Kursplan för Pediatrisk radiologi
Pediatric Radiology
Basdata
Särskild behörighet
Totalt minst 120 hp inom vilka det ska ingå en röntgensjuksköterskeexamen. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Moment 1:
- tillämpa fördjupade anatomiska och fysiologiska kunskaper inom modern funktionsdiagnostik
- förklara bakomliggande orsaker och uppkomstmekanismer till sjukdomar, symptom och behandlingsprinciper
- förklara hur kroppens och organens funktion påverkas av sjukdom, patofysiologi
- relatera samband mellan sjukdomen och använd undersökningsmetodik med hänsyn tagen till etiska frågeställningar
Moment 2:
• Förklara sambandet mellan barns psykosociala utveckling och barnets reaktioner vid sjukhusvistelse
• Tillämpa kunskaper från kristeori för att förstå krisers utveckling och bearbetning av dessa
• Reflektera kring etiska problemställningar inom barnsjukvården
Moment 3:
• beskriva olika typer av databaser, jämföra strukturer för dessa och identifiera relevanta sökstrategier
• beskriva olika typer av studier och även kunna förklara skillnaderna mellan en kvalitativ och en
kvantitativ studie
• analysera och summera resultat av såväl deskriptivt som statistiskt material
• tillämpa metodiken för en litteraturöversikt genom att utifrån en given frågeställning kritiskt granska
och göra en sammanställning
• generalisera litteraturöversiktens resultat inom rådande kunskapsläge och tillämpa detta som bas för
den fortsatta egna kunskapsutvecklingen
Innehåll
Kursen är indelad i tre moment.
Beteendevetenskap, 7.5 hp
Betygsskala: GU
Moment 2 inleds med en genomgång av barns psykosociala utveckling från det nyfödda barnet till tonåringen. Denna utveckling relateras till de reaktioner barn i olika åldrar uppvisar vid sjukhusvistelse. Momentet fortsätter sedan med att utifrån kristeori förklara och förstå de olika faser som genomgås då man utsätts för någon form av påfrestning, detta kopplas också samman med hur bearbetning av dessa kriser kan underlätta för såväl barn som anhöriga. Slutligen behandlas skilda etiska problemställningar inom barnsjukvården.
Littertursammanställning, 7.5 hp
Betygsskala: GU
Under moment 3 presenteras olika typer av databaser och det material som återfinns i dessa. Vidare så tränar studenten på att finna sökstrategier för att upptäcka de data som är syftet med sökningen. Under kursen sammanfattar studenten, utifrån ett eget valt avgränsat område, ett antal artiklar som skall ge exempel på aktuell och relevant forskning inom det valda området.
Medicinsk vetenskap, 15.0 hp
Betygsskala: GU
Moment 1 inleds med en för momentet aktuell fördjupning i anatomi och fysiologiska processer. Tyngdpunkten ligger vid den anatomi som är viktig för förståelsen av de bildgenererande metoderna och den fysiologi som ger fördjupad förståelse av de moderna funktionsdiagnostiska metoderna.
Momentet ger också en fördjupning i vanliga sjukdomars uppkomstmekanism, symptom, epidemiologi och behandlingsprinciper. Olika sjukdomar kommer att behandlas under föreläsningar, seminarier och demonstrationer. Huvudinriktningen kommer att vara mot sjukdomar som diagnostiseras inom bilddiagnostiska avdelningar till exempel ortopediska sjukdomar, mag-tarmsjukdomar, lungsjukdomar, njur- och urinvägssjukdomar. För att få en fördjupning om den kliniska bild- och funktionsmetodiken genomförs fältstudier vid radiologisk, fysiologisk och barnmedicinsk klinik.
Arbetsformer
Kursen omfattar föreläsningar, seminarier och enskilt skriftligt arbete. Kursen innehåller också studiebesök och fältstudier som planeras i samråd med ansvarig lärare.
Studiebesök, seminarier och fältstudier är obligatoriska delar. I samråd med kursens examinator kan studenten erhålla ersättningsuppgift vid frånvaro från obligatoriska delar.
Examination
Moment 1 examineras genom enskild skriftlig tentamen.
Moment 2 examineras genom skriftlig inlämningsuppgift och seminarium.
Moment 3 examineras genom skriftlig sammanställning och muntlig presentation.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationsstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska
Litteraturlista och övriga läromedel
Moment 1
- Daldrup-Link, Heike E.; Gooding, Charles A., Essentials of pediatric radiology: a multimodality approach, Cambridge : Cambridge University Press, 2010. - ix, 409 p. ISBN: 978-0-521-51521-4 (hardback), LIBRIS-ID: 13533927, *
Moment 2
- Barnet och sjukvården: erfarenheter från barnonkologin, Kreuger, Anders, Lund : Studentlitteratur, 2000 - 174 s. ISBN: 91-44-01438-4 ; 230:00, LIBRIS-ID: 8352944, *
Moment 3
- Forsberg, Christina; Wengström, Yvonne, Att göra systematiska litteraturstudier: värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning, 2., [uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2008 - 215 s. ISBN: 978-91-27-10016-9 (inb.), LIBRIS-ID: 10558164, *