Kursplan för Forskningsmetod och statistik i logopedi och audiologi
Research Methods and Statistics in Speech and Language Pathology and Audiology
Basdata
Särskild behörighet
Logopedexamen eller audionomexamen om minst 180 hp. Alternativt kandidatexamen i audiologi. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Studenten ska kunna:
- Motivera och tillämpa olika utvärderingar av validiteten av test och skattningsinstrument inom logopedi och audiologi
- Motivera och tillämpa olika utvärderingar av reliabiliteten av test och skattningsinstrument inom logopedi och audiologi
- Motivera och tillämpa statistiska analyser för att besvara logopediska och audiologiska forskningsfrågor
- Använda R för att beräkna de analyser av validitet, reliabilitet och forskningsresultat som behandlats i kursen
Innehåll
Kursen behandlar hur validitet och reliabilitet i test och skattningsinstrument inom logopedi och audiologi kan utvärderas. Kursen behandlar också hur mätresultat på individ-, grupp- och studienivå kan statistiskt analyseras. Kursen fokuserar på estimering och hur enskilda forskningsstudier bör utvärderas och sammanvägas för att ge mer reliabla svar på forskningsfrågor. Kursen och dess workshops använder R.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, räknestugor och datorworkshops samt skriftlig och muntlig presentation.
Examination
Studenterna får ett datamaterial inspirerat av logopediska studier. Dessa datamaterial ska studenterna under kursens gång (1) läsa in i R och "förarbeta" (se över om värdena verkar vara rimliga/missing values/felinmatningar), (2) grafiskt presentera, (3) utvärdera validiteten i ett test i datamaterialet, (4) utvärdera reliabiliteten i ett test i datamaterialet, och (5) utvärdera forskningsfrågan (t.ex. om en behandling får stöd eller inte av datamaterialet).
Studenterna ska arbeta med sina datamaterial under kursen gång, skriva en fungerande och förståelig R-kod, skriva en kort resultatdel som sammanfattar deras analyser och resultat (skriftlig inlämning), samt muntligt presentera och diskutera sina analyser och resultat på det slutgiltiga seminariet.
För godkänt betyg krävs att den skriftliga inlämningen ska ha tydligt urskiljbar disposition och vara formulerad enligt grundläggande normer för svensk sakprosa och språkriktighet (såsom grundläggande behärskning av stavning, böjning, ords och konstruktioners stilvärde, skiljetecken och meningsbyggnad).
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Kursutvärderingen kommer att vara webbaserad.
Undervisningsspråk: svenska.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Handouts och urval av artiklar som förmedlas på kursen.
- Björk, Jonas, Praktisk statistik för medicin och hälsa, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 327 s. ISBN: 91-47-10343-4 (korr.), LIBRIS-ID: 12055810, *
Rekommenderad litteratur
- Borg, Elisabet; Westerlund, Joakim, Statistik för beteendevetare.: Faktabok, 3., [uppdaterade och omarb.] uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 552 s. ISBN: 978-91-47-09737-1 (korr.), LIBRIS-ID: 13434322,
Fördjupningslitteratur
- Dollaghan, Christine A., The handbook for evidence-based practice in communication disorders, Baltimore : Paul H. Brookes Pub., c2007 - xi, 169 p. ISBN: 978-1-55766-870-7 (alk. paper), LIBRIS-ID: 10591236, http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0716/2007017769.html,
- Howell, David C., Statistical methods for psychology, 8th ed., International ed. : [Belmont, Calif?] : Wadsworth Cengage Learning, c2013. - xix, 770 p. ISBN: 9781408088647, LIBRIS-ID: 16412112,
- Irwin, David; Pannbacker, Mary H.; Lass, Norman J., Clinical research methods in speech-language pathology and audiology, 2nd ed. : San Diego : Plural Pub., c2014. - xix, 333 p. ISBN: 9781597565080, LIBRIS-ID: 19887339,
- Tabachnick, Barbara G.; Fidell, Linda S., Using multivariate statistics, 6th ed., International ed. : Boston, [Mass.] : Pearson, c2013. - xxxi, 983 p. ISBN: 0205890814, LIBRIS-ID: 13543104,