Kursplan för Amning och föräldra-barninteraktion

Breastfeeding and Parent-Infant Interaction

Basdata

Kurskod: 2QA123
Kursens namn: Amning och föräldra-barninteraktion
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa
Nivå: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ: Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande: 2010-03-19
Reviderad av: Utbildningsnämnden KBH
Senast reviderad: 2018-10-29
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2019

Särskild behörighet

Totalt minst 180 hp inom vilka det ska ingå en yrkes- eller kandidatexamen inom hälso- och sjukvård, medicin eller psykologi. Alternativt socionomexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • analysera amning ur ett kulturellt, socialt, individuellt och etiskt perspektiv samt belysa amningens betydelse
  • redogöra för amningsfysiologi, bröstmjölkens sammansättning och den hälsofrämjande effekten av amning på mor och barn samt vårdrutiners betydelse för amning
  • beskriva det nyfödda barnets kompetens och observera den tidiga interaktionen mellan det nyfödda barnet och föräldern och identifiera avvikelser
  • analysera en amningssituation samt dra adekvata slutsatser
  • problematisera patofysiologi relaterat till amning och finna lösningar för avvikande tillstånd
  • beskriva anknytningsteorin och betydelsen av den tidiga interaktionen för anknytningsprocessen
  • identifiera psykisk ohälsa som kan förekomma hos föräldrar under perinatal perioden och anpassa amningsrådgivning till dessa föräldrars behov
  • reflektera över sin egen roll i mötet med föräldrar och nyfödda barn samt sitt förhållningssätt till amning och förstå hur detta kan påverka vid amningsrådgivning

Innehåll

Undervisningen innefattar:

  • kulturella, sociala och psykologiska faktorers betydelse för amning och föräldrabeteende
  • miljöaspekter på amning
  • nationella och internationella policydokument om amning
  • amningsfysiologi, neuroendokrinologi, immunologi samt patofysiologi relaterat till amning
  • det nyfödda barnets kompetens och betydelse för amningen
  • anknytningsteorin och teorier om känslomässig bindning mellan föräldrar och barn
  • behandlingsstrategier vid amningsproblem och bröstkomplikationer

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande.

De arbetsformer som används är seminarier, workshops, värderingsövningar, observationer och föreläsningar.
Seminarier, workshops, värderingsövningar och observationer är obligatoriska. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Kursen använder sig av den webbaserade lärplattformen Canvas för information och kommunikation.

Examination

Studenten examineras genom seminarium och individuell inlämningsuppgift.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.

Undervisning sker på svenska.

Litteraturlista och övriga läromedel

  • Wambach, Karen; Riordan, Jan, Breastfeeding and human lactation, Fifth edition. : Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning, [2014], c2016. - xx, 966 pages ISBN: 9781284053005, LIBRIS-ID: 17367835, *
  • Anknytningsteori. Betydelsen av nära känslomässiga relationer., Broberg, Anders; Granqvist, P; Ivarsson, T; Risholm-Motander, P, Stockholm : Natur&Kultur, 2006
  • Salomonsson, Björn, Tryggare kan flera vara: samtal med små barn och deras föräldrar, Stockholm : Carlsson, 2013 - 270 s. ISBN: 978-91-7331-584-5, LIBRIS-ID: 13928480,
  • Kylberg, Elisabeth; Westlund, Anna Maria; Zwedberg, Sofia, Amning i dag, 1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2009 - 180 s. ISBN: 978-91-7205-627-5, LIBRIS-ID: 11616786,
  • Hedenbro, Monica; Lidén, Annette, Att bygga en familj, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 128 s. ISBN: 91-47-05169-8, LIBRIS-ID: 8851806,