Kursplan för Examensarbete för magisterexamen i omvårdnad

Degree Project for Master's Degree (60 credits) in Nursing

Basdata

Kurskod: 2QA179
Kursens namn: Examensarbete för magisterexamen i omvårdnad
Högskolepoäng: 15
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande: 2011-01-25
Reviderad av: Styrelsen för utbildning
Senast reviderad: 2016-02-04
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2016

Särskild behörighet

Sjuksköterskeexamen om minst 180 hp eller kandidatexamen med huvudområdet omvårdnad.
Därtill krävs 45 hp i avslutade kurser. Av dessa 45 hp ska:

  • minst 30 hp vara på avancerad nivå, varav minst 15 hp inom huvudområdet omvårdnad
  • minst 15 hp ska vara inom vetenskaplig teori och metod på avancerad nivå.

Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Studenterna ska under kursen fördjupa sin kunskap i huvudområdets vetenskapliga grund samt visa förmåga att tillämpa relevant forskningsmetodik i ett självständigt examensarbete. Målet är också att visa färdighet i vetenskapsteori och metod för att kunna delta i forskningsarbete och leda utvecklingen av evidensbaserad omvårdnad. Målet uppnås genom att studenten självständigt genomför, presenterar och försvarar ett examensarbete samt opponerar på ett annat examensarbete.

Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs självständigt kunna

  • identifiera ett problemområde relaterat till omvårdnad och motivera valet utifrån ett patient- professions- och samhällsperspektiv,
  • planera och genomföra en vetenskaplig studie utifrån forskningsetiska principer och riktlinjer och inom givna tidsramar,
  • argumentera för vald design utifrån forskningsfråga, kritiskt analysera och diskutera studiekvalitet, samt kunna analysera resultatet i relation till relevant teori och aktuell evidens inom området samt i relation till professionens teoretiska referensram,
  • ge och ta emot konstruktiv feedback med syfte att hjälpa andra och för att själv utvecklas,
  • skriftligt och muntligt presentera och kommunicera vetenskapliga resultat samt anpassa presentationen för olika publik och sammanhang.

Innehåll

Kursen innehåller

  • identifiering och avgränsning av relevant forskningsfråga
  • forskningsetiska överväganden
  • insamling, analys och sammanställning av data
  • författande av självständigt vetenskapligt arbete
  • presentation och försvar av examensarbete
  • opposition på annan students arbete

Arbetsformer

Handledning sker företrädesvis i seminarieform. Kontinuerlig uppföljning av examensarbetets genomförandeprocess sker under handledda, schemalagda seminarier. Föreläsningar som stödjer genomförandeprocessen ingår.

Examination

Examinationen sker i tre steg:

  • det skriftliga examensarbetet bedöms av examinator utifrån fastställda bedömningskriterier
  • muntlig examination där studenten försvarar sitt arbete
  • muntlig examination där studenten opponerar på ett annat examensarbete

För godkänd kurs krävs att samtliga steg i examinationen är godkända. Betyg sätts av examinator.
För sent inlämnat examensarbete beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfälle.

Begränsning av antalet provtillfällen:
För samtliga examinationer gäller att student har rätt att delta vid sammanlagt sex provtillfällen.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska

Litteraturlista och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

  • Skrivregler för svenska och engelska från TNC, Solna : Terminologicentrum (TNC), 2001 - 236 s. ISBN: 91-7196-100-3, LIBRIS-ID: 8372003,
  • Day, Robert A.; Gastel, Barbara, How to write and publish a scientific paper, 6., [updated and enlarged] ed. : Cambridge : Cambridge University Press, 2006 - xv, 302 s. ISBN: 0-521-67167-1 (hft.), LIBRIS-ID: 10148844,
  • Ethics in qualitative research, Mauthner, Melanie, London ; a Thousand Oaks, CA : Sage Publications Ltd, 2002 - x, 172 s. ISBN: 0-7619-7309-5 (hft.), LIBRIS-ID: 8954442,
  • Gustafsson, Bengt; Hermerén, Göran; Petersson, Bo, Good research practice - what is it?: views, guidelines and examples, Stockholm : Vetenskapsrådet, 2006 - 89 s. ISBN: 91-7307-086-6, LIBRIS-ID: 10161165, http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/Rapport%201.2006.pdf,
  • Creswell, John W.; Plano Clark, Vicki L, Designing and conducting mixed methods research, Thousand Oaks, Calif. ; a London : SAGE, cop. 2007 - xviii, 275 p. ISBN: 9781412927918 (hbk.), LIBRIS-ID: 10467450, http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0610/2006008436.html,
  • Hulley, Stephen B., Designing clinical research, 3. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2007 - xv, 367 p. ISBN: 9780781782104, LIBRIS-ID: 10535344,
  • Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano, Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice, 9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s. ISBN: 978-1-60547-708-4 (hardback), LIBRIS-ID: 12094617,
  • Altman, Douglas G.; Gardner, M. J. q (Martin John), Statistics with confidence [Elektronisk resurs] b confidence intervals and statistical guidelines., 2nd ed. / b edited by Douglas G. Altman .. [et al.]. : [Great Britain] : BMJ Books, 2000. - xii, 240 p. LIBRIS-ID: 9773694, http://ezproxy.its.uu.se/login?url=http://site.ebrary.com/lib/uppsala/Doc?id=10033071 z Tillgänglig för användare inom Uppsala universitet,
  • Handbook of health research methods: investigation, measurement and analysis, Bowling, Ann; Ebrahim, Shah, Maidenhead : Open University Press, 2005 - x, 625 s. ISBN: 978-0-335-21461-7 (hbk.), LIBRIS-ID: 9951075,
  • Howell, David C., Fundamental statistics for the behavioral sciences, 6. ed. : Belmont, CA : Thomson/Wadsworth, cop. 2008 - xiv, 594 p. ISBN: 0495099007 (hbk.), LIBRIS-ID: 10469533,
  • Pett, Marjorie A., Nonparametric statistics for health care research: statistics for small samples and unusual distributions, Thousand Oaks : Sage, cop. 1997 - 307 s. ISBN: 0-8039-7038-2, LIBRIS-ID: 5691752,
  • Streiner, David L.; Norman, Geoffrey R., Health measurement scales: a practical guide to their development and use, 3. ed. : Oxford : Oxford University Press, cop. 2003 - xii, 283 s. ISBN: 0-19-852847-7, LIBRIS-ID: 9079866,
  • Vittinghoff, Eric, Regression methods in biostatistics: linear, logistic, survival, and repeated measures models, New York : Springer, cop. 2005 - xv, 340 p. ISBN: 0-387-20275-7 (acid-free paper), LIBRIS-ID: 9962279,
  • Dahlberg, Karin, Reflective Lifeworld Research, 2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2008 ISBN: 91-44-04925-0, LIBRIS-ID: 10616729,
  • Krippendorff, Klaus., Content analysis: an introduction to its methodology, 3rd ed. : Thousand Oaks, Calif. : SAGE, 2012. - 1 v. ISBN: 1-4129-8315-0 ¹44.99, LIBRIS-ID: 12766953,
  • Kvale, Steinar; Brinkmann, Svend, Den kvalitativa forskningsintervjun, 2:a : Lund : Studentlitteratur, 2009 LIBRIS-ID: 9607320,
  • Morse, Janice M; Field, Peggy-Anne; Field, Peggy-Anne. t Nursing research, Qualitative research methods for health professionals, 2nd ed : Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications, c1995. - 254 s. ISBN: 0-8039-7326-8, LIBRIS-ID: 5691888,
  • Strauss, Anselm L.; Corbin, Juliet M., Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory, 2. ed. : Thousand Oaks, Calif. : SAGE, cop. 1998 - xiii, 312 s. ISBN: 0-8039-5939-7 (inb.), LIBRIS-ID: 5691227,
  • Writing in the dark: phenomenological studies in interpretive inquiry, Van Manen, Max., London, Ont. : Althouse, 2002 - 252 p. ISBN: 0-920354-49-1 (pbk.), LIBRIS-ID: 8424780,
  • Day, Robert A.; Gastel, Barbara, How to write and publish a scientific paper, 7. ed. : Santa Barbara, Calif. : Greenwood, 2011 - xxi, 300 s. ISBN: 9780313391972 (pbk.), LIBRIS-ID: 12238385,
  • Cooper, Harris M, Synthesizing research: a guide for literature reviews, 3. ed. : Thousand Oaks : SAGE, cop. 1998 - 201 s. ISBN: 0-7619-1347-5, LIBRIS-ID: 5601608,
  • Cooper, Harris M.; Cooper, Harris M., Research synthesis and meta-analysis: a step-by-step approach, 4th ed. : Los Angeles, [Calif.] : SAGE, c2010. - ix, 269 p. ISBN: 1-4129-3705-1 (pbk.) : ¹29.00, LIBRIS-ID: 11732925,
  • Higgins, JPT; Green, S editors, Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions 4.2.6: [updated September 2006]. In: The Cochrane Library, 4 : Chichester, UK : John Wiley & Sons, Ltd., 2006
  • Users' guides to the medical literature: a manual for evidence-based clinical practice, Guyatt, Gordon; Rennie, Drummond, Chicago b American Medical Association, c cop. 2002 : American Medical Association, cop. 2002 - 706 s. ISBN: 1-57947-174-9, LIBRIS-ID: 8842951,
  • Complex interventions in health: an overview of research methods, Richards, David A.; Rahm Hallberg, Ingalill, Abingdon, Oxon : Routledge, 2015 - xxv, 381 p. ISBN: 9780415703147, LIBRIS-ID: 17901560,
  • Riessman, Catherine Kohler, Narrative methods for the human sciences, London : SAGE, 2008 - x, 251 s. ISBN: 0761929983, LIBRIS-ID: 10542799,
  • Bogdan, Robert; Biklen, Sari Knopp, Qualitative research for education: an introduction to theory and methods, 5. ed. : Boston, Mass. : Pearson A & B, cop. 2007 [dvs 2006] - 304 p. ISBN: 0-205-48293-7, LIBRIS-ID: 10256268,
  • Alligood, Martha Raile, Nursing theorists and their work, Eighth edition. : cop. 2014 - xvii, 746 pages ISBN: 9780323091947 (pbk. : alk. paper), LIBRIS-ID: 14723902,
  • Willman, Ania; Stoltz, Peter; Bahtsevani, Christel, Evidensbaserad omvårdnad: en bro mellan forskning och klinisk verksamhet, 2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 172 s. ISBN: 91-44-04578-6,
  • Forsberg, Christina; Wengström, Yvonne, Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning, 3. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur, 2013 - 219 s. ISBN: 9789127134157, LIBRIS-ID: 13560592,
  • Walker, Lorraine Olszewski; Avant, Kay Coalson, Strategies for theory construction in nursing, 5. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall, cop. 2011 - xi, 243 s. ISBN: 978-0-13-215688-2 (alk. paper), LIBRIS-ID: 11959692,