Kursplan för Psykosomatiskt inriktad fysioterapi - kropp och själ i samspel
Psychosomatic Physiotherapy. Body and Mind - a Holistic Perspective
Basdata
Särskild behörighet
Sjukgymnast- eller fysioterapeutexamen om 180 hp eller kandidatexamen med huvudområdet sjukgymnast/fysioterapi. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens syfte är att studenterna ska utveckla fördjupade kunskaper och färdigheter i psykosomatiskt inriktad fysioterapi för att kunna tillämpa ett helhetsperspektiv i sitt patientarbete samt förbereda för utvecklingsarbete inom specialistområdet mental hälsa.
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- redogöra för aktuella teorier och begrepp inom psykosomatisk teoribildning samt förklara hur predisponerande och aktuella kontextuella faktorer kan bidra till psykisk/psykosomatisk ohälsa
- självständigt planera och genomföra fysioterapeutiska undersökningar och bedömningar med ett helhetsperspektiv
- självständigt planera och genomföra psykosomatiskt inriktad fysioterapi inom specialistområdet mental hälsa.
- redogöra för och reflektera över terapeutisk hållning, interaktionens betydelse i den fysioterapeutiska behandlingen och kunna tillämpa dessa kunskaper i mötet med patienten
- resonera kring fysioterapeutens roll i behandlingsprocessen och visa förmåga till självreflektion beträffande egna möjligheter och begränsningar i behandlingssituationen
- tillämpa färdigheter i intervju- och samtalsmetodik
- visa ett vetenskapligt och kritiskt tänkande samt ett reflekterande förhållningssätt till egna perspektiv/värderingar och behov av ett kontinuerligt lärande
Innehåll
Kursen innehåller:
- Psykologiska och psykofysiologiska förklaringsmodeller vid psykisk/psykosomatisk ohälsa
- Kropp, varande, mening och reflexion som centrala begrepp för att förstå människan som en integrerad helhet
- Fysioterapeutiska undersökningsmetoder med tonvikt på den resursorienterade kroppsundersökningen (ROK), kroppshistoria, kroppsbild och affektintervju
- Fysioterapeutiska behandlingsmetoder såsom basal kroppskännedom (BK), psykomotorisk fysioterapi (PMF), autonom reglering, mindfulness, compassion fokuserad terapi, fysisk aktivitet och avspänning
- Terapeutiskt förhållningssätt och samtalet som behandlingsintervention
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är t ex föreläsningar, webföreläsningar, seminarier, metodik och praktisk tillämpning. Del av lärandet kommer även ske genom kliniskt resonemang i seminarieform baserat på patientfall.
Obligatoriska utbildningsmoment förekommer som seminarier, metodik, föreläsningar, grupparbete och individuella inlämningsuppgifter.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
Individuell skriftlig patientfallsrapport som även presenteras muntligt, samt opponering av annan students patientfallsrapport.
Muntliga och skriftliga inlämningsuppgifter som redovisas enskilt och i grupp.
Obligatorisk närvaro och aktivt deltagande på patientfallsseminarierna och vid redovisningar.
Betygsskala: G/U
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning
får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av ett år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Under kursen uppmuntras deltagarna att ge synpunkter på kursens innehåll och upplägg.
Undervisningsspråk: svenska.
Litteraturlista och övriga läromedel
- Att förstå kroppens budskap: sjukgymnastiska perspektiv, Biguet, Gabriele; Keskinen-Rosenqvist, Riitta; Levy Berg, Adrienne, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 406 s. ISBN: 978-91-44-07321-7, LIBRIS-ID: 13512943, *
- Bunkan, Berit Heir, Kropp, respirasjon og kroppsbilde: ressursorientert kroppsundersøkelse og behandling, 4 ed. : Oslo : Universitetsforlaget, 2008 - 452 s. ISBN: 82-00-41577-5, LIBRIS-ID: 8346202, *
- Lundvik Gyllensten, Amanda; Skoglund, Kent; Wulf, Inger, Basal Kroppskännedom - Den levda kroppen, Studentlitteratur AB, 2015 - 168 s. ISBN: 9789144086637, LIBRIS-ID: 17779436, *
- Andersson, Christina; Viotti, Sofia, Compassionfokuserad terapi, 1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 216 s. ISBN: 9789127134478 (inb.), LIBRIS-ID: 14571829,
- Affektfokuserad psykodynamisk terapi: teori, empiri och praktik, Bergsten, Katja, 1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2015 - 214 s. ISBN: 9789127135581, LIBRIS-ID: 16747754,
- Bragée, Britt, Kroppen först : En behandlingsmodell vid psykosomatik, Studentlitteratur AB, 2013 ISBN: 978-91-44-08460-2, LIBRIS-ID: 13743343,
- Bragée, Britt W., När kroppen säger ifrån: program för självhjälp, [Stockholm : Britt Bragée], cop. 2012 - 116 s. ISBN: 978-91-637-1769-7, LIBRIS-ID: 13754359,
- Bullington, Jennifer, Psykosomatik: om kropp, själ och meningsskapande, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 207, [1] s. ISBN: 9789144026459, LIBRIS-ID: 10462754,
- Almén, Niclas, Stress- och utmattningsproblem: kognitiva och beteendeterapeutiska metoder, Lund : Studentlitteratur, 2007 - 408 s. ISBN: 978-91-44-02795-1, LIBRIS-ID: 10245082, http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31252-01/height/320/width/320/bild.jpg,
- Psykosomatik i teori och praktik, Osika, Walter, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 358 s. ISBN: 978-91-44-06981-4, LIBRIS-ID: 14638380,
- Schenström, Ola, Mindfulness i vardagen: vägar till medveten närvaro, Stockholm : Viva, 2007 - 240 s. ISBN: 978-91-85675-05-0 (inb.), LIBRIS-ID: 10415981, http://194.68.4.214/bilder/b/9789185675050.jpg,