Kursplan för Magnetisk resonanstomografi
Magnetic resonance tomography
Versioner av denna plan:
Basdata
Särskild behörighet
För behörighet krävs en röntgensjuksköterskeexamen samt minst två års arbetslivserfarenhet inom MR-sektionen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Termin 1 - Teknikuppbyggnad och fysikaliska principer, 15 hp
Betygskala: G och U
Mål
Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- förklara fysikaliska principer och den tekniska uppbyggnaden för magnetresonanstomografi (MRT) på både grundläggande och avancerad nivå
- förklara avancerade sekvenser och dess samband mellan inställningsparametrar och optimering av bildkvaliteten
- beskriva aktuella behandlingsformer inom MRT
- förklara magnetresonans (MR)-säkerhetsrelaterade frågor utifrån de tekniska och fysikaliska principerna
- anpassa och tillämpa MR-säkerhetsrelaterade aspekter för att öka säkerheten inom MR-verksamhet
- förklara på hur artificiell intelligens (AI) påverkar MR-verksamheten beträffande kvalitet på undersökningsmetodik, bildrekonstruktion etc
- reflektera över senaste rönen inom MRT-teknikuppbyggnad och fysikaliska principer.
Termin 2 - Patofysiologi och undersökningsmetodik, 15 hp
Betygsskala: G och U
Block 1: Neuro samt huvud och hals
Block 2: Buk och muskuloskeletal (MSK)
Block 3: Hjärta och bröst
Mål
Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- tillämpa kunskaper i anatomi, fysiologi och patofysiologi samt använda medicinsk terminologi för att beskriva patologiska förändringar utifrån bilddiagnostiskt underlag
- tillämpa individanpassade undersökningsmetoder samt val av protokoll utifrån patientens patologi
- förklara sambandet mellan patologi och postprocessingsmetoder
- förklara konstrastmedelsanvändning utifrån patofysiologi och val av undersökningsprotokoll
- visa förmåga att integrera kunskaper från flera områden för att optimera MRT-undersökning i kliniska situationer
- reflektera över senaste rönen inom patiofysiologi och MRT-undersökningsmetodik.
Innehåll
Kursen är indelad i två moment; Teknik och fysikaliska principer samt Patofysiologi och undersökningsmetodik.
Teknik och fysikaliska principer, 15 hp
Under den första terminen som omfattar 15 hp, läggs fokus på den tekniska uppbyggnaden och de fysikaliska principerna bakom MR-teknikerna. Målet är att ge deltagarna en fördjupad förståelse för både den tekniska konstruktionen och funktionen hos dessa tekniker.
Deltagarna får fördjupade kunskaper om hur de kan anpassa de tekniska parametrarna i ett undersökningsprotokoll utifrån klinisk indikation. Kursen täcker MR-säkerhet utifrån de tekniska parametrarna samt att deltagarna har möjlighet att tillägna sig kunskaper om hur de kan tillämpa olika aspekter för att öka säkerheten i verksamheten.
Under kursen tränas deltagarna hur de kan anpassa olika MR-sekvenser för att optimera bildkvaliteten utifrån specifika kliniska frågeställningar. Dessutom kommer deltagarna tillägna sig kunskaper om administrering av kontrastmedel för att öka diagnostisk noggrannhet samt eventuella kontrastmedelsreaktioner. Kursen syftar till att deltagarna ska kunna förvärva kunskaper om olika behandlingsmetoder inom MRT-verksamheten. Under kursen diskuteras även hur AI kan användas för att förbättra bildrekonstruktion, MRT-tekniken etc. Senaste forskningsrön inom MRT diskuteras under kursens gång.
Patofysiologi och undersökningsmetodik, 15 hp
Under den andra terminen som också omfattar 15 hp kopplas de inhämtade kunskaperna från ämnena teknik och fysikaliska principer till patofysiologi och undersökningsmetodik. Kursen erbjuder en fördjupning av patofysiologi inom MSK, buk, hjärta och bröst, neuro samt huvud och hals och fokuserar på hur dessa tillstånd diagnostiseras genom olika undersökningsprotokoll.
Deltagarna har möjlighet att kunna lära sig beskriva de olika patologierna i bildmaterialet med medicinsk terminologi. Under denna period behandlas även val av specifik protokollanpassning utifrån aktuella patologier och när kontrastmedel behövs tillämpas samt relaterade postprocessingmetoder. För att möjliggöra en djupare förståelse för MRT-metodiken genomförs verksamhetsintegrerat lärande (VIL) vid MRT-sektion, där deltagarna har möjlighet till auskultering.
Arbetsformer
Undervisningen bygger på studentcentrerad och aktiv lärandepedagogik.
Följande undervisningsmoment ingår
- föreläsningar
- självstudier
- inlämningsuppgifter/quiz
- grupparbeten
- seminarier med kliniska fall
- laborationer
- verksamhetsintegrerat lärande (VIL).
Examination
Examination genomförs genom individuell skriftlig tentamen och examinationsseminarium samt deltagande på obligatoriska aktiviteter. Grupparbeten, quiz/inlämningsuppgifter, seminarium, laborationer och VIL är obligatoriska.
Deltagare som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om deltagaren genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av två år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Utvärdering av kursen kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Undervisningsspråk: Svenska
Litteraturlista och övriga läromedel
**Fördjupningslitteratur **
- McRobbie, D.W., Moore, E.A. & Graves, M.J. (2017). MRI from picture to proton. (3. ed.) Cambridge: Cambridge University Press.
- Westbrook, C. & Talbot, J. (2023). MRI in practice. [Malmö]: Produced by Swedish Agency for Accessible Media.
- Puls, R. (2014). Whole-body MRI Screening* [Elektronisk resurs]*****. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg.
- Roth, C.G. & Deshmukh, S. (2017). Fundamentals of Body MRI* [Elektronisk resurs]***. **Elsevier.
- Carlos Zamora & Mauricio Castillo (2016). Neuroradiology Companion: Methods, Guidelines, and Imaging Fundamentals [Elektronisk resurs]. (5). Lippincott, Williams & Wilkins.
Kursmaterial (föreläsningsmaterial) används som kurslitteratur. Vetenskapliga artiklar bearbetas under kursen.
