Kursplan för Äldres hälsa ur ett interprofessionellt perspektiv
Ageing and Health From an Interprofessional Perspective
Basdata
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en kandidat- eller yrkesexamen inom hälso- och sjukvård. Alternativt en socionomexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Diskutera olika faktorer som påverkar hälsa och livskvalitet hos äldre personer, med stöd av vetenskapligt underlag och annan relevant litteratur utifrån ett bio-psyko-socialt perspektiv.
- Redogöra för den egna yrkesrollen och kompetensområdet i relation till andra professioner samt reflektera över hur olika professioner kan bidra till äldres hälsa.
- Identifiera utmaningar med och möjligheter till interprofessionell samverkan och diskutera det i relation till målet optimal hälsa för äldre.
- Analysera komplexa företeelser som samsjuklighet hos äldre och reflektera över konskevenser för rehabilitering, inkluderat bemötande och samverkan.
- Skapa en plan för en interprofessionell och hälsofrämjande intervention riktat till en äldre individ eller grupp och argumentera för denna utifrån ett evidensbaserat perspektiv.
- Utifrån uppsatta rehabiliteringsmål presentera förslag på arbetsfördelning i relation till andra professioner och vårdpersonal samt diskutera dess möjligheter och begräsningar.
Innehåll
- Evidensbaserat arbetssätt och hälsofrämjande förhållningssätt
- Normalt åldrande samt skador och sjukdomar hos den åldrande människan utifrån ett bio-psyk-socialt perspektiv
- Samsjuklighet och komplexitet inklusive demens
- Hälsoprofessionernas olika roller, teamarbete, organisation samt samverkan
Arbetsformer
I kursen är i huvudsak distansbaserad med olika typer av arbetsformer såsom inspelade föreläsningar och annan media, e-seminarier, arbete utifrån uppgifter, litteratursökning och rapportskrivande. Ett fåtal fysiska träffar ingår, dessa är obligatoriska. Samtliga i kursen ingående moment utgår ifrån ett frågestyrt och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande.
Examination
Examinationen sker genom en skriftlig fördjupningsuppgift samt muntlig redovisning, inlämning och redovisning av studieuppgifter. Utöver detta krävs aktivt deltagande i grupparbeten och obligatoriska moment (kursträffar). I händelse av frånvaro utförs extra skriftlig uppgift efter överenskommelse med kursansvarig.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examenstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examenstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som examenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examenstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examenstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
- Dehlin, Ove; Rundgren, Åke, Geriatrik, 3., rev. och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 496 s. ISBN: 9789144092058, LIBRIS-ID: 16601087,
- Gurner, Ulla; Thorslund, Mats, Dirigent saknas i vård och omsorg för äldre: om nödvändigheten av samordning, Stockholm : Natur och kultur, 2003 - 191, [1] s. ISBN: 91-27-07397-1 (inb.), LIBRIS-ID: 9160284,
- Hälsofrämjande möten: från barnhälsovård till palliativ vård, Hertting, Anna; Kristenson, Margareta, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 242 s. ISBN: 978-91-44-07045-2, LIBRIS-ID: 13555521,