Kursplan för Från forskning till företagande - koncept inom bioteknologi
From Science to Business - Concepts in Biotechnology
Basdata
Särskild behörighet
Minst 120 hp. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens lärandemål kan delas upp i två delar; i) Bioteknik-industri med finans, strategi, lagar och föreskrifter samt ii) Entreprenörskap och innovation. Efter avslutad kurs ska studenterna kunna: Bioteknik-industri - demonstrera övergripande förståelse för företagande inom bioteknik-området - förstå och visa på kunskap om utveckling av företagande och ledarskap inom bioteknik - argumentera fördelar och nackdelar med offentlig och privat finansiering av tillväxtföretag - förmedla baskunskaperna inom strategi och verktyg för forskningsbaserade företag (affärsplan, samarbete mellan företag, företagsintelligens, styrelserollen, personaladministration etc) - demonstrera övergripande teoretisk kunskap inom juridiska och regulatoriska strukturer för forskningsbaserade företag (lagar för bolag inom EU och USA, patentlagar, reglerande myndigheter) - integrera specifika kunskaper om entreprenörskap i ett tidigt skede och behandla komplexiteten inom områden som marknad och immaterialrätt (exempelvis patent), målproduktprofil, affärsplan och budgetering Entreprenörskap och innovation - förstå och visa på hur upptäckter och innovationer kan kommersialiseras - analysera, tydligt förmedla och diskutera entreprenörskap i ett större sammanhang med både specialister och ickespecialister - använda sin förståelse och kunskap om grundläggande innovation och entreprenörskap i ett vidare perspektiv och relatera till det egna studieområdet - använda sin nya kunskap och enskilt fördjupa sig mer inom området innovation och entreprenörskap - uttrycka kunskap rörande universitetens roll i innovationssystemen
Innehåll
Kursen behandlar utvecklingen och ledningen av företagande inom bioteknologi med fokus på kommersialiseringen av upptäckter och idéer. Kursen består av seminarier baserade på praktiska och teoretiska aspekter av olika steg inom affärsutveckling samt grupp-projekt som presenteras skriftligt i en rapport och genom en muntlig presentation. Under seminarierna möter studenterna nationella och internationella praktiker och forskare från industrin och akademin. Praktikerna presenterar specifika erfarenheter av att starta och driva kunskapsintensiva företag eller erfarenheter om strategier inom det finansiella, juridiska, politiska eller företagande området. Forskare inom sociologi eller företagskunskap ger en bredare orientering om akademiska upptäckter, nyföretagande, riskkapital och företagsutveckling. I grupp-projekten och case-studier samarbetar studenter från olika universitet inom ett specifikt ämne från ett av områdena i kursen. Kursen är indelad i fyra områden: 1. Innovation och entreprenörskap 2. Lagar och föreskrifter 3. Finans 4. Strategi
Arbetsformer
En kombination av gästföreläsare med teoretiska och praktiska erfarenheter av att starta, driva och utveckla forskningsbaserade företag. Interaktiva seminarier fokuserade på diskussioner inom olika områden kombinerat med praktisk användning av inhämtad kunskap.
Examination
Dugga, grupp-projekt, case-studier samt muntliga presentationer. Obligatorisk närvaro på seminarier, case-studier och presentationer. Utebliven närvaro kan kompenseras för genom utförandet av arbetsuppgifter som väljs tillsammans med kursledningen och bedöms utifrån specifik uppgift.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska. Kursen erbjuds grundutbildnings- och forskarutbildningsstudenter vid Stockholm School of Entrepreneurships (SSES) fem medlemsskolor Karolinska Institutet, KTH, Handelshögskolan, Stockholms universitet och Konstfack.
Litteraturlista och övriga läromedel
Kursmaterial som introduceras under kursen utgör huvuddelen av referensmaterialet och utgör basen för examinationen. Studenterna kommer även erhålla web-baserad information.
Study material made available during the course form the principal reference material and provides the basis for the examination. The student will also retrieve web-based information.