funktionsnedsättningar
- Systematisk granskning av vetenskaplig artikel
Neuropediatriska funktionshinder - orsaker och symptom, 7.5 hp
Betygsskala: VU
Moment 1behandlar:
- ICF som klassifikation och tankeram
- Centrala nervsystemets utveckling
- Genetik och epigenetik
- Sjukdomslära och komorbiditet
- Minnessystem
- Etiska frågeställningar inom området
Arbetsformer
Undervisningen är upplagd i form av föreläsningar och gruppdiskussioner i lärplattformen pingpong. Studentens delaktighet i lärandet står i fokus genom att studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna. Därigenom stimuleras studentens egen utveckling av professionell och vetenskaplig kompetens. Kursledningen verkar genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.
Obligatoriska delar: Samtliga föreläsningar och aktiviteter i PingPong är obligatoriska. Vid frånvaro får studenten en skriftlig ersättningsuppgift.
Examination
Examination sker genom två skriftliga individuella uppgifter efter moment 1 och moment 2 vilka bedöms enligt betygsskalan U - G - VG enligt kursens betygskriterier. Slutligtigt betyg för hela kursen sätts på grundval av dessa individuella examinationsuppgifter enligt betygsskalan U - G - VG. Studentens prestationer vid inlämningsuppgifter som bildar grund för gruppdiskussioner i pingpong och även deltagandet i dessa gruppdiskussioner bedöms enligt betygsskalan U - G och måste vara godkända för att slutbetyg skall ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
- Aicardi, Jean, Diseases of the nervous system in childhood, 2. ed. : London : Mac Keith Press, Keith Press,c 1998 - 897 s. ISBN: 1-898683-16-6, LIBRIS-ID: 8339319, Boken ger en god översikt över flertalet neuropediatriska sjukdomar - orsaker och symtom,
- Beckung, Eva; Brogren, Eva; Rösblad, Birgit, Sjukgymnastik för barn och ungdom: Teori och tillämpning, Lund : Studentlitteratur, 2002 ISBN: ISBN: 91-44-02111-9, Boken innehåller flera inledande kapitel med mer generell information som exempelvis motorisk utveckling, handfunktion (normal och avvikande), motoriskt lärande och kan därför vara användbar för andra professioner än bara sjukgymnaster.,
- Bischofberger, Erwin, Barnet i vården, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 160 s. ISBN: 91-47-05200-7, LIBRIS-ID: 9717973,
- Carlsson, Göran, Children with hemiplegic cerebral palsy: neuropsychological consequences of early unilateral brain lesions, Göteborg,c 1994 ;e (Göteborg : 1994 - 67 s. ISBN: 91-628-1396-X, LIBRIS-ID: 8362057, En av de första avhandlingarna som tar upp andra aspekter på symtom vid cerebral pares utöver de motoriska,
- Management of the motor disorders of children with cerebral palsy, Scrutton, David; Damiano, Diane; Mayston, Margaret, 2. ed. : London : Mac Keith, Keith,c 2004 ISBN: 1-898683-32-8, LIBRIS-ID: 9469543, En viktig bok som förutom behandling av barn med CP även beskriver vad som menas med familjecentrerad habilitering och hur man kan formulera mål för behandling.,
- Möller, Anders; Nyman, Erling, Barn, familj och funktionshinder: utveckling och habilitering, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 223 s. ISBN: 91-47-05129-9 (korr.), LIBRIS-ID: 9196385, Viktig bok när man vill förstå konsekvenser av funktionshinder ur flera perspektiv,
- Nordenström, Jörgen, Evidensbaserad medicin i Sherlock Holmes fotspår, 4., [omarb.] uppl. : Stockholm : Karolinska University Press, 2007 - 106 s. ISBN: 978-91-85565-12-2, LIBRIS-ID: 10352883, Boken ger en tydlig introduktion till "evidensbasering" med en hel del praktiska råd att använda vid sökning och bedömning av vetenskapliga artiklar,
- Nyberg, Lars, Kognitiv neurovetenskap: studier av sambandet mellan hjärnaktivitet och mentala processer, Lund : Studentlitteratur, 2002 - 150 s. ISBN: 91-44-02021-X (inb.), LIBRIS-ID: 8353140, Boken är till stor hjälp när man vill förstå kognitiva processer och deras samband med hjärnaktivitet,